Zaskoczenia brak i już więcej w Polsce nie zobaczymy charakterystycznych czerwonych samolotów. Islandzka tania linia lotnicza PLAY, która koncentrowała się na oferowaniu tanich połączeń między Europą a Ameryką Północną przez Islandię, a następnie przeszła na bezpośrednie połączenia wakacyjne z/do Islandii oraz operacje wet lease, ogłosiła dziś (29 września) zakończenie działalności.
PLAY bezskutecznie próbowała przejść od transatlantyckich tanich połączeń do bezpośrednich połączeń wakacyjnych i operacji wet lease. W ogłoszeniu z 29 września 2025 r. linia podała jako przyczyny słabsze niż oczekiwano wyniki, słabą sprzedaż biletów „w następstwie negatywnych doniesień mediów na temat jej działalności” oraz niezadowolenie pracowników spowodowane zmianami w strategii firmy.
- W związku z powyższym PLAY zaprzestaje dziś działalności. Tysiące pasażerów będzie musiało zmienić swoje plany powrotne, około 400 osób straci pracę, a partnerzy firmy poniosą straty - czytamy w oświadczeniu.
Chociaż z perspektywy czasu wszystko wydaje się oczywiste, nowy biznesplan powinien zostać wdrożony wcześniej, stwierdziła linia, dodając, że jej kierownictwo dołożyło wszelkich starań, aby uniknąć takiego wyniku. - Decyzja ta jest najbardziej bolesną z możliwych w tej sytuacji i została podjęta tylko dlatego, że wszystkie inne opcje zostały wyczerpane – czytamy w komunikacie.
Zaledwie kilka tygodni temu PLAY, oprócz ogłoszenia rekordowych przychodów jednostkowych w sierpniu 2025 r., poinformowało również o emisji dwuletnich obligacji zamiennych, co wzmocniło zaufanie inwestorów do linii i jej przyszłości. Jak podawała wtedy PLAY, liczba zapisów na obligacje wyniosła 23 mln dolarów amerykańskich, a finansowanie to znacznie wzmacnia podstawy operacyjne firmy i pozwala skupić się na rentownych projektach i dalszym rozwoju.
Latem wokół linii rozegrał się pewien korporacyjny dramat. W czerwcu 2025 r. firma ogłosiła, że Einar Örn Ólafsson, dyrektor generalny (CEO) PLAY, oraz Elías Skúli Skúlason, wiceprezes zarządu PLAY, zaproponowali prywatyzację taniego przewoźnika poprzez nabycie wszystkich akcji spółki. Akcjonariusze PLAY otrzymaliby 1 ISK (0,0082 USD) za akcję. Jednak w lipcu 2025 r. oferta została wycofana, a w oświadczeniu powołano się na chęć wielu akcjonariuszy, aby linia lotnicza pozostała spółką publiczną. - W związku z tym grupa przejmująca postanowiła wycofać swoje plany dotyczące złożenia dobrowolnej oferty przejęcia akcji spółki, ale będzie nadal wspierać spółkę w jej dalszej działalności, co popiera silny konsensus akcjonariuszy - poinformowała linia.
PLAY zakończyła drugi kwartał 2025 r. ze stratą netto w wysokości 15,3 mln dolarów i ujemnym kapitałem własnym w wysokości 81,5 mln dolarów, co stanowiło wyraźny kontrast w stosunku do ujemnego kapitału własnego w wysokości 3,5 mln dolarów na koniec drugiego kwartału 2024 r. Zgodnie z dokumentami finansowymi, środki pieniężne i ich ekwiwalenty zmniejszyły się do 11,9 mln dolarów na koniec tego okresu.
Ólafsson powiedział wówczas, że strategiczna zmiana kierunku PLAY w kierunku leasingu z załogą i usług rekreacyjnych z Islandii przebiegała „zgodnie z planem”. - Celowo przenosimy naszą sieć w kierunku bardziej dochodowych destynacji rekreacyjnych i budujemy bardziej odporny model biznesowy z zróżnicowanymi źródłami przychodów - mówił Ólafsson.
To już druga linia z Islandii, która nie dała rady
PLAY, to drugi islandzki przewoźnik, który w ostatnich latach ogłosił upadłość. Niskokosztowiec zamierzał wypełnić lukę pozostawioną przez WOW Air. Na początku drogi PLAY-a wydawało się, że w zasadzie nowa linia próbuje powielić model biznesowy WOW Aira, z tą różnicą, że nie planuje zbyt szybkiej ekspansji i wzrostu. Jednak czas pokazał, że praktycznie popełniono podobne błędy co w
przypadku upadłej w marcu 2019 r. linii.
Flota linii
Na koniec działalności PLAY posiadał 10 samolotów: sześć airbusów A320neo i cztery A321neo, z których cztery zostały ponownie zarejestrowane w maltańskim certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) między marcem a czerwcem 2025 r., które były objęte długoterminowymi umowami ACMI z ukraińską spółką SkyUp,
PLAY w Polsce
PLAY latały w latach 2023 -2025 sezonowo z Lotniska Chopina na Islandię, a także pojawiały się z rejsami na warszawskim lotnisku w okresie świąteczno-noworocznym.
Pełny komunikat na stronie PLAY
Cytujemy pełny komunikat ze strony PLAY, najbardziej nas "urzekł" fragment o taryfach ratunkowych:
Fly PLAY hf. zaprzestało działalności, a wszystkie loty zostały odwołane.
Alternatywne możliwości podróży
- Zalecamy sprawdzenie lotów innych linii lotniczych. Niektórzy przewoźnicy mogą oferować specjalne „taryfy ratunkowe” ze względu na zaistniałą sytuację.
Zwroty kosztów i prawa pasażerów
- Jeśli bilet został zakupiony za pomocą karty kredytowej, w sprawie zwrotu kosztów należy skontaktować się z wystawcą karty.
- Jeśli bilet został zarezerwowany w ramach pakietu (lot + zakwaterowanie lub usługi) za pośrednictwem biura podróży w EOG, należy skontaktować się z biurem podróży w celu uzyskania pomocy.
- Niektóre prawa mogą również wynikać z przepisów UE dotyczących pasażerów linii lotniczych. W przypadku upadłości roszczenia należy kierować do wyznaczonego syndyka masy upadłościowej.