Eksperci i piloci Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wraz z pilotami i ekipą techniczną Irkut Corporation ukończyli trzecią sesję lotów w programie certyfikacji nowego samolotu МС-21-300.Przygotowania do ostatecznej certyfikacji
W trzecim etapie testów eksperci EASA sprawdzili dodatkowo konstrukcję MC-21-300 oraz instrukcję obsługi samolotu przez załogę kokpitową (flight crew manual). Poniższe procedury zostały przeprowadzone na symulatorach i stanowiskach testowych:
– działanie symulatorów lotów;
– porównanie wyników lotnych symulatora i jednego z testowych MC-21;
– działania w nagłych wypadkach;
– zbliżanie się do wysokiego kąta natarcia, gdy aktywuje się ostrzeżenie o przeciągnięciu.
Po ukończeniu testów naziemnych specjaliści EASA przeprowadzili kolejne loty techniczne. Podczas lotów zyskują wiedzę na temat podstawowych cech stabilności i sterowności samolotu, podejścia do lądowania i ich procedur, w tym symulacji awarii jednego silnika. Szkolenie zostało wykonane przez pilotów testowych i czołowych inżynierów z Yakovlev Design Bureau, oddziału firmy Irkut Corporation. Udział europejskich inżynierów w testach nowego samolotu jest warunkiem do jego zatwierdzenia przez EASA.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MS-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204. Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MS-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu.