Rosyjska Irkut Corporation poinformowała, że czwarty z pięciu samolotów MC-21-300 o oznaczeniu MC0002 został przebazowany wczoraj (17 marca) z Irkucka na moskiewskie lotnisko Żukowskij, gdzie maszyna przejdzie kolejną serię testów.
Czwarty testowany, piąty wkrótce
Specjaliści z Irkutsk Aviation Plant, oddziału Irkut Corporation (spółka UAC), zainstalowali w samolocie kabinę pasażerską w bardzo ciasnej konfiguracji. Wspomniany układ jednoklasowy przeznaczony jest dla 211 pasażerów. To najbardziej pojemna wersja kabiny MC-21-300. Samoloty z taką kabiną będą przeznaczone głównie dla tanich linii lotniczych. Obecnie samolot jest wyposażony w 172 foteli oraz narzędzia pomiarowe i miejsca pracy inżynierów testujących znajdują się z tyłu pokładu. Przed przeprowadzeniem testów certyfikacyjnych kabiny pasażerskiej zamiast urządzeń testowych zostanie zamontowanych kolejnych 39 foteli.
Czwarty samolot jest wyposażony, podobnie jak poprzednie trzy testowe maszyny, w silniki Pratt & Whitney PW1400G. Irkut potwierdził, że wyniki zebrane podczas testów w locie innych prototypów zostały „uwzględnione” podczas produkcji czwartego odrzutowca. Rosyjski producent montuje już piątą maszynę testową MC-21-300, którą będą napędzać konkurencyjne silniki do Pratt & Whitney, a konkretniej rodzime jednostki napędowe Aviadvigatel PD-14.
Pierwszy MC-21 wzbił się w powietrze 28 maja 2017 r. (73051), drugi (73053) 12 maja 2018 r., trzeci (73054) zaczął latać 16 marca br, a czwarty 25 grudnia 2019 r. Dwa inne samoloty MC-21 są poddawane testom statycznym i wytrzymałościowym. Warto także dodać, że na początku listopada eksperci i piloci Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wraz z pilotami i ekipą techniczną Irkut Corporation ukończyli trzecią sesję lotów w programie certyfikacji nowego samolotu.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.
Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu, ale ta liczba wkrótce wzrośnie, ponieważ podczas tegorocznego MAKS-a w Moskwie Yakutia zdecydowała, że będzie miała 10 takich samolotów w swojej flocie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.