Indyjski rząd zatwierdził przejęcie przez Singapore Airlines (SIA) 25,1 proc. udziałów w linii Air India w następstwie jej połączenia z Vistara Airlines. SIA ogłosiły zgodę na transakcję w dokumencie zgłoszenia regulacyjnego z 30 sierpnia br. - poinformował portal ch-aviation.com.
Zgodnie z warunkami najnowszej umowy, Singapore Airlines wymienią swoje 49 proc. udziałów w linii Vistara na mniejszy pakiet 25 proc. udziałów, ale w znacznie większej i
nowej linii Air India. Zarówno Vistara, jak i Air India są w większości własnością indyjskiego konglomeratu
Tata Group.
- Zatwierdzenie bezpośrednich inwestycji zagranicznych, wraz z zezwoleniami i zgodami antymonopolowymi i kontrolnymi dotyczącymi fuzji, a także innymi otrzymanymi do tej pory zgodami rządowymi i regulacyjnymi, stanowi znaczący postęp w kierunku zakończenia proponowanej fuzji. W tym momencie jej zakończenie przewidywane jest do końca tego roku. W związku z tym strony prowadzą rozmowy mające na celu przedłużenie zakończenia proponowanej fuzji (poprzednio wskazanej na 31 października 2024 r.), aby uwzględnić najnowszą oczekiwaną datę zakończenia transakcji - można przeczytać w zgłoszeniu.
Organy ds. konkurencji w Indiach i Singapurze zatwierdziły już fuzję, która umożliwi Singapore Airlines większy dostęp do szybko rozwijającego się indyjskiego rynku lotniczego. Oczekuje się, że Vistara będzie latać pod swoją dotychczasową marką do 11 listopada br., po dalsze operacje lotnicze będą prowadzone już pod nową marką Air India.
Informacyjnie o linii VistaraIndyjska Vistara rozpoczęła działalność 9 stycznia 2015 r. na trasie Delhi-Bombaj jako przewoźnik typu "full-service", na początek obsługujący airbusami A320 trasy krajowe w Indiach. Potem linia latała także do innych sąsiadujących krajach i jest jeszcze obecna w Europie. Na koniec latania pod własną marką w jej flocie znajduje się 70 samolotów: 53 airbusy A320neo, 10 A321neo oraz siedem boeingów B787-9 Dreamliner.
Vistara jest wspólnym projektem Singapore Airlines oraz koncernu Tata. Warto dodać, że był to wtedy pierwszy powrót Tata Group, największego indyjskiego koncernu produkującego m.in. samochody, produkty chemiczne i spożywcze, do lotnictwa. J.R.D. Tata w 1932 r. założył linię Tata Airlines, która następnie została znacjonalizowana i przemianowana na Air India.
Linia jest pierwszą spółką, która skorzystała na zmianie prawa dotyczącego inwestycji zagranicznych spółek w lotnictwie. Do 2012 r. zagraniczne firmy nie mogły inwestować w lotnicze spółki w Indiach.