Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wojna w Ukrainie nie wpływa na popyt na loty, cierpi krajowy ruch w Chinach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/IATA

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
IATA: Wojna w Ukrainie nie wpływa na popyt na loty, cierpi krajowy ruch w Chinach
fot. China Southern Airlines
Trwa proces ożywienia w podróżach lotniczych. Taki szybki wniosek płynie z International Air Transport Association (IATA), po publikacji statystyk pasażerskich za marzec 2022 roku. Wpływ wojny w Ukrainie na popyt był ogólnie dość ograniczony. Omikron przyczynił się z kolei do spadków głównie na krajowych rynkach Azji.

Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) wzrosły o 76 proc. w porównaniu z marcem 2021 roku, niemniej osiągnęły poziom o 41 proc. niższy aniżeli w tym samym miesiącu 2019 roku. Ruch krajowy w marcu bieżącego roku był wyższy o 11,7 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku. Blokady związane z omikronem w Chinach przyczyniły się jednak do niższych o 23,2 proc., aniżeli w tym samym miesiącu sprzed trzech lat, wartości RPK w sektorze krajowym. Międzynarodowe były wyższe o 285,3 proc. w porównaniu z marcem 2021 roku, ale mniejsze o 51,9 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca z 2019 roku.

Opóźnienia i problemy z personelem na lotniskach

– Dzięki temu, że znikają bariery w podróżowaniu, to możemy zauważyć długo oczekiwany wzrost stłumionego popytu. Niestety obserwujemy również duże opóźnienia na wielu lotniskach, które nie dysponują wystarczającym personelem, aby obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów. Należy pilnie zająć się tym problemem – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł o 425,4 proc. w porównaniu z marcem 2021 roku. Oferowanie było wyższe o 224,5 proc. aniżeli w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 27,8 punktów do 72,7 proc.

Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w marcu wzrost ruchu o 197,1 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku, pomimo utrzymujących się ograniczeń w Chinach i Japonii. Oferowanie było wyższe o 70,7 proc. aniżeli w marcu 2021 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 24,1 punktu do 56,6 proc. To był najsłabszy wynik spośród analizowanych regionów.



Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu zanotowali w marcu wzrost ruchu o 245,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 96,6 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 31,1 punktu do 72,1 proc.

Linie lotnicze z Ameryki Północnej odnotowały w marcu wzrost ruchu o 227,8 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 91,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 31,2 punktu do 75,4 proc.

Przewoźnicy z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowali w marcu wzrost ruchu o 239,9 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 173,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 15,8 punktu do 80,3 proc. To był najlepszy wynik spośród analizowanych regionów. Warto jeszcze podkreślić, że osiemnasty miesiąc z rzędu.

Linie lotnicze z Afryki odnotowały w marcu wzrost ruchu o 91,8 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 49,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 14,1 punktu do 64,5 proc.

Ruch krajowy w Chinach spadł w marcu o 59,1 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. To efekt drastycznych restrykcji oraz ograniczeń w podróżowaniu po rozprzestrzenieniu się wariantu omikron w Państwie Środka. W przypadku Australii odnotowano z kolei wzrost o 26,3 proc., natomiast Indii o 32,3 proc. Najlepiej pod tym względem prezentowała się Brazylia. Podróże w Kraju Kawy osiągnęły wzrost aż o 99,1 proc. 



Apel Walsha do rządów krajowych  

– Postępujące ożywienie w podróżach lotniczych jest doskonałą wiadomością nie tylko dla światowej gospodarki, ale także dla przyjaciół i rodzin, których przymusowe separacje dobiegają końca. Ponadto ważne jest również dla milionów osób, których środki utrzymania zależą od transportu lotniczego. Pilnym priorytetem dla rządów jest teraz opracowanie planów, które zaspokoją spodziewany popyt tego lata. Wiele osób czekało dwa lata na takie letnie wakacje. Nie można im tego zrujnować – dodał Walsh.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

airBaltic: Nowe hangary zwiększą wydajność operacyjną

Biznes i przemysł

airBaltic: Nowe hangary zwiększą wydajność operacyjną

Piotr Bożyk 21 stycznia 2025

Turkish: 85,2 mln pasażerów w 2024

Pasażer i linie lotnicze

Turkish: 85,2 mln pasażerów w 2024

Mateusz Kieruzal 21 stycznia 2025

Royal Jordanian powróci do Syrii

Pasażer i linie lotnicze

Royal Jordanian powróci do Syrii

Mateusz Kieruzal 21 stycznia 2025

Zobacz również:

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Rafał Dybiński 14 stycznia 2025

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Biznes i przemysł

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

airBaltic: Nowe hangary zwiększą wydajność operacyjną

Biznes i przemysł

airBaltic: Nowe hangary zwiększą wydajność operacyjną

Piotr Bożyk 21 stycznia 2025

Turkish: 85,2 mln pasażerów w 2024

Pasażer i linie lotnicze

Turkish: 85,2 mln pasażerów w 2024

Mateusz Kieruzal 21 stycznia 2025

Royal Jordanian powróci do Syrii

Pasażer i linie lotnicze

Royal Jordanian powróci do Syrii

Mateusz Kieruzal 21 stycznia 2025

Zobacz również:

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Rafał Dybiński 14 stycznia 2025

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Biznes i przemysł

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5