Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-03-2024
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"
fot. Prague Airport
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w styczniu 2024 roku. Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) był wyższe o 16 proc. aniżeli w tym samym miesiącu przed rokiem, natomiast oferowanie wzrosło o 14,1 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 79,9 proc.

– 2024 rok rozpoczyna się mocno dla branży pomimo niepewności gospodarczej i geopolitycznej. Jeśli decydenci chcą budować dobrobyt w swoich krajach w najbardziej pracowitym roku wyborczym w historii, niezwykle ważne jest, aby postrzegali lotnictwo jako katalizator wzrostu. Podwyższone podatki i uciążliwe regulacje stanowią przeciwwagę dla dobrobytu. Będziemy apelować do decydentów o strategie, które pomogą lotnictwu obniżyć koszty, poprawić wydajność i osiągnąć postęp w kierunku zerowej emisji CO2 netto do 2050 roku – zapowiada Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Przychody RPK z rynków międzynarodowych były wyższe o 20,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 20,9 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 79,7 proc. W przypadku rynków krajowych przychody RPK były wyższe o 10,4 proc. Motorem napędowym wzrostu były Chiny ze wskaźnikami lepszymi aż o 33,2 proc. w odniesieniu do ubiegłego roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 4,6 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 80,2 proc. To 4,2 punkty procentowe więcej niż w styczniu 2023 roku.

Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w styczniu wzrost ruchu o 45,4 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie wzrosło o 48,1 proc. w odniesieniu do stycznia 2023 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów był natomiast wyższy o 1,5 punktu procentowego i osiągnął pułap 82,6 proc.

Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w styczniu o 10,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 10,7 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 0,1 punktu procentowego do poziomu 77,3 proc.

Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w styczniu wzrost ruchu o 16,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 15,7 proc. w porównaniu ze styczniem 2022 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł o 0,4 punktu procentowego do pułapu 79,9 proc.

Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w styczniu wzrost ruchu o 12,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 13,7 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł natomiast o punkt procentowy do poziomu 79,4 proc.

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w styczniu wzrost ruchu o 17,9 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2023 roku. Oferowanie było z kolei wyższe o 13,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 3,4 punktu do pułapu 86 proc. To był nejlepszy wynik wśród wszystkich analizowanych regionów.

Przewoźnicy z Afryki odnotowali w styczniu wzrost ruchu o 18,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 19,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł natomiast o 0,4 punktu procentowego do poziomu 73,3 proc. To był najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Pasażer i linie lotnicze

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2025

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Polskie Linie Lotnicze LOT z certyfikatem IATA IEnvA

Biznes i przemysł

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Pasażer i linie lotnicze

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2025

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Polskie Linie Lotnicze LOT z certyfikatem IATA IEnvA

Biznes i przemysł

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij