Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

IATA: Rozpoczął się kwartał, w którym mogą skończyć się rezerwy gotówki linii lotniczych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
IATA: Rozpoczął się kwartał, w którym mogą skończyć się rezerwy gotówki linii lotniczych
fot. Samuel S, Unsplash
W II kw. b.r., kończącym się 30 czerwca, linie lotnicze mogą przejeść rezerwy gotówki wynoszące łącznie 61 mld dolarów, równocześnie deklarując kwartalną stratę netto w wysokości 39 mld dolarów, wylicza Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) w swojej najnowszej prognozie.

Najnowsza analiza IATA dotycząca wpływu skutków pandemii zapalenia płuc z Wuhan COVID19 na branżę lotniczą, bazuje na opracowaniu z zeszłego tygodnia, przyjmując scenariusz, w którym poważne ograniczenia w podróżowaniu potrwają trzy miesiące. Przy tym założeniu, popyt liczony za cały rok, spadnie o 38 proc., a w porównaniu z ubiegłym rokiem, a całoroczne przychody z tytułu przewozów pasażerskich spadną o 252 mld dolarów. Największy spadek popytu przypadnie na II kw. tego roku i wyniesie 71 proc., szacuje IATA.

Między spadkiem przychodów i spadkiem kosztów

W nadchodzącym czasiem sytuację linii lotniczych będą kształtowały następujące czynniki:

Oczekiwane przychody przyewoźnikow spadną o 68 proc. Zakres spadków przychodów jest niższy niż prognozowany 71 proc. zakres spadku popytu na przewozy pasażerskie, gdyż w dalszym ciągu kontynuowane będą operacje cargo, choć na niższym niż normalnie poziomie.

 
 
IATA prognozuje silny spadek kosztów zmiennych – w II kw. spadek ten może sięgnąć 70 proc., co w dużej mierze będzie się pokrywało z oczekiwanymi w II kw. 65 proc. cięciami w oferowaniu. – Obserwuje się również silny spadek cen paliwa lotniczego, jednak oczekujemy, iż hedging paliwa ograniczy pozytywne wpływy tej tendencji do 31 proc. spadku – szacuje Zrzeszenie.

 

Koszty stałe i koszty półstałe odpowiadają niemal połowie łącznych kosztów linii lotniczych. – Spodziewamy się, że koszty półstałe (wliczając w to koszty pracy załóg) będą o jedną trzecią niższe. Przewoźnicy dokonują cięć kosztów wszędzie tam, gdzie mogą, jednocześnie starając się zachować zasoby pracownicze i biznesowe na czas przyszłego wychodzenia z kryzysu – czytamy w opracowaniu IATA.

 

Wszystkie te zmiany w wysokości przychodów i kosztów przełożą się na stratę netto w II kw., szacowaną na 39 mld dolarów, wylicza IATA.

“Ujemne rezerwacje” dobijają linie lotnicze

Poza kosztami, których nie da się uniknąć, linie zmagają się z tzw. “ujemnymi rezerwacjami”, czyli z falą zwrotów sprzedanych, ale nie wykorzystanych biletów. Wynika to z masowych odwołań lotów w wyniku nałożonych przez rządy ograniczeń w podróżowaniu. W II kw. b.r. obciążenia finansowe dla linii lotniczych z tego tytułu sięgną kolosalnej sumy 35 mld dolarów.

 

Przejadanie rezerw gotówki będzie bardzo poważne. Szacujemy, że II kw. linie lotnicze wykorzystają 61 mld dolarów z balansu gotówkowego – czytamy w opracowaniu Zrzeszenia.

 

– Linie lotnicze nie są w stanie redukować kosztów wystarczająco szybko, tak by uniknąć negatywnego wpływu kryzysu. Mówimy o druzgocącej stracie netto w II kw. wynoszącej 39 mld dolarów. Wpływ tej straty na ucieczkę gotówki będzie potęgował efekt 35 mld dolarów zobowiązań z tytułu potencjalnych zwrotów biletów lotniczych. Bez środków pomocowych, w II kw. roku rezerwy gotówki linii lotniczych mogą się uszczuplić o 61 mld dolarów – ostrzega Alexandre de Juniac, dyrektor generalny oraz prezes IATA.

 

Vouchery zamiast zwrotów gotówki dla pasażerów

Rządy niektórych krajów odpowiedziały pozytywnie na wezwania branży, wskazujące na potrzebę ustanowienia działań pomocowych. W gronie państw, które zdecydowały się na zaoferowanie pomocy finansowej lub na wprowadzenie pakietów pomocowych skierowanych do branży, są Kolumbia, Stany Zjednoczone, Singapur, Australia, Chiny, Nowa Zelandia i Norwegia. Niedawno Brazylia, Holandia, Kanada i Kolumbia poluzowały obowiązywanie przepisów, zezwalając liniom lotniczym na oferowanie pasażerom voucherów podróżnych zamiast zwrotów gotówki. Rozwiązanie to jest chwalone przez IATA.

– W tej niespotykanej i bezprecedensowej sytuacji działalność związana z podróżami i turystyką jest praktycznie zamknięta. Linie lotnicze potrzebują kapitału by przetrwać bieżący okres ekstremalnych zawirowań. Holandia, Kanada i Kolumbia bardzo mocno wzmocniły stabilność sektora pozwalając liniom lotniczym na oferowanie voucherów w miejsce wypłat gotówki. Stanowi to cenne zabezpieczenie czasowe, dzięki któremu sektor może w dalszym ciągu funkcjonować. W zamian, pozwoli to liniom lotniczym podtrzymać zdolność do świadczenia operacji cargo, które są dzisiaj niezbędne, oraz, w dłuższej perspektywie czasowej, utrzymać łączność, na której będą polegać pasażerowie oraz gospodarki krajów w fazie wychodzenia z recesji – powiedział de Juniac.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Zobacz również:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Zobacz również:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5