W 2019 r. prognozowane zyski linii lotniczych na całym świecie wzrosną do 35,5 mld dolarów, głównie dzięki spadającym cenom ropy naftowej oraz przewidywanym wzrostom światowego PKB, wylicza Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA).
Prognozowana kwota 35,5 mld oznacza, że zyski netto branży zwiększą się o 10 proc. w stosunku do prognozowanego tegorocznego zysku. Prawie połowę tej sumy, bo 16,6 mld dolarów, zarobią przewoźnicy z Ameryki Północnej, co stanowi solidny wzrost w porównaniu z prognozowanym zyskiem netto za ten rok na poziomie 14,7 mld dolarów. Zyski netto linii lotniczych z Europy będą ograniczały zawarte przez przewoźników ze Starego Kontynentu umowy hedgingowe, przekonuje Zrzeszenie i ogółem wyniosą 7,4 mld dolarów, nieco mniej niż prognozowane zyski za ten rok na poziomie 7,5 mld dolarów.
Na lekkie pogorszenie się prognozowanych zysków linii lotniczych z Europy wpłynie silna konkurencja oraz wysokie koszty narzuconych przez władze opłat lotniczych. Ogółem w 2019 r. na plusie powinny być wszystkie, z wyjątkiem Afryki, lotnicze regiony świata.
Więcej pasażerów i niższe ceny biletów
Prognozowany średni zysk netto w przeliczeniu na wylatującego pasażera będzie wynosił 7,75 dolara, o 30 centów więcej niż w tym roku, natomiast przychody całej branży lotniczej wyniosą 885 mld dolarów, o 7,7 proc. więcej niż prognozowane przychody za 2018 r. IATA przewiduje, że liczba pasażerów wzrośnie z 4,34 mld w 2018 r. do 4,59 mld w 2019 r., spowolnieniu ulegnie natomiast tempo wzrostu pasażerskich przewozów lotniczych (do 6 proc. w 2019 r.) oraz przewozów cargo (do 3,7 proc. w 2019 r.)
Najnowszy raport IATA przynosi dobre wiadomości dla inwestorów i pasażerów. Inwestorzy będą zadowoleni z prognozy mówiącej, że przyszły rok będzie piątym z rzędu, w którym zwroty kapitału przekroczą koszty. Krzepiącą wiadomością dla pasażerów jest to, że w 2019 r. średni koszt powrotnego biletu lotniczego bez podatków i opłat dodatkowych, będzie wynosił 324 dolary, co jest wartością niższą od prognozowanej w czerwcu średniej wartości biletu w 2018 r., wynoszącej 380 dolarów.
Pozytywne prognozy dzięki spadkom cen ropy
Optymistyczny ton prognoz na przyszły rok to w dużej mierze zasługa obserwowanych w ostatnim czasie na rynkach światowych spadków cen ropy naftowej. IATA obecnie prognozuje, że w przyszłym roku średnia cena ropy naftowej (Brent) wyniesie 65 dolarów za baryłkę, w porównaniu ze średnią ceną 73 dolarów za baryłkę w 2018 r., za czym, jak argumentuje Zrzeszenie, stoi zwiększenie wydobycia oraz zwiększenie zapasów tego surowca w Stanach Zjednoczonych. Branża lotnicza ma także odczuwać pozytywne skutki silnego wzrostu globalnego PKB prognozowanego na 3,1 proc.
– Spodziewaliśmy się, że rosnące koszty wpłynęłyby na osłabienie zysków w 2019 r., jednak silny spadek cen ropy naftowej i prognozowany silny wzrost PKB stworzyły bufor ochronny. Dlatego jesteśmy ostrożnie optymistyczni co do tego, że będzie postępował solidny zwrot inwestycji – powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny oraz prezes IATA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.