Partner serwisu
Biznes i przemysł

IATA: Korekta prognozy rynku lotniczego na 2019 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/IATA

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
IATA: Korekta prognozy rynku lotniczego na 2019 r.
fot. Piotr Bożyk
Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) ogłosiło obniżenie swojej prognozy dla globalnego transportu lotniczego w 2019 r. do 28 mld dolarów zysku (z 35,5 mld dolarów prognozowanych w grudniu 2018 r.). Jest to również spadek zysku netto za 2018 r., który według IATA szacuje się na 30 mld dolarów.

Biznes linii lotniczych pogorszył się wraz ze wzrostem cen paliw i znacznym osłabieniem handlu światowego. W 2019 r. oczekuje się, że całkowite koszty branży wzrosną o 7,4 proc., przekraczając wzrost przychodów o 6,5 proc. W rezultacie oczekuje się, że marże netto spadną do 3,2 proc. (z 3,7 proc. w 2018 r.). Natomiast zysk na pasażera spadnie do 6,12 dolarów (z 6,85 dolarów w 2018 r.).

– Ten rok będzie dziesiątym rokiem z rzędu na plusie w branży lotniczej. Marże są jednak ograniczane przez rosnące koszty, w tym koszty pracy, paliwa i infrastruktury. Sztywna konkurencja między liniami lotniczymi utrzymuje wzrost rentowności. Osłabienie światowego handlu będzie prawdopodobnie kontynuowane wraz z nasileniem się wojny handlowej na linii USA – Chiny. Ma to przede wszystkim wpływ na działalność przewozową, ale ruch pasażerski może również zostać zakłócony wraz ze wzrostem napięć. Linie lotnicze nadal osiągną zysk w tym roku, ale nie będzie im łatwo – powiedział Alexandre de Juniac, prezes i dyrektor generalny IATA.

W 2019 r. zwrot z zainwestowanego kapitału uzyskanego z linii lotniczych ma wynieść 7,4 proc. (spadek z 7,9 proc. w 2018 r.). Mimo że wciąż przekracza średni koszt kapitału (szacowany na 7,3 proc.), bufor jest bardzo niski. Co więcej, zmiany polegająca na zwiększaniu odporności finansowej w całej branży są tylko w połowie zakończone, z dużą luką w rentowności między wynikami linii lotniczych w Ameryce Północnej, Europie i regionie Azji i Pacyfiku oraz wynikami tych w Afryce, Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie.

Koszty i przychody branży lotniczej w 2019 r.

Wysokie ceny paliw w 2018 r. (71,6 dolarów za baryłkę/ 590 dolarów za tonę) pozostaną na zbliżonym poziomie w 2019 r., przy średnim koszcie wynoszącym 74 dolary za baryłkę/ 600 dolarów za tonę. Jest to o 27,5 proc. więcej niż w 2017 r. (54,9 dolarów za baryłkę). Koszty paliwa będą stanowić ponad 25 proc. kosztów operacyjnych (wzrost z 23,5 proc. w 2018 r.). Oczekuje się, że koszty jednostkowe pozapaliwowe wzrosną z 39,2 do 39,5 centów za dostępny tonokilometr z powodu wyższych kosztów pracy, infrastruktury oraz innych kosztów. Całkowite wydatki mają wzrosnąć o 7,4 proc. do 822 mld dolarów. Ogólnie przychody przewoźników są na mniejszym poziomie niż wzrost kosztów. W 2019 r. oczekuje się łącznych przychodów w wysokości 865 mld dolarów (+ 6,5 proc. w 2018 r.).

Cargo lotnicze

Po bardzo dobrych wynikach lotniczego cargo w 2017 r. (+9,7 proc. wzrostu), wzrost popytu na fracht lotniczy spowolnił do 3,4 proc. w roku ubiegłym. Przewiduje się, że w 2019 r. będzie on na podobnym poziomie jak rok temu, a wolumen ładunków liczony jest na 63,1 mln ton (63,3 mln ton w 2018 r.). Powodem spowolnienia są pojawiające się wyższe i nowe cła handlowe. Przewiduje się, że zyski cargo lotniczego będą w 2019 r. na podobnym poziomie co rok temu (choć wtedy cargo zanotowało ich wzrost o 12,3 proc.), ponieważ współczynniki obciążenia ładunkiem nadal spadają, a podaż i popyt słabnie.

Ruch pasażerski

IATA przewiduje, że wzrost popytu pasażerskiego będzie nieco silniejszy niż w przypadku cargo. Wynika to z faktu, że globalny wzrost PKB ma pozostać relatywnie silny na poziomie 2,7 proc., ale będzie nieco niższy niż w 2018 r. (3,1 proc.). Rządy i banki centralne zareagowały na wolniejszy wzrost gospodarczy dzięki bardziej liberalnej polityce wsparcia, która zapewnia kompensację spowolnienia handlu zagranicznego. Jednak wzrost gospodarczy i dochody gospodarstw domowych będą nadal rosły wolniej, więc całkowity popyt pasażerski, mierzony w systemie RPK, ma wzrosnąć tylko o 5,0 proc. (spadek z 7,4 proc. w 2018 r.). Oczekuje się, że całkowita liczba pasażerów wzrośnie do 4,6 mld (wzrost z 4,4 mld w 2018 r.), a dochody z pasażerów pozostaną na niezmienionym poziomie w 2019 r., po spadku o 2,1 proc. w 2018 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

TSUE: Pomoc publiczna dla KLM-u nielegalna

Prawo i polityka

TSUE: Pomoc publiczna dla KLM-u nielegalna

Mateusz Kieruzal 08 lutego 2024

Enter Air z najwyższą w historii umową z Coral Travel Poland

Biznes i przemysł

Menu Air France w oryginalnym wydaniu. Pudełka mistrza Adamskiego

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Tomasz Śniedziewski 02 lutego 2024

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

Czego obawia się branża lotnicza? Wojna, drogie paliwo, przeregulowanie…

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

TSUE: Pomoc publiczna dla KLM-u nielegalna

Prawo i polityka

TSUE: Pomoc publiczna dla KLM-u nielegalna

Mateusz Kieruzal 08 lutego 2024

Enter Air z najwyższą w historii umową z Coral Travel Poland

Biznes i przemysł

Menu Air France w oryginalnym wydaniu. Pudełka mistrza Adamskiego

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Tomasz Śniedziewski 02 lutego 2024

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

Czego obawia się branża lotnicza? Wojna, drogie paliwo, przeregulowanie…

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5