Partner serwisu
Biznes i przemysł

IATA: Europejscy przewoźnicy mogą stracić 76 mld dolarów, europejskie PKB 378 mld

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IATA

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
IATA: Europejscy przewoźnicy mogą stracić 76 mld dolarów, europejskie PKB 378 mld
fot. Soner Ozmen (Unsplash)
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) ponowiło wezwanie do rządów Europy o podjęcie szybkiego działania w sprawie udzielenia pomocy finansowej branży lotniczej dotkniętej skutkami epidemii COVID-19, wskazując na skutki społeczne i ekonomiczne kryzysu.

Najnowsza prognoza przedstawiona przez Zrzeszenie zakłada, iż strata linii lotniczych z Europy, wynikająca z tytułu utraconych przychodów wyniesie 76 mld dolarów. Popyt na podróże lotnicze, liczony w pasażerokilometrach (RPK) będzie o 46 proc. niższy niż w ubiegłym roku, szacuje IATA.

Skutki tak dotkliwych strat branży odczuje otaczające je środowisko biznesowe i społeczne. Załamanie o takiej skali powoduje ryzyko utraty pracy przez około 5,6 mln osób i straty w PKB w wysokości 378 mld dolarów, którą to sumę generuje transport lotniczy – czytamy w komunikacie IATA.

Ucierpią największe rynki lotnicze kontynentu

Wśród pojedynczych rynków lotniczych w Europie, które mogą szczególnie odczuć skutki kryzysu, IATA wymienia Wielką Brytanię, w przypadku której spadek 113,5 mln pasażerów przełoży się na 21,7 mld dolarów utraconych przychodów, przez co zagrożonych będzie 402 tys. miejsc pracy. W rezultacie brytyjska gospodarka może stracić równowartość 37,2 mld dolarów.

Ze spadkiem 93,7 mln pasażerów oraz utraconymi przychowami w wysokości 13 mld dolarów musi liczyć się Hiszpania. Na tym rynku utratą pracy zagrożonych jest 750 tys. pracowników, z kolei gospodarka Hiszpanii odczuje brak 49,4 mld dolarów.

IATA przewiduje, że rynek niemiecki może się spodziewać 84,4 mln pasażerów mniej i 15 mld dolarów utraconych przychodów. Tym samym, u zachodniego sąsiada Polski, zagrożonych jest 400 tys. miejsc pracy oraz 28 mld dolarów zasilających niemiecką gospodarkę.

Włochy, które są obecnie krajem najsilniej dotkniętym epidemią koronawirusa zapalenia płuc z Wuhan COVID-19, według wyliczeń Zrzeszenia muszą się liczyć ze spadkiem w wysokości 67,7 mln pasażerów oraz 9,5 mld dolarów utraconych przychodów. Pod znakiem zapytania jest 256 tys. miejsc pracy oraz niebagatelne 67,4 mld dolarów wsparcia dla gospodarki kraju.

Skutki kryzysu boleśnie odczuje również Francja. 65 mln pasażerów mniej, 12 mld dolarów utraconych przychodów, zagrożonych 318 tys. miejsc pracy przez to gospodarka kraju straci 28,5 mld dolarów – takie są wyliczenia IATA dotyczące skutków społecznych i ekonomicznych dla Kraju nad Sekwaną.

IATA ponawia wezwanie do rządów do działania

Aby zminimalizować skutki ekonomicznego tsunami, które straty branży lotniczej mogą wywołać w gospodarce europejskiej, konieczne jest by rządy krajów wzmocniły swoje wysiłki w celu pomocy branży, przekonuje IATA. Niektóre rządy krajów europejskich, w tym Norwegii, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii i Włoch, już podjęły działania, zauważa Zrzeszenie, jednak konieczna jest dalsza pomoc. IATA wzywa do połączenia takich narzędzi pomocowych, jak bezpośrednie wsparcie finansowe, kredyty, rządowe gwarancje na kredyty, wsparcie dla rynku obligacji korporacyjnych oraz ulgi podatkowe.

– Branża transportu lotniczego napędza gospodarkę, wspierając do 12,2 mln miejsc pracy w Europie, przyczyniając się do wytwarzania 823 mld dolarów PKB. Każde miejsce pracy w branży lotniczej wspiera kolejne 24 miejsca pracy w pozostałych działach gospodarki. Rządy muszą dostrzec olbrzymią rolę branży transportu lotniczego i pilnie udzielić jej potrzebnego wsparcia. Po pierwsze, utrzyma to rentowność finansową linii lotniczych w obecnym czasie zamkniętych granic, pozwalając utrzymać stanowiska pracy oraz utrzymać połączenia niezbędne do repatriacji obywateli oraz zapewnienia koniecznego przepływu cargo. Po drugie, w ten sposób można uniknąć poważnej straty dla gospodarki, poprzez zagwarantowanie, że linie lotnicze w momencie zniesienia ograniczeń podróżowania mogą natychmiast rozwinąć działalność, wspierając gospodarkę europejską oraz światową – powiedział Rafael Schvartzman, wiceprezydent IATA ds Europy.

Apel również do organów nadzoru

Poza wezwaniami o pomoc finansową skierowaną do europejskich rządów, IATA wystosowała również apel do organów nadzoru, by te podjęły decyzję o podjęciu środków zaradczych wspierających branżę lotniczą.

Zdaniem Zrzeszenia, priorytety działania powinny obejmować wprowadzenie pilnej, czasowej poprawki do obowiązywania artykułu EU261 regulującego prawa pasażerów do odszkodowań. W tym przypadku, jak argumentuje IATA, potrzebna jest tymczasowa elastyczność działania, np zezwolenie na wydawanie voucherów zamiast wypłacania odszkodowań w gotówce, co pozwoliłoby liniom lotniczym podratować ich sytuację związaną z przepływem gotówki.

Zrzeszenie sugeruje również wprowadzenie pakietu środków wspierających operacje cargo, takich jak uproszczenie i przyspieszenie procedur wydawania zgód do przelotów oraz zgód na lądowania, wyłączenie załóg samolotów z konieczności odbywania 14-dniowych kwarantann, oraz zniesienie ciężarów finansowych, takich jak opłaty przelotowe, opłaty postojowe czy ograniczenia slotowe.

– Niektóre organy nadzoru podejmują pozytywne działania. Jesteśmy wdzięczni Radzie Europejskiej, że nalegała na sezonowe zniesienie reguł korzystania ze slotów. Dzięki temu, w tym sezonie linie lotnicze oraz lotniska będą miały większą elastyczność i większą pewność działania. Ale na frocie regulacji prawnych pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Konieczne są poprawki dla tymczasowego elastycznego stosowania EU261 oraz potrzebne są działania pozwalające na przepływ cargo lotniczego – dodał Schvartzman.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Belgrad: Wzrost opłat i nowy system zniżek

Infrastruktura i lotniska

Belgrad: Wzrost opłat i nowy system zniżek

Mateusz Kieruzal 24 listopada 2023

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Zobacz również:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Belgrad: Wzrost opłat i nowy system zniżek

Infrastruktura i lotniska

Belgrad: Wzrost opłat i nowy system zniżek

Mateusz Kieruzal 24 listopada 2023

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Zobacz również:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5