Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało analizę wykazującą, że globalny dług branży lotniczej może wzrosnąć do 550 miliardów dolarów do końca roku. To wzrost o 120 mld dol. w stosunku do poziomu zadłużenia na początku 2020 roku. Istotnym problemem dla linii lotniczych może być spłacanie zaciągniętych pożyczek i zobowiązań na przetrwanie kryzysu pandemii.
Kołem ratunkowym, umożliwiającym przetrwanie najgorszego kryzysu bez kończenia działalności jest pomoc finansowa. Jednak w późniejszym okresie ponownego uruchomienia ruchu lotniczego, obciążenie branży wyniesie prawie 550 mld dol., co oznacza ogromny wzrost o 28 proc. w stosunku do 430 mld dol. na koniec 2019 roku.
– Pomoc rządowa pomaga utrzymać płynność branży. Kolejnym wyzwaniem będzie niedopuszczenie, aby linie lotnicze utonęły pod ciężarem zadłużenia, które tworzy pomoc – mówił podczas wtorkowej (26 maja) konferencji prasowej Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.
Pomoc finansowa tworzy finansowe zobowiązania
W sumie rządy państw przeznaczyły 123 mld dol. na pomoc finansową dla linii lotniczych. Z tego przewoźnicy będą musieli spłacić 67 mld dol. Saldo składa się głównie z dotacji do wynagrodzeń (34,8 mld dol.), finansowania kapitałem własnym (11,5 mld dol.) oraz ulg podatkowych czy dotacji (9,7 mld dol.). Ma to zasadnicze znaczenie dla linii lotniczych, które wykorzystają około 60 mld dol. swoich rezerw w gotówce tylko w drugim kwartale 2020 roku.
Nowy dług w wysokości 67 mld dol. składa się z pożyczek rządowych w wysokości 50 mld dol., podatków odroczonych (5 mld dol.) i gwarancji kredytowych (12 mld dol.). Z kolei 52 mld dol. pochodzi ze źródeł komercyjnych, w tym pożyczek komercyjnych (23 mld dol.), zadłużenia rynku kapitałowego (18 mld dol.), długu z nowych umów leasingu operacyjnego (5 mld dol.) oraz dostępu do istniejących kredytów (6 mld dol.).
– Ponad połowa ulgi udzielanej przez rządy stwarza nowe zobowiązania. Mniej niż 10 proc. doda je do kapitału linii lotniczych. To całkowicie zmienia obraz finansowy branży. Spłata długów rządów i prywatnych pożyczkodawców sprawi, że kryzys potrwa znacznie dłużej niż czas potrzebny na odzyskanie popytu wśród pasażerów – tłumaczy de Juniac.
Kto dał najwięcej
123 mld dol. pomocy rządowej stanowi 14 proc. całkowitych przychodów linii lotniczych w 2019 roku (838 mld dol.). Nadal istnieją luki w pomocy finansowej dla linii lotniczych, które należy wypełnić.
Na pierwszym miejscu znalazł się rząd Stanów Zjednoczonych, którego ustawa CARES jest głównym składnikiem pomocy finansowej dla przewoźników z Ameryki Północnej; w sumie stanowiła ona jedną czwartą rocznych przychodów z 2019 roku dla regionalnych linii lotniczych. Na drugim miejscu znajduje się Europa z pomocą w wysokości 15 proc. rocznych przychodów za ubiegły rok. W regionie Azji i Pacyfiku było to 10 proc. Z kolei w Afryce, na Bliskim Wschodzie i Ameryce Łacińskiej pomoc wynosi średnio około 1 proc. przychodów z 2019 roku.
– Tam, gdzie rządy nie reagowały wystarczająco szybko lub dysponowały ograniczonymi środkami pomocy finansowej, obserwowaliśmy bankructwa. Przykłady obejmują Australię, Włochy, Tajlandię, Turcję i Wielką Brytanię. Znacząca pomoc finansowa dla linii lotniczych ma teraz sens ekonomiczny. Przewoźnicy będą gotowi zapewnić łączność wspierającą pracę, gdy gospodarki ponownie się otworzą – stwierdził de Juniac.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.