Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przyjęło z zadowoleniem ogłoszenie przez Komisję Europejską (KE) tymczasowego zawieszenia do czerwca 2020 roku zasady 80% nazywanej też "use it or loose it" w celu utrzymania slotów na danym lotnisku.
Decyzja odzwierciedla bezprecedensową sytuację branży lotniczej. Ustalenie zawieszenia tylko do czerwca było minimalnym żądaniem branży. W ciągu najbliższego miesiąca będzie bowiem potrzebna decyzja o całkowitym zawieszeniu reguły aż do października, co umożliwi liniom lotniczym zaplanowanie siatki lotów.
Wirus COVID-19 spowodował załamanie globalnego popytu na podróże lotnicze. Ze względu na obowiązującą zasadę wykorzystywania slotów co najmniej w 80% linie lotnicze nie były w stanie dostosować swojej siatki połączeń. Zawieszenie zasad użytkowania czasu na start lub lądowanie do czerwca pozwoli liniom lotniczym rozpocząć działania mające na celu zaradzenie bezprecedensowemu spadkowi ruchu. Niemniej jest to okres krótszy niż zażądały tego linie lotnicze, domagające się przedłużenia zawieszenia zasady "use it or loose it" na cały sezon. Dlatego
Komisja Europejska będzie musiała rozpatrzyć do 15 kwietnia wniosek o przedłużenie zawieszenia. "Potrzebna i mile widziana decyzja"- Linie lotnicze są w kryzysie. Załamanie popytu jest niespotykane. Linie lotnicze starają się dopasować przepustowość do szybko zmieniającej się sytuacji. Decyzja Komisji o zawieszeniu zasad użytkowania czasu na start lub lądowanie do czerwca oznacza, że linie lotnicze mogą podejmować krytyczne decyzje natychmiast, bez obawy o wpływ na przyszłą dostępność slotów. Jest to bardzo potrzebne i mile widziane. Biorąc pod uwagę wszystkie wątpliwości, rozczarowuje fakt, że decyzja nie dotyczy całego sezonu - powiedział Rafael Schvartzman, wiceprezes regionalny IATA na Europę.
Decyzja Komisji przyniesie korzyści a wiele sposobów liniom lotniczym, samym lotniskom i pasażerom. Zezwoli liniom lotniczym na planowanie rozkładów lotów i ponowne rozmieszczenie samolotów i załogi tam, gdzie jest największe zapotrzebowanie. Ponadto poprawi się zrównoważenie ekonomiczne i środowiskowe w skutek zapewnienia możliwości odwołania lotów, na które nie ma popytu. Decyzja Komisji umożliwi również liniom lotniczym większą elastyczność w planowaniu fazy odbudowy i przywrócenia przepustowości po zakończeniu kryzysu.
Pandemia szczególnie groźna dla branży lotniczejLinie lotnicze były jednymi z najbardziej dotkniętych wybuchem epidemii wirusa COVID-19. I
ATA szacuje, że przychody linii lotniczych mogą spaść nawet o 113 miliardów dolarów, jeśli wirus nie zostanie powstrzymany, ale te wyliczenia
po decyzji prezydenta Trumpa o ograniczeniu podróży między strefą Schengen a USA, stały się nieaktualne. Straty będą większe.
Przemysł lotniczy będzie miał kluczowe znaczenie dla jak najszybszego ożywienia światowej gospodarki po przejęciu kontroli nad rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19. - Linie lotnicze wdrażają środki nadzwyczajne w trudnych warunkach przepływów pieniężnych. Oprócz złagodzenia zasad dotyczących slotów, rządy muszą również rozważyć inne formy pomocy doraźnej - podsumował Schvartzman.