Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Hub innowacji lotniczych powstaje w Poznaniu


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2020-06-16 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hub innowacji lotniczych powstaje w Poznaniu
fot. PAŻP
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odebrała od wykonawcy Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica. To właśnie stąd będzie mógł być nadzorowany ruch lotniczy na terenie całej Polski. To także pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Remote Tower (tzw. wieża zdalna) to technologia umożliwiająca sprawowanie kontroli ruchu lotniczego w danym porcie z innego, oddalonego nawet o kilkaset kilometrów miejsca - z wykorzystaniem zaawansowanych cyfrowych środków transmisji obrazu i dźwięku.

Poznańska inwestycja została odebrana od wykonawcy 15 czerwca. Dzisiaj wiceminister infrastruktury Marcin Horała i wiceminister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk w towarzystwie prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda i prezesa PAŻP Janusza Janiszewskiego odwiedzili nowy obiekt w sąsiedztwie Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

– Wielkie inwestycje zaczynają się od mniejszych kroków. Wizja Centralnego Portu Komunikacyjnego powoli staje się faktem. Obiekt w Poznaniu to pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby CPK, to także miejsce w którym powstawać będą technologie wykorzystywane na wszystkich lotniskach w Polsce i, mam nadzieję, na świecie – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– CPK to wielki program inwestycyjny, który w czasie kryzysu, pozwoli przyciągnąć zagraniczny kapitał. Pozyskaliśmy już środki unijne na zaprojektowanie pierwszych linii kolejowych. Nie chcemy za darmo oddać tych pieniędzy do innych krajów.  Tak by się stało, gdybyśmy porzucili ten projekt – podkreślił Horała w porannej rozmowie z Konradem Piaseckim w TVN 24, broniąc idei CPK. 

– Proste wyliczenie. Ruch będzie wracał dwa, najwyżej trzy lata. Nie ma jednak takiego eksperta, który zakłada siedem lat przestoju. CPK powstanie właśnie za dopiero siedem lat. W pierwszym roku planujemy obsługiwać 25 mln pasażerów, później 45 mln, a docelowo może ich być nawet 70 mln. Wszyscy na świecie są bardzo zainteresowani naszą inwestycją, oprócz przedsiębiorstw niemieckich, co akurat wydaje się oczywiste – zaznaczył Horała, mając na myśli port Berlin-Brandenburg.

– Pozycja Polski na światowym rynku lotniczym jest coraz mocniejsza. Cieszę się, że Poznań dzięki tej inwestycji staje się jasnym punktem na mapie lotniczych innowacji technologicznych – dodaje Szymon Szynkowski vel Sęk, wiceminister spraw zagranicznych.

Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu to trzypoziomowy, samowystarczalny, ekologiczny kompleks zbudowany w miejscu starej wieży radarowej. Umowa na realizację inwestycji została zawarta z firmą Hochtief Polska w maju 2018 roku. Wartość inwestycji wyniosła 91,5 mln zł. Kontrakt został zrealizowany w formule zaprojektuj i wybuduj w czasie 25 miesięcy. Zlecenie objęło zaprojektowanie i budowę nowego OKRL wraz z infrastrukturą techniczną, rozbiórkę istniejących obiektów, adaptację i modernizację wieży o wysokości 24 metrów, realizację drogi dojazdowej i parkingu.

W kompleksie o powierzchni niemal 10 tys. m. kw. znajdują się m.in. dwie sale o powierzchni 1280 mkw każda, dwie bliźniacze serwerownie (o powierzchni 570 mkw każda), zaplecze socjalne przygotowane dla zespołów kontrolerów, techników i programistów, w tym 50 kapsuł snu. Obiekt wyposażony jest w dwa niezależne zasilenia z sieci elektroenergetycznej i dodatkowo dwa agregaty prądotwórcze o mocy 1,5 MW każdy, które mogłyby zaopatrzyć w prąd średniej wielkości miasto, a do tego zabezpieczony jest systemami UPS z bateriami akumulatorów. W kompleksie znajduje się centrum gaszenia gazem specjalistycznego sprzętu kontrolerskiego, pięć pomp ciepła z wymiennikiem gruntowym o mocy ok. 240 kW, w oparciu o 35 odwiertów o głębokości 200 m. zapewniających ekologiczne i samowystarczalne zasilanie, a także stanowiska przygotowane do ładowania samochodów elektrycznych, czy rowerownia.

– Dokładnie rok temu wspólnie z Politechniką Poznańską i Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS) rozpoczęliśmy projekt NaviHub. Laboratorium innowacji, które będzie miało tu swoją siedzibę, pozwoli także na dalszy rozwój systemu koordynacji lotów dronów PANSA UTM – wyjaśnia Janusz Janiszewski, prezes PAŻP.

Inwestycja wpisuje się w plany budowy CPK, na terenie którego powstanie wieża konwencjonalna, ale technologia zdalna z wykorzystaniem nowego centrum sterowania w Poznaniu będzie wykorzystana jako rozwiązanie awaryjne. W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany – ściśle zintegrowany z koleją i drogami - Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

– CPK to nie tylko lotnisko nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy, to też szeroka rozumiana infrastruktura realizowana w różnych miejscach kraju. I tak, jak PAŻP jest istotną częścią całego projektu CPK, tak mamy nadzieję, że rozwiązanie wypracowywane w Ośrodku Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu będą służyły nie tylko CPK, ale też wszystkim portom regionalnym w Polsce – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. Inwestycja będzie uruchamiana operacyjnie w kilku etapach. Całość procesu powinna zakończyć się w ciągu dwóch lat.

W poznańskim ośrodku powstanie centrum zapasowe dla CZRL w Warszawie, z którego pełniona będzie służba kontroli ruchu dla portów lotniczych w Polsce, a także centrum rozwoju technologii, którego zadaniem będzie tworzenie wiedzy specjalistycznej w obszarze kontroli ruchu oraz zbudowanie zaplecza wysokiej klasy specjalistów w obszarach związanych z lotnictwem i nowoczesnymi technologiami.

Centrum kompetencji będzie również miejscem strategicznym, w kontekście zbierania, integracji, przetwarzania, analizowania i dystrybucji danych lotniczych dla wszystkich interesariuszy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
PAŻP: Szukamy oszczędności i nie chcemy zwolnień

Infrastruktura i lotniska

PAŻP: Szukamy oszczędności i nie chcemy zwolnień

Łukasz Malinowski 05 czerwca 2020

Innowacyjny system odciąża kontrolerów na polskich lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Innowacyjny system odciąża kontrolerów na polskich lotniskach

Red. ed 18 maja 2020

Europejskie agencje żeglugi wzywają KE do zmian w programach unijnych

Prawo i polityka

Europejskie agencje żeglugi wzywają KE do zmian w programach unijnych

Rafał Dybiński 15 maja 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5