Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Duda: Jesteśmy ambitnym narodem i dlatego powstała idea CPK


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-06-03 11:04
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Duda: Jesteśmy ambitnym narodem i dlatego powstała idea CPK
fot. CPK
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego musi być realizowany. Jesteśmy w stanie temu podołać i jestem przekonany, że stać nas na to – zapewnił na środowej konferencji prasowej Andrzej Duda, prezydent Polski. 
Inwestycje kolejowe związane z CPK zostaną zrealizowane w latach 2020-2034 i połączą większość regionów Polski z Warszawą oraz nowym lotniskiem w czasie do 2,5 godz. Prace przygotowawcze ruszą już w tym roku dla pięciu szlaków kolejowych o łącznej długości 563 km. Pierwszym będzie odcinek Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica z Czechami. Kolejnymi Ostrołęka – Łomża, Trawniki – Krasnystaw – Zamość, Łętownia – Rzeszów, a także Chybie – Jastrzębie-Zdrój – Godów – granica z Czechami. 

Duda: CPK to najbardziej spektakularne dzieło naszych projektów

– Chcemy, żeby Polska była krajem tak rozwiniętym, aby odnosiło się to do jej wielkości. Jesteśmy ambitnym narodem i dlatego powstała idea CPK. To będzie największy hub komunikacyjny w regionie i da rozpoznawalność Polsce na całym świecie – rozpoczął Andrzej Duda, prezydent Polski.

– CPK to najbardziej spektakularne dzieło naszych projektów i musi być realizowany, choćby po to, aby wyprowadzić kraj z kryzysu. Wielkie inwestycje dają miejsca pracy, które umożliwiają rozwój rodzin i perspektywę na dziesięciolecia. Wystarczy spojrzeć na port we Frankfurcie i to jak ożywił region Hesji – podkreślił prezydent Duda.

– 150 tysięcy miejsc pracy i kolejnych 110 tysięcy wokół przedsięwzięć gospodarczych wokół projektu. 1800 km nowych tras kolejowych i 400 km nowych dróg we wszystkich województwach. 45 mln pasażerów w pierwszym etapie i docelowo 70 mln podróżnych w dłuższej perspektywie – przypomniał prezydent Polski.

– 450 tysięcy operacji lotniczych rocznie rozwinie biznes. To inwestycja w nasz kraj. CPK będzie służyć rozwojowi Europy poprzez rozwój Polski. To dalekosiężna szansa. 12 lat realizacji inwestycji. Jesteśmy w stanie temu podołać i jestem przekonany, że stać nas na to. Zrealizujemy inwestycje, bo jesteśmy narodem zwycięzców – podsumował Andrzej Duda.

Morawiecki: CPK przyciągnie inwestycje zagraniczne

– Wielkie inwestycje są potrzebne, aby w przyszłości były miejsca pracy. To nie tylko wielka szansa dla lotnictwa i kolei, ale przede wszystkim dla społeczeństwa. To nowe podatki od międzynarodowych firm, z których sfinansujemy nowe szkoły, szpitale i większość celów samorządów – podkreślił premier Mateusz Morawiecki.

– Tak jak metro i port w Berlinie służy Niemcom, tak CPK będzie szansą dla rozwoju Polski i przyciągnięcia inwestycji zagranicznych. To wielka szansa dla Łodzi i województwa na stworzenie wielkiej strefy ekonomicznej. Prasa niemiecka pisze, że Polska może wyjść zwycięsko z tego kryzysu, ale to wszystko dzięki programom. Nasza wielka szansa polega na wejściu właśnie w takie wielkie programy inwestycyjne. Stawiamy odważne kroki w przyszłość – dodał Morawiecki.

Horała: Chcemy zbudować CPK dwa razy szybciej niż Niemcy lotnisko w Berlinie

– CPK to szansa dla polskich przedsiębiorców. Skorzysta na tym wiele branż, a zwłaszcza rolno-spożywcza. Dzięki nowym połączeniom kolejowym Polacy będą mogli znacznie szybciej przemieszczać się w inne rejony. Miasta takie jak Łomża, Ostrołęka, Płock, Sieradz, Jastrzębie-Zdrój, będą miały skokową poprawę skomunikowania. Przełamiemy bariery i damy Polakom szybki dostęp do całego kraju, a przez duże lotnisko po całym świecie – zaznaczył Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

– Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu. Polacy przestaną tracić czas w korkach i chorować z powodu zanieczyszczeń w korkach. Nie może być tak, że modernizujemy trasę za 5 mld zł, jeździmy 5 lat objazdem a na koniec mamy 5 minut przyspieszenia. CPK to projekt o zasięgu międzynarodowym. Podpisaliśmy już umowy z partnerami z Francji, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych, Korei Południowej i Japonii, którzy budowali nowoczesne porty w Tokio i Seulu. CPK umożliwi wyjście z kryzysu. Chcemy, aby Polacy poczuli się obywatelami pierwszej kategorii – zaznaczył Horała.

– W tym roku rozstrzygniemy kilka przetargów, które zdecydują o wyborze partnerów do tego projektu i chyba najważniejszym jest wybór doradcy strategicznego lotniska. Wszystko wskazuje, że będzie to lotnisko Tokio-Narita lub port Seul-Inczon. Obydwie oferty są bardzo dobre i będziemy mieli bardzo dobrego partnera – oznajmił pełnomocnik rządu ds. CPK.

– To jest pierwsza dziesiątka najlepszych lotnisk na świecie. Wsławiły się tym jak są zorganizowane i doskonałością operacyjną oraz tym, że jak wchodzą w jakąś inwestycję, to wspierają bardzo rzetelnie, ale także inwestują w inne porty, które również odnoszą sukces. To są porty znacznie większe od tych polskich. Nie chodzi nawet o liczbę pasażerów, ale jakość obsługi, a także doskonałość organizacyjną i na to możemy liczyć – stwierdził Mikołaj Wild, prezes CPK.

– Chcemy cały projekt zamknąć w dziesięć lat od samego początku budowy. Do 2023 roku nastąpi pierwsze wbicie łopaty oraz wszystkie elementy formalne, które są do wykonania. Pierwsze operacje lotnicze planowane są natomiast na 2027 rok. To jest tempo na rekord świata. To oznaczałoby, że budujemy dwa razy szybciej niż Niemcy lotnisko w Berlinie. To jest nasz cel i do tego dążymy – stwierdził Horała.

– Wszystkie prace w spółce są tak zorganizowane, aby pierwsza łopata została wbita w 2023 roku. Nie tylko na terenie samej inwestycji, ale również na terenie tych tras kolejowych, które powstaną wokół projektu i umożliwią wygodniejsze podróżowanie Polakom po całym kraju – kontynuował Wild. 

CPK jako biegun wzrostu gospodarczego Polski

– Brytyjskie firmy architektoniczne wykonały już za darmo w ramach konkursu wizualizacje tego, jak CPK mogłoby wyglądać w przyszłości. Pokazały w ten sposób swoje kompetencje i chciały zaistnieć przy okazji tego projektu, co świadczy o tym, z jakim odbiorem został przyjęty. To dla nich jest wręcz nobilitujące, aby pokazać się jako potencjalny kontrahent – ujawnił Horała. 

– Jednym z głównych założeń CPK jest to, aby większą część transportu przenieść na kolej. Mamy z tym problem w Polsce. Miasta są zakorkowane, a tiry rozjeżdżają nasze drogi. Hasło "tiry na tory" nie zmaterializowało się i projekt CPK będzie właśnie szansą, aby przenieść ten transport na tory – wyjaśniał pełnomocnik rządu. 

– Lotniska są czynnikiem miastotwórczym. To będzie jedno z najlepiej skomunikowanych miejsc na świecie. Po pierwsze biznes, a jak biznes to miejsca pracy. Wielu ludzi będzie chciało mieszkać gdzieś w pobliżu, aby mieć blisko do pracy. To cała infrastruktura hotelarska, konferencyjna i logistyczna. Pewnie za jakiś czas powstanie w tym miejscu nowe miasto, które będzie częścią rosnącej aglomeracji łódzko-warszawskiej, która będzie się zrastała w naturalnym procesie urbanistycznym. Trzecim elementem jest zagospodarowanie przestrzenne oraz inwestycje biznesowe dookoła lotniska. To będzie biegun wzrostu gospodarczego dla całej Polski – dodał Horała. 

– Mówiąc o przyszłości Okęcia, musimy mówić o przyszłości jakości życia w Warszawie. Gdyby dalej miało się rozwijać, to by oznaczało, że niebawem co chwilę nad głowami warszawiaków przelatywał będzie samolot ze wszelkimi tego uciążliwościami, czyli hałasem i zanieczyszczeniem. Trzeba byłoby pomyśleć także o likwidacji ciszy nocnej, ze względu na wzrost operacji lotniczych. Życie w Warszawie stałoby się koszmarem – podkreślił Horała.

– Lotnisko Chopina po otwarciu CPK będzie zupełnie innym lotniskiem niż teraz. Będzie musiało odpowiedzieć na aspiracje Warszawy i to, czym chce być, czyli globalną metropolią, która jest w stanie stawać w szranki z największymi nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej, ale na całym kontynencie – podsumował Wild.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Horała: Program CPK to przeniesienie Polski do pierwszej ligi komunikacyjnej na świecie

Infrastruktura i lotniska

Horała: Program CPK to przeniesienie Polski do pierwszej ligi komunikacyjnej na świecie

Rafał Dybiński 02 czerwca 2020

Wild krytycznie o Modlinie: Koncepcja duoportu szkodliwa

Infrastruktura i lotniska

Wild krytycznie o Modlinie: Koncepcja duoportu szkodliwa

Redakcja 25 maja 2020

ŁKA: Dzięki CPK uruchomimy pospieszne pociągi regionalne

Infrastruktura i lotniska

ŁKA: Dzięki CPK uruchomimy pospieszne pociągi regionalne

Roman Czubiński 26 maja 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5