Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PRAWO I POLITYKA

Horała: Możliwa wojskowa kontrola przestrzeni powietrznej


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2022-04-14 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Horała: Możliwa wojskowa kontrola przestrzeni powietrznej
fot. PAŻP
W porannej rozmowie w Radiu ZET wiceminister Marcin Horała mówił o proteście kontrolerów lotniczych, który generuje coraz większe utrudnienia. Zapowiedział, że w razie braku porozumienia możliwa jest wojskowa kontrola przestrzeni powietrznej oraz zatrudnianie kontrolerów z innych państw.
– Paraliż nieba nad Polską to zbyt daleko posunięte słowo, ale możliwe są daleko idące utrudnienia i opóźnienia – powiedział w Radiu ZET wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Zapowiedział przy tym, że strona rządowa użyje wszystkich dostępnych środków, by przynajmniej w minimalnym stopniu zapewnić kontrolę przestrzeni powietrznej.

Kontrolerzy protestują, pomoże wojsko?

– Są nieprzyjemne. Mam nadzieję, że pójdziemy po rozum do głowy i porozumienia zostanie zawarte – mówił wiceminister. Dodał przy tym, że możliwa jest wojskowa kontrola przestrzeni oraz możliwość usunięcia wymogu znajomości języka polskiego wśród kontrolerów, co pozwoliłoby na zatrudniania osób z innych państw. – To będzie dla nich atrakcyjna oferta – podkreślał minister.

Horała zwracał także uwagę na to, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z powodu pandemii i mniejszej liczby lotów, za które pobiera opłaty, ma zdecydowanie mniej pieniędzy, a Agencji nie można tak po prostu dofinansować. Przedstawiciel rządu mówił także, że przy starych regulacjach średnia pensja wynosiła 45 tys. złotych miesięcznie, a teraz proponowano 30-32 tys. miesięcznie brutto i większość kontrolerów się na takie warunki zgodziła.

– PAŻP przejadła wszystkie oszczędności, jest już zadłużona, na kredycie. Musi przejść ten trudny okres – mówił Horała. Podkreślił jednak, że każdy ma prawo zabiegać o swoje interesy i nie chciał nazwać postawy kontrolerów roszczeniową. Przedstawiciel rządu odniósł się także do podnoszonych przez kontrolerów kwestii bezpieczeństwa i pojedynczej obsady stosowanej w czasie pandemii. Wyjaśniał, że przy małym ruchu lotniczym jeden kontroler w zupełności wystarczał, a drugi nie miałby nic do robienia, więc jego obecność nie miałaby sensu.

– Nie wiemy dokładnie, na czym polega konflikt. Trudno jest nam to komentować, ale każdy konflikt można rozwiązać – uważa z kolei Grzegorz Polaniecki. Prezes Enter Air udzielił nam odpowiedzi na kilka pytań dotyczących bieżącej sytuacji w stołecznym porcie. Czarterowy przewoźnik nie planuje póki co kroków prawnych po opóźnieniach lotów, jakie miały miejsce w miniony weekend na lotnisku Chopina.

Rozmowy trwają

Z ostatniego wspólnego komunikatu PAŻP oraz Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL) możemy dowiedzieć się, że w czasie spotkania 13 kwietnia uzgodniono wspólne stanowisko dotyczące aspektów bezpieczeństwa w PAŻP we wszystkich 24 punktach zgłoszonych przez ZZKRL.

ZZKRL przedstawił obszary, wymagające dalszych rozmów, w tym w szczególności zmian w Regulaminie pracy, wynagrodzeń, w wybranych aktach zarządczych, sprawy socjalne, przywrócenie etosu pracy kontrolera ruchu lotniczego, wypracowanie treści Kodeksu Etyki w PAŻP oraz treści umowy o pracę.

Strony podkreślają, że rozmowy prowadzone są w sposób merytoryczny w atmosferze wzajemnego szacunku. Kolejne spotkanie odbędzie się najpóźniej 20 kwietnia. Do tego momentu prowadzone będą spotkania robocze.

Spór w PAŻP

Pandemia COVID-19 sprawiła, że sytuacja finansowa PAŻP uległa znacznemu pogorszeniu. Reakcją Agencji była próba wprowadzenia nowego systemu wynagrodzeń, zmniejszającego znacząco zarobki kontrolerów ruchu lotniczego.

Dyskusje ze stroną społeczną prowadzono przez wiele miesięcy, jednak sytuacja zaogniła się znacząco na początku tego roku. Po nieudanych rozmowach w styczniu 2022 PAŻP zdecydował o wdrożeniu nowego regulaminu wynagradzania.

Reakcją dużej grupy kontrolerów, głównie z Warszawy, była odmowa przyjęcia zaproponowanych warunków pracy i płacy wynikających z nowego regulaminu. Do początku lutego stosowne dokumenty złożyło 167 kontrolerów.

W PAŻP pracuje ok. 600 kontrolerów, w tym 208 w Warszawie. Z tej ostatniej grupy ostatecznie 170 nie przyjęło nowych warunków pracy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Słowacja tnie kolejowe połączenia

Pasażer i linie lotnicze

Słowacja tnie kolejowe połączenia

18 czerwca 2022

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

Biznes i przemysł

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

18 czerwca 2022

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

18 czerwca 2022

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

Biznes i przemysł

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

17 czerwca 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5