Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Polaniecki: Nadzór nad ruchem to nie jest pole do zabawy w przepychanki


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2022-04-12 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polaniecki: Nadzór nad ruchem to nie jest pole do zabawy w przepychanki
fot. Piotr Bożyk
Konflikt w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) można rozwiązać, jak każdy inny. Tak uważa Grzegorz Polaniecki, prezes Enter Air. Czarterowy przewoźnik nie planuje póki co kroków prawnych po opóźnieniach lotów, jakie miały miejsce w miniony weekend na stołecznym lotnisku Chopina.
Efekt mniejszej liczby kontrolerów i braku porozumienia pomiędzy nimi a PAŻP odbija się na oczekiwanej przez pasażerów sprawnej działalności linii lotniczych w Polsce. Rozwiązania problemu nie przyniosło odwołanie prezesa Agencji. O komentarz poprosiliśmy m.in. Grzegorza Polanieckiego, prezesa Enter Air. Czarterowy przewoźnik oferuje sporo rejsów z warszawskiego lotniska.

– Nie wiemy dokładnie, na czym polega konflikt. Trudno jest nam to komentować, ale każdy konflikt można rozwiązać – podkreślił Polaniecki, który udzielił nam odpowiedzi na kilka pytań dotyczących bieżącej sytuacji w stołecznym porcie.

– Na razie wydaje się, że obie strony nie zdają sobie sprawy, że nadzór nad ruchem w polskiej przestrzeni powietrznej to nie jest pole do zabawy w przepychanki, bo jest to nie tylko ze szkodą dla pasażerów, którzy nie polecą na urlop, ale także jest to niebezpieczne – zaznaczył Polaniecki.

Prezes Enter Air rozumie frustrację podróżnych, oczekujących na loty, które z powodu konfliktu w PAŻP zdarzają się być opóźnione więcej niż kwadrans. – Pasażera nie powinno wcale obchodzić, czy kontrolerzy lubią się ze swoim zarządem czy nie. On chce lecieć na urlop, a my jako dostawcy usługi przewozu mamy to wykonać – oznajmił Polaniecki, który jednak dystansuje się na razie od bardziej zdecydowanych kroków prawnych. – Nikt nie planuje sobie chodzenia do sądów – dodał Polaniecki.

PAŻP: Rozmowy ze związkami bez rezultatów

Przypomnijmy, że 8 kwietnia PAŻP poinformował, że w ramach rozmów ze przedstawicielami strony społecznej szeroko omówione zostały kwestie bezpieczeństwa, które są priorytetem dla obu stron. „Dodatkowo w trakcie prowadzonych rozmów zgłaszane są przez stronę społeczną kolejne zagadnienia wykraczające poza ustalony zakres” – napisała w komunikacie Agencja, ale nie poinformowała o tym, czy strony zbliżają się do porozumienia.

PAŻP przyznał także, że aktualnie mierzy się z wyzwaniem zwiększonej liczby absencji kontrolerów ruchu lotniczego z powodu m.in. zwolnień lekarskich, zgłoszeń niedyspozycji itp., a w konsekwencji opóźnieniami w ruchu lotniczym. „Agencja podejmuje niezbędne działania, mające na celu zapewnienie obsad kontrolerskich oraz stabilizację sytuacji w kolejnych dniach” – informuje PAŻP.

Warto przypomnieć, że jednym z warunków stawianych przez związkowców było odwołanie prezesa Agencji. Ostatniego dnia marca tak się stało i p.o. szefa PAŻP Janusz Janiszewski pożegnał się z zajmowanym stanowiskiem, a zastąpiła go Anita Oleksiak.

Spór w PAŻP

Kryzys wywołany wirusem COVID-19 sprawił, że sytuacja finansowa PAŻP uległa znacznemu pogorszeniu. Reakcją Agencji była próba wprowadzenia nowego systemu wynagrodzeń, zmniejszającego znacząco zarobki kontrolerów ruchu lotniczego.

Dyskusje ze stroną społeczną prowadzono przez wiele miesięcy, jednak sytuacja zaogniła się znacząco na początku tego roku. Po nieudanych rozmowach w styczniu 2022 PAŻP zdecydował o wdrożeniu nowego regulaminu wynagradzania. Zdaniem Agencji miał on wprowadzić jasne i transparentne zasada płac i być „elementem planu modernizacji PAŻP, realizowanego w odpowiedzi na bezprecedensowy kryzys branży lotniczej oraz na trudną sytuację finansową Agencji”.

Reakcją dużej grupy kontrolerów, głównie z Warszawy, była odmowa przyjęcia zaproponowanych warunków pracy i płacy wynikających z nowego regulaminu. Do początku lutego stosowne dokumenty złożyło 167 kontrolerów. Wówczas były już prezes PAŻP złożył do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w związku z podżeganiem przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego do podjęcia akcji sabotażowej w celu wywarcia presji na pracodawcy i wywalczenia wyższych pensji dla kontrolerów.

W PAŻP pracuje ok. 600 kontrolerów, w tym 208 w Warszawie. Z tej ostatniej grupy ostatecznie 170 nie przyjęło nowych warunków pracy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Słowacja tnie kolejowe połączenia

Pasażer i linie lotnicze

Słowacja tnie kolejowe połączenia

18 czerwca 2022

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

Biznes i przemysł

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

18 czerwca 2022

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

18 czerwca 2022

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

Biznes i przemysł

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

17 czerwca 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5