Hiszpańskie Ministerstwo Obrony zamówiło 18 samolotów transportowych Airbus C295, które zastąpią wykorzystywane dotychczas maszyny CN235 i C212 przeznaczone do szkolenia pilotów oraz spadochroniarzy Hiszpańskich Sił Powietrznych i Kosmicznych. Nowy kontrakt ma na celu ujednolicenie floty oraz osiągnięcie maksymalnej spójności logistycznej i operacyjnej z samolotami C295 już eksploatowanymi przez Hiszpanię.
Jak podkreślił Jean-Brice Dumont, szef segmentu Air Power w Airbus Defence and Space, zamówienie potwierdza długofalowe zaangażowanie Hiszpanii w program C295. – Kontrakt ten wzmacnia strategiczną autonomię i suwerenność kraju, a jednocześnie wspiera rozwój hiszpańskiego przemysłu lotniczego oraz całego ekosystemu przemysłowego – zaznaczył. Po realizacji zamówienia Hiszpańskie Siły Powietrzne i Kosmiczne będą dysponować flotą łącznie 46 samolotów C295 w wersjach transportowych, patrolu morskiego oraz rozpoznania i nadzoru.
C295 w konfiguracji transportowej może przewozić do 70 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy. Samolot jest przystosowany do operowania z nieutwardzonych pasów startowych, wykonywania zrzutów ładunków i desantu powietrznego, a także realizacji misji ewakuacji medycznej.
Zgodnie z wymaganiami użytkownika kontrakt został podzielony na dwie transze. Pierwsza obejmuje samoloty przeznaczone do szkolenia oraz transportu pasażerów, spadochroniarzy i ładunków w Wojskowej Szkole Transportu Lotniczego w bazie Matacán w Salamance. Maszyny te zastąpią obecnie używane CN235. Dostawy rozpoczną się w 2026 i zakończą w 2028 r. Druga partia C295 będzie wykorzystywana do ręcznych i automatycznych zrzutów spadochroniarzy oraz zrzutów ładunków. Dostawy tej transzy zaplanowano na lata 2030–2032. Obecnie zadania te realizowane są w Wojskowej Szkole Spadochronowej w bazie Alcantarilla w Murcji przy użyciu samolotów C212.
Warto dodać, że to kolejny spory zakup militarny Hiszpanii. Kilka dni temu ten kraj ogłosił zamówienie
100 śmigłowców od Airbus Helicopters.
Kompleksowy pakiet szkoleniowy i wsparciaUmowa obejmuje również dostawę zaawansowanego naziemnego systemu szkoleniowego, zaprojektowanego zgodnie z potrzebami klienta w celu maksymalizacji efektywności lotów szkoleniowych. W jego skład wchodzą symulatory lotu, komputerowe systemy wspomagania nauczania oraz oprogramowanie do zarządzania szkoleniem dla ośrodków w Salamance i Murcji. Dodatkowo kontrakt przewiduje pełne wsparcie eksploatacyjne floty C295 w Wojskowej Szkole Transportu Lotniczego, obejmujące obsługę techniczną samolotów, zarządzanie materiałami eksploatacyjnymi oraz prowadzenie centrum szkoleniowego do grudnia 2032 r.
Transportowy C295Airbus C295 jest liderem w swoim segmencie rynku, do tej pory 39 krajów na czterech kontynentach zamówiło 329 egzemplarzy, a flota tych maszyn wylatała już ponad 710 tys. godzin (w tym ponad
100 tys. nalotu polskich C295). Samoloty są montowane w zakładach Airbus Defence and Space w Sewilli, a znaczna część produkcji odbywa się także w Polsce.
W przypadku C295M warszawskie zakłady Airbusa odpowiadają obecnie za produkcję blisko 60 proc. konstrukcji samolotu. Prowadzone w nich prace obejmują wytwarzanie m.in.: skrzydeł, kabiny pilotów, części ogonowej samolotu, rampy załadunkowej, a także drzwi do kabiny pilotów, desantowych i awaryjnych. W Warszawie znajduje się także jedno z kluczowych centrów wsparcia serwisowego C295, które serwisuje zarówno polskie maszyny jak i innych użytkowników.