Szef największego na świecie lotniska dla pasażerów międzynarodowych nalega na zrezygnowanie z ograniczeń nocnych lotów na lotnisku Heathrow. Jego zdaniem nowe, cichsze samoloty powodują, że obecne ograniczenia na najbardziej ruchliwym lotnisku Wielkiej Brytanii są zbędne.
– W przeciwieństwie do Dubaju, gdzie lotniska są otwarte 24/7, lotniska w Wielkiej Brytanii zamykane są na około jedną trzecią dnia. Wyobraźcie sobie: cała ta inwestycja, cała ta niesamowita infrastruktura jest nieużywana przez jedną trzecią doby – powiedział Paul Griffiths, szef lotniska w Dubaju, w brytyjskim dzienniku “The Independent”. Dodał też, że technologia lotnicza i jej wpływ na środowisko zostały radykalnie zredukowane w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci dzięki licznym inwestycjom i wprowadzaniu nowych rozwiązań.
Podczas gdy lotnisko Heathrow jest technicznie otwarte przez 24 godziny, ma ono jedne z najbardziej rygorystycznych ograniczeń hałasowych spośród wszystkich europejskich hubów. Wprowadzono je, by zmniejszyć uciążliwości hałasowe dla okolicznych mieszkańców.
Start i lądowanie pomiędzy godziną 23:30 a 6:00 są ograniczone do 5800 rocznie, średnio 16 za noc. Około kilkunastu lotów odbywa się codziennie między 4.30 rano i 6 rano, głównie z Afryki, Azji i Australii.
Pierwsze wyloty każdego dnia zaplanowane są na 6 rano: Austrian Airlines do Wiednia, TAP Portugal do Lizbony i Swiss do Zurichu. W kwietniu Komisja Transportowa wezwała rząd do rozważenia wydłużenia ograniczeń dla lotów nocnych do siedmiu godzin.
Paul Griffiths zarządza lotniskami w Dubaju od 10 lat. Wcześniej był dyrektorem generalnym na lotnisku Gatwick, będącym drugim co do wielkości portem lotniczym w Wielkiej Brytanii. Lotnisko to ma najbardziej intensywnie wykorzystywany pas startowy na świecie.
Griffiths wezwał do zintensyfikowania pracy lotniska Heathrow. Zmiana sposobu zarządzania ruchem jego zdaniem powinna pozytywnie wpłynąć na możliwości przepustowe lotniska. Odblokowanie pojemności miałoby przynieść użycie obu pasów startowych do startów i lądowań. Obecnie wygląda to bowiem tak, że do godziny 15:00 jeden z pasów służy tylko odlotom, drugi zaś – przylotom.
– Nocne loty pozostają ogromnym problemem lokalnych mieszkańców. W najbliższej przyszłości nowa technologia tego nie zmieni – stwierdził John Stewart, przewodniczący Stowarzyszenia Heathrow ds. Kontroli Hałasu w Powietrzu (Hacan), grupy nacisku reprezentującej mieszkańców wokół lotniska.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego, reprezentujące linie lotnicze, od dawna sprzeciwia się nocnej godzinie policyjnej. – Ograniczenia działalności w godzinach nocnych mają negatywny wpływ na linie lotnicze, pasażerów i lokalne gospodarki – twierdzą jego przedstawiciele.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.