Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Greta Thunberg płynie (zamiast lecieć) do Nowego Jorku. Czy to ma sens?


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-08-20 13:34
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Greta Thunberg płynie (zamiast lecieć) do Nowego Jorku. Czy to ma sens?
Fot. Greta Thunberg Twitter
Znana nastoletnia aktywistka klimatyczne jest właśnie gdzieś na środku Atlantyku, bo na oenzetowski szczyt klimatyczny do Nowego Jorku wybrała się drogą morską, a nie najbardziej trującym środowisko samolotem. Jednak niektóre media zastanawiają się, czy tym razem nie przekombinowała.
"To jak biwakowanie na rollercosterze" - opisała swoje wrażenia z rejsu niewielkim jachtem Malizia II 16-letnia Szwedka. Na zaplanowanym na 23 września szczycie w Nowym Jorku ma opowiadać delegatom z całego świata o zmianach klimatycznych na Ziemi i o tym, jak im przeciwdziałać. Do USA mogłaby polecieć rejsowym samolotem i zajęłoby to 8 godzin. Wybrała rejs, który zajmie jej 2 tygodnie.

Powód jest prosty, transport lotniczy to najbardziej szkodliwy dla środowiska sposób poruszania się po świecie. Sektor lotniczy odpowiada za 3 proc. globalnej emisji CO2 do atmosfery (3 razy więcej niż cała Polska), a także znaczny udział składników smogu. W przeliczeniu na jednego pasażera, ślad węglowy znacząco przewyższa inne rodzaje transportu. W dodatku emisja z roku na rok rośnie.

Stąd m.in. nietypowe zjawisko, obserwowane w ojczyźnie Szwedki, określane jako "flygskam", czyli "wstyd z powodu latania". W ciągu ostatnich 18 miesięcy prawie podwoił się (z 20 do 37 proc.) odsetek Szwedów, którzy przyznają, że z powodów ekologicznych wybierają kolej, a nie samolot. Wiosną szwedzkie media obiegła wiadomość, że w 2018 r. Koleje Szwedzkie (SJ) sprzedały o 5 proc. biletów więcej, niż rok wcześniej. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku szwedzkie lotniska obsłużyły o 2,8 proc. mniej pasażerów, w porównaniu do poprzedniego roku, choć w całej Europie miał miejsce wzrost o 4,1 proc. A Szwedzi byli narodem raczej chętnie latającym.

Ekonomiści szukają różnych wyjaśnień. Wskazują na spowolnienie gospodarcze w kraju, nowe opłaty lotnicze a także bankructwo NextJet, regionalnej szwedzkiej linii lotniczej. Z drugiej strony Rickard Gustafson, szef linii lotniczych SAS przyznaję, że jego zdaniem za spadki odpowiada flygskam. Co więcej szwedzkie słowo dorobiło się odpowiedników w Niemczech - "flugscham", Finlandii - "lentohapea" i w Holandii - "vliegschaamte". IATA natomiast twierdzi, że ograniczanie lotów nie jest odpowiedzią.

Thunberg wpisuje się w szwedzkie postępowanie, ale jednocześnie stała się twarzą i symbolem światowego ruchu działającego na rzecz powstrzymania zmian klimatu. Jest młoda (a to ruch głównie ludzi młodych) i konsekwentna w tym co robi. Na europejskie szczyty polityczne, na które jest zapraszana, jeździ koleją.

Czy jednak rejs to dobry pomysł? Niemiecki dziennik "Die Tageszeitung" wytknął Szwedce, że to raczej farsa. Według informacji gazety, po dopłynięciu do Nowego Jorku sześciu członków załogi wróci bowiem do Niemiec... samolotem. Dużo mniej obciążające dla środowiska byłoby, gdyby Greta z ojcem, który w każdym wyjeździe towarzyszy córce, po prostu skorzystali z samolotu. "TAZ" to dziennik raczej o profilu lewicowym, dlatego krytyka jest warta odnotowania.

Flygskamu to jednak raczej nie zatrzyma. Uruchomiona w szwedzkich social-mediach kapania pod hasłem "Flygfritt 2019" ("Nie latam w 2019 r.") zgromadziła już 14,5 tys. osób, którzy zadeklarowali, że w tym roku nie polecą samolotem. Organizatorzy chcą dobić do 100 tys.

Jednak branża lotnicza Szwecji do końca nie przejmuje się flygskamem i już zimą tego roku zostanie otwarte nowe lotnisko w Górach Skandynawskich czyli Scandinavian Mountains Airport (IATA: SCR), zwane także lotniskiem Sälen/ Trysil. Port lotniczy zbudowany jest w miasteczku Dalarna w Szwecji, w pobliżu granicy z Norwegią. Choć władze lotniska i SAS-u nie robią sobie żartów z inicjatywy, to jednak obiecują, że rejsy będą obsługiwane nowoczesnym airbusem A320neo, który jest najcichszym i najbardziej ekonomicznym samolotem tej kategorii w branży i zmniejsza emisje CO2 nawet o 18 proc.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Stagnacja na rynku cargo nie wpływa na inwestycje LS Airport Services

Biznes i przemysł

Stagnacja na rynku cargo nie wpływa na inwestycje LS Airport Services

Emilia Derewienko 20 sierpnia 2019

Lotnisko im. Gagarina w Saratowie zainugurowało działalność (Zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko im. Gagarina w Saratowie zainugurowało działalność (Zdjęcia)

Piotr Bożyk 20 sierpnia 2019

LOT i Lasy Państwowe będą współpracować dla dobra klimatu

Prawo i polityka

LOT i Lasy Państwowe będą współpracować dla dobra klimatu

Łukasz Malinowski 20 sierpnia 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5