Partner serwisu
Biznes i przemysł

Greta Thunberg płynie (zamiast lecieć) do Nowego Jorku. Czy to ma sens?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Greta Thunberg płynie (zamiast lecieć) do Nowego Jorku. Czy to ma sens?
Fot. Greta Thunberg Twitter
Znana nastoletnia aktywistka klimatyczne jest właśnie gdzieś na środku Atlantyku, bo na oenzetowski szczyt klimatyczny do Nowego Jorku wybrała się drogą morską, a nie najbardziej trującym środowisko samolotem. Jednak niektóre media zastanawiają się, czy tym razem nie przekombinowała.

"To jak biwakowanie na rollercosterze" - opisała swoje wrażenia z rejsu niewielkim jachtem Malizia II 16-letnia Szwedka. Na zaplanowanym na 23 września szczycie w Nowym Jorku ma opowiadać delegatom z całego świata o zmianach klimatycznych na Ziemi i o tym, jak im przeciwdziałać. Do USA mogłaby polecieć rejsowym samolotem i zajęłoby to 8 godzin. Wybrała rejs, który zajmie jej 2 tygodnie.

Powód jest prosty, transport lotniczy to najbardziej szkodliwy dla środowiska sposób poruszania się po świecie. Sektor lotniczy odpowiada za 3 proc. globalnej emisji CO2 do atmosfery (3 razy więcej niż cała Polska), a także znaczny udział składników smogu. W przeliczeniu na jednego pasażera, ślad węglowy znacząco przewyższa inne rodzaje transportu. W dodatku emisja z roku na rok rośnie.

Stąd m.in. nietypowe zjawisko, obserwowane w ojczyźnie Szwedki, określane jako "flygskam", czyli "wstyd z powodu latania". W ciągu ostatnich 18 miesięcy prawie podwoił się (z 20 do 37 proc.) odsetek Szwedów, którzy przyznają, że z powodów ekologicznych wybierają kolej, a nie samolot. Wiosną szwedzkie media obiegła wiadomość, że w 2018 r. Koleje Szwedzkie (SJ) sprzedały o 5 proc. biletów więcej, niż rok wcześniej. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku szwedzkie lotniska obsłużyły o 2,8 proc. mniej pasażerów, w porównaniu do poprzedniego roku, choć w całej Europie miał miejsce wzrost o 4,1 proc. A Szwedzi byli narodem raczej chętnie latającym.

Ekonomiści szukają różnych wyjaśnień. Wskazują na spowolnienie gospodarcze w kraju, nowe opłaty lotnicze a także bankructwo NextJet, regionalnej szwedzkiej linii lotniczej. Z drugiej strony Rickard Gustafson, szef linii lotniczych SAS przyznaję, że jego zdaniem za spadki odpowiada flygskam. Co więcej szwedzkie słowo dorobiło się odpowiedników w Niemczech - "flugscham", Finlandii - "lentohapea" i w Holandii - "vliegschaamte". IATA natomiast twierdzi, że ograniczanie lotów nie jest odpowiedzią.

Thunberg wpisuje się w szwedzkie postępowanie, ale jednocześnie stała się twarzą i symbolem światowego ruchu działającego na rzecz powstrzymania zmian klimatu. Jest młoda (a to ruch głównie ludzi młodych) i konsekwentna w tym co robi. Na europejskie szczyty polityczne, na które jest zapraszana, jeździ koleją.

Czy jednak rejs to dobry pomysł? Niemiecki dziennik "Die Tageszeitung" wytknął Szwedce, że to raczej farsa. Według informacji gazety, po dopłynięciu do Nowego Jorku sześciu członków załogi wróci bowiem do Niemiec... samolotem. Dużo mniej obciążające dla środowiska byłoby, gdyby Greta z ojcem, który w każdym wyjeździe towarzyszy córce, po prostu skorzystali z samolotu. "TAZ" to dziennik raczej o profilu lewicowym, dlatego krytyka jest warta odnotowania.

Flygskamu to jednak raczej nie zatrzyma. Uruchomiona w szwedzkich social-mediach kapania pod hasłem "Flygfritt 2019" ("Nie latam w 2019 r.") zgromadziła już 14,5 tys. osób, którzy zadeklarowali, że w tym roku nie polecą samolotem. Organizatorzy chcą dobić do 100 tys.

Jednak branża lotnicza Szwecji do końca nie przejmuje się flygskamem i już zimą tego roku zostanie otwarte nowe lotnisko w Górach Skandynawskich czyli Scandinavian Mountains Airport (IATA: SCR), zwane także lotniskiem Sälen/ Trysil. Port lotniczy zbudowany jest w miasteczku Dalarna w Szwecji, w pobliżu granicy z Norwegią. Choć władze lotniska i SAS-u nie robią sobie żartów z inicjatywy, to jednak obiecują, że rejsy będą obsługiwane nowoczesnym airbusem A320neo, który jest najcichszym i najbardziej ekonomicznym samolotem tej kategorii w branży i zmniejsza emisje CO2 nawet o 18 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wizz Air chwali się niską emisją na pasażera

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air chwali się niską emisją na pasażera

inf. pras. Wizz Air 19 stycznia 2024

Kopenhaga: 2023 rok z prawie 27 mln pasażerów. Najlepiej od 2019

Infrastruktura i lotniska

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

SAS przewiozły w grudniu więcej pasażerów niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Latem więcej lotów SAS do Gdańska i Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Latem więcej lotów SAS do Gdańska i Warszawy

Rafał Dybiński 03 stycznia 2024

Kopenhaga: Prawie 2 mln pasażerów w listopadzie i duży wzrost tranzytu

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Wizz Air chwali się niską emisją na pasażera

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air chwali się niską emisją na pasażera

inf. pras. Wizz Air 19 stycznia 2024

Kopenhaga: 2023 rok z prawie 27 mln pasażerów. Najlepiej od 2019

Infrastruktura i lotniska

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

SAS przewiozły w grudniu więcej pasażerów niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Latem więcej lotów SAS do Gdańska i Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Latem więcej lotów SAS do Gdańska i Warszawy

Rafał Dybiński 03 stycznia 2024

Kopenhaga: Prawie 2 mln pasażerów w listopadzie i duży wzrost tranzytu

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5