W Porcie Lotniczym Gdańsk ruszyła rozbudowa terminalu pasażerskiego, który będzie przedłużeniem istniejącego już terminalu T2. Koszt inwestycji to ponad 250 mln zł netto. Obiekt ma być gotowy za dwa lata, a przeznaczony będzie dla pasażerów rejsów czarterowych i podróżujących do krajów strefy Non-Schengen.
Pirs w obrębie terminalu buduje firma Doraco.
Zgodnie z umową, która została podpisana w październiku, rozbudowa terminala ma potrwać 26 miesięcy i powinna się zakończyć w III kwartale 2021 roku. Po zakończeniu robót, w nowym pirsie portu będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, a także pasażerowie czarterów, lecący np. do Turcji czy Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1. Część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.
Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen. Dzięki powiększonej powierzchni terminalu, zwiększona zostanie strefa centralnej kontroli bezpieczeństwa (z 11 do 18 linii kontroli) i paszportowej (z 6 do 10 punktów odprawy na odotach; z 8 do 12 na przylotach), a także hala odbioru bagażu i bagażownia przylotowa – liczba karuzel zwiększy się z 5 do 9.
Na parterze dobudowanej części terminalu będą obsługiwane przyloty, a na piętrze odloty. Znajdą się tam też 2 wyjścia autobusowe. Ponadto zaprojektowano 4 zewnętrzne klatki schodowe, umożliwiające dostęp do rękawów pasażerskich. Na lotnisku będzie 30, a nie jak dotychczas, 20 gate’ów na odlotach. Budynek będzie miał 3 kondygnacje nadziemne oraz 1 podziemną.
W ramach inwestycji, Doraco przebuduje też wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów. Wykonawca inwestycji firma Doraco ma już doświadczenie związane z budową nowych obiektów w Porcie Lotniczym im. L. Wałęsy. W 1996 roku budowała terminal T1, a potem w konsorcjum realizowała nowoczesny terminal T2.
Rozbudowa Terminalu Pasażerskiego T2 o dodatkowy pirs ma zwiększyć przepustowość lotniska, które w ciągu kilkunastu lat może niemal podwoić liczbę obsługiwanych operacji lotniczych – z szacowanych 48,5 tys. w tym roku do 89 tys. w 2035 roku. Przełoży się to także na przepustowość lotniska. Już teraz władze portu prognozują, że za 6 lat z Gdańska będzie latać 6,6 mln pasażerów rocznie, a w
2035 roku – 9,5 mln. Oznacza to niemal podwojenie liczby obsługiwanych pasażerów – ten rok gdańskie lotnisko spodziewa się zamknąć liczbą 5 mln obsłużonych podróżnych.