Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

W 2035 roku lotnisko w Gdańsku może obsługiwać niemal 10 mln pasażerów

Dalej Wstecz
Autor:

Red. ed

Data publikacji:
23-09-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Newseria Biznes

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
W 2035 roku lotnisko w Gdańsku może obsługiwać niemal 10 mln pasażerów
fot. Port Lotniczy Gdańsk
W I półroczu tego roku polskie lotniska regionalne obsłużyły 13,7 mln pasażerów. Blisko 2,5 mln z nich odprawiło się w porcie lotniczym w Gdańsku. Władze lotniska liczą na to, że w tym roku przekroczy ono liczbę 5 mln podróżnych. W ciągu kilkunastu lat może za to podwoić liczbę zarówno obsługiwanych pasażerów, jak i operacji lotniczych. Zaplanowane inwestycje – rozbudowa terminalu pasażerskiego o dodatkowy pirs i budowa Airport City – mają poprawić przepustowość i zwiększyć komfort pasażerów.

– Rośnie ruch lotniczy, więc musimy rozbudowywać infrastrukturę. Dlatego podpisujemy umowę na rozbudowę terminalu o pirs pasażerski, a jednocześnie realizujemy unikatowy w skali polskiej i europejskiej projekt Airport City, czyli budujemy miasteczko biurowe przy samym terminalu lotniczym – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Z gdańskiego lotniska w I połowie roku skorzystało niemal 2,5 mln (wzrost o prawie 6 proc. rdr., czyli 138 tys.). To oznacza, że w całym roku może obsłużyć rekordowe 5 mln osób. Prognozy władz portu prognozują, że za 6 lat z Gdańska będzie latać 6,6 mln pasażerów rocznie, a w 2035 roku – 9,5 mln. Przetarg na rozbudowę Terminalu Pasażerskiego T2 o dodatkowy pirs ma zwiększyć przepustowość lotniska, które w ciągu kilkunastu lat może niemal podwoić liczbę obsługiwanych operacji lotniczych – z szacowanych 48,5 tys. w tym roku do 89 tys. w 2035 roku. – Jeszcze dwa lata i będziemy odprawiać pasażerów w nowym pirsie z nowymi bramkami biometrycznymi – zapowiada Tomasz Kloskowski.

Lotnisko przygotowuje się też do rozpoczęcia budowy Airport City, kompleksu biurowców z funkcją usługową, gastronomiczną i hotelową. Takie lotniskowe dzielnice powstają w Europie Zachodniej, wzorem dla Gdańska były te z Dusseldorfu, Monachium, Frankfurtu czy Paryża.

– Wyprzedzamy rozwój ruchu lotniczego. Dzisiaj to my infrastrukturą przygotowujemy się na zwiększony ruch pasażerów w przyszłości. Do roku 2012 było odwrotnie, liczba pasażerów rosła, a my z terminalami i obiektami infrastrukturalnymi goniliśmy ten ruch – tłumaczy Tomasz Kloskowski.

Większa liczba pasażerów w Gdańsku to efekt zwiększenia częstotliwości połączeń realizowanych przez przewoźników i uruchomienie kilku nowych połączeń: do Zurychu (Swiss), Berlina (easyJet), Barcelony (Ryanair), Bodo, Bremy, Kutaisi, Londynu-Gatwick, Oslo-Gardermoen (Wizz Air). Wizz Air poinformował, że zwiększy z 39 do 55 częstotliwość połączeń do 9 obsługiwanych miast (nowerskich: Oslo, Alesund, Bodo, Stavanger, Trondheim i Haugesung, szwedzkiego Malmo, niemieckiej Bremy i na Islandię). Od czerwca 2020 roku węgierskie linie lotnicze będą latały do Bari nad Adriatykiem. Zapowiedziały też rozbudowę w przyszłym roku bazy w Gdańsku o ósmy samolot i wymianę czterech maszyn na nowocześniejsze Airbusy A320neo.

– Z pewnością będzie się rozwijał zarówno niskokosztowy ruch lotniczy, jak i ruch przewoźników tradycyjnych. Jest to związane z rozwojem regionu gdańskiego, trójmiejskiego i całego Pomorza – podkreśla Kloskowski.

Jak wskazuje prezes gdańskiego lotniska, dla branży lotniczej w Polsce duże znaczenie w najbliższych latach będą miały dwie kwestie – decyzja o przyszłości LOT-u oraz budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na port lotniczy im. Lecha Wałęsy centralny hub nie powinien mieć jednak znaczącego wpływu.

– Pasażer z Pomorza nie będzie jechał do żadnego innego portu hubowego. Jeżeli wsiądzie na lotnisku w Gdańsku, to w ciągu 2 godzin, kiedy miałby dotrzeć do bram CPK, będzie już w Kopenhadze, Amsterdamie, czy Monachium i będzie leciał dalej – przekonuje Tomasz Kloskowski. – CPK może ewentualnie zabrać nam trochę pasażerów z Bydgoszczy, którzy będą mieli teraz bliżej do CPK niż do nas.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

FAA zwiększa nadzór nad Boeingiem. Koniec taryfy ulgowej!

Biznes i przemysł

FAA zwiększa nadzór nad Boeingiem. Koniec taryfy ulgowej!

Mateusz Kieruzal 13 stycznia 2024

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Lufthansa likwiduje dwie trasy do Wielkiej Brytanii

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa likwiduje dwie trasy do Wielkiej Brytanii

Rafał Dybiński 09 stycznia 2024

Zobacz również:

68 tras na jesień, zimę i wiosnę z Gdańska

Infrastruktura i lotniska

68 tras na jesień, zimę i wiosnę z Gdańska

inf. pras. Port Lotniczy Gdańsk 27 października 2023

Gdańsk: 4,5 mln obsłużonych pasażerów i wyższy zysk po Q3

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk Aiport City: Kolejna firma w biurowcu Alpha

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk Aiport City: Kolejna firma w biurowcu Alpha

inf. pras. 07 października 2023

Pozostałe z wątku:

FAA zwiększa nadzór nad Boeingiem. Koniec taryfy ulgowej!

Biznes i przemysł

FAA zwiększa nadzór nad Boeingiem. Koniec taryfy ulgowej!

Mateusz Kieruzal 13 stycznia 2024

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Lufthansa likwiduje dwie trasy do Wielkiej Brytanii

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa likwiduje dwie trasy do Wielkiej Brytanii

Rafał Dybiński 09 stycznia 2024

Zobacz również:

68 tras na jesień, zimę i wiosnę z Gdańska

Infrastruktura i lotniska

68 tras na jesień, zimę i wiosnę z Gdańska

inf. pras. Port Lotniczy Gdańsk 27 października 2023

Gdańsk: 4,5 mln obsłużonych pasażerów i wyższy zysk po Q3

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk Aiport City: Kolejna firma w biurowcu Alpha

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk Aiport City: Kolejna firma w biurowcu Alpha

inf. pras. 07 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5