Partner serwisu
Biznes i przemysł

Strajk w PLL LOT: Wkradł się chaos

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Strajk w PLL LOT: Wkradł się chaos
fot. M. Kwasowski
Pracownicy Air France doprowadzili właśnie do dymisji prezesa linii, Jean-Marca Janaillaca i jednocześnie zapewniają, że to jeszcze nie koniec strajków. Polscy związkowcy też chcieliby zarządzać w LOT. Scenariusz francuski na polskim gruncie może się jednak nie powtórzyć. – Wkradł się chaos w postępowaniu po stronie związków zawodowych a to zazwyczaj skutkuje rozbiciem i brakiem skuteczności – komentuje Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu ZDG TOR.

Zapowiadany na 1 maja strajk ostatecznie odwołano. Pod budynkiem LOT odbyła się jedynie pikieta protestacyjna. Decyzja ta ma związek z orzeczeniem Sądu Okręgowego w Warszawie, który przychylił się do wniosku zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT i zakazał przeprowadzania strajku na podstawie referendum Związków.

Strajk, którego nie było

Spór na na linii zarząd – związkowcy odnośnie do zaplanowanego na 1 maja strajku pracowników trwa od kilku tygodni. Kluczowy dla sprawy był piątek (28.04), kiedy to popołudniem zarząd LOT-u ogłosił postanowienie sądu pierwszej instancji, mówiące, że zarówno referendum, jak i strajk, mogą być nielegalne. W odpowiedzi na to oświadczenie późnym wieczorem związkowcy zorganizowali konferencję prasową. Podkreślali, że wyrok, na który powołuje się Milczarski nie jest prawomocny, a jest wyłącznie postanowieniem sądu. Pracownicy narodowego przewoźnika zapewniali dziennikarzy: „Strajki odbędą się, ale nie jest jeszcze jasne, w jakiej formie”. Zmienili decyzję po walnym zgromadzenie związków zawodowych działających w firmie (poniedziałek, 30.04), kiedy to wspólnie podjęli decyzję o zawieszeniu akcji protestacyjnej.

Tego samego dnia przed południem z udziału w strajku wycofały się trzy z sześciu związków zawodowych zaangażowanych w akcję protestacyjną. Wśród nich znalazła się NSZZ "Solidarność", Ikar oraz Związek Zawodowy Pracowników LOT. Niemniej jednak, według informacji z 27 kwietnia, strajk został poparty w referendum, przeprowadzonym wśród pracowników przez 807 z 855 głosujących – oznacza to, że protest poparło 91% głosujących.

Wymowna cisza PLL LOT


1 maja strajku nie było, ale związkowcy PLL LOT zapewniali, że nie ustają w walce o przywrócenie warunków wynagrodzeń z 2010 roku. Komitet strajkowy wyznaczył prezesowi Rafałowi Milczarskiemu 5 dni na przedstawienie propozycji wprowadzenia zmian. Czas minął, a spółka jak dotąd nie odpowiedziała na apel związkowców. W rozmowie telefonicznej z Rynkiem Lotniczym kpt. Adam Rzeszot, przewodniczący Związku Zawodowego Pilotów Komunikacyjnych PLL LOT powiedział, że władze spółki nie zareagowały i nie odpowiedziały związkowcom w postawionym im terminie. Brak odpowiedzi strona społeczna odbiera jako niechęć do rozwiązania problemu.

– Niespójność w przekazie strony społecznej, niejednolite podejście reprezentacji związkowych do tematu organizacji bądź nie akcji protestacyjnej czy wreszcie bzdurne komentarze nawiązujące do Powstania Warszawskiego sprawiły, że odbiór wśród opinii społecznej był negatywny. Widzę, że wkradł się chaos w postępowaniu po stronie związków zawodowych a to zazwyczaj skutkuje rozbiciem i brakiem skuteczności. Można było rozmawiać i wypracować jakiś kompromis, dzisiaj wygląda na to, że nawet i rozmów już nie będzie – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR (ZDG TOR).

Na cenzurowanym 

Związki zawodowe chcą powrócić do poziomu wynagrodzeń finansowych z roku 2010, kiedy to ówczesny prezes, Sebastian Mikosz [obecnie szef Kenya Airways – przyp. red.] wypowiedział w pracy układ zbiorowy. Związkowców zbulwersowały również doniesienia o premiach przyznanych przez radę nadzorczą zarządowi PLL LOT – w sumie czterem członkom zarządu przyznano 2,5 mln zł, z czego 1,5 mln otrzymał prezes Milczarski.

Co będzie dalej w Locie? Związkowcy dali sobie czas do 15 maja na podjęcie kolejnej decyzji o proteście, a zwłaszcza ustalenia jego podstawy. Czas pozostały do tej daty chcą wykorzystać na rozmowy z zarządem. Liczą przy tym na zaangażowanie strony rządowej w sytuację panującą w PLL LOT, w tym interwencję premiera Mateusza Morawieckiego. Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild zasugerował tymczasem sprawdzenie, jakie straty przyniosła państwowej spółce groźba strajku i ewentualne ukaranie winnych. Otwarcie też mówi, że LOT, który był w poważnych tarapatach, dziś jest najagresywniejszą firmą lotniczą w Europie. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Punktualność spada. LOT czwarty w Europie

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Punktualność spada. LOT czwarty w Europie

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5