Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Furgalski: Nie widzę możliwości, by CPK ruszył w 2027 czy nawet 2028 roku


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2022-06-09 06:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
enewsroom.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Furgalski: Nie widzę możliwości, by CPK ruszył w 2027 czy nawet 2028 roku
fot. CPK
W odniesieniu do planów związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego oficjalnie nic się nie zmieniło. Wbicie łopaty planowane jest na 2023 rok, mimo że nie ma dokładnej lokalizacji, ani nie ma zgłoszonych materiałów do decyzji środowiskowej.
Zakończenie tych prac zaplanowano na 2027 rok, ale wariantem minimum jest też wybudowanie w tym samym czasie połączenia kolejowego z Warszawy do lotniska. Minister Marcin Horała zastrzegał, że pierwszy samolot niekoniecznie musi wystartować w 2027 toku i można poczekać na sezon letni, który rozpocznie się w drugim kwartale roku 2028. Koszt budowy CPK można szacować między 100 a 200 miliardów złotych. Warto jednak podkreślić, że w ostatnim czasie nadzór nad realizacją CPK został przesunięty z Ministerstwa Infrastruktury do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Tymczasem u Ministra Infrastruktury zostanie strategia dla lotnictwa, strategia rozbudowy sieci drogowej oraz strategia rozbudowy linii kolejowych.

– Obawiam się, że rozbicie jednego projektu na dwa ministerstwa będzie utrudnieniem procesu inwestycyjnego. Niestety cały czas nie ma dokładnych harmonogramów, nie ma też zapewnienia finansowania tej inwestycji. Żeby przekonać Polaków do tego projektu, mówi się teraz o jego aspekcie militarnym – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– To jest pewnego rodzaju nowość, bo oczywiście nikt nie myślał, że wybuchnie wojna, kiedy w 2017 roku rząd przyjmował uchwałę o CPK. Doskonale widać, że centralizacja funkcji militarnych i lotniczych to byłby duży błąd. Jak widać bez dużego lotniska dajemy sobie doskonale radę w Rzeszowie, ale obsługa armii amerykańskiej jest realizowana przez lotniska typowo wojskowe. Dlatego trudno przekonywać, że CPK może być elementem wspierającym rozwój bezpieczeństwa Polski. Niestety raczej nie widzę możliwości, by CPK ruszył w 2027 czy nawet 2028 roku – podsumował Furgalski.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CPK: Przetarg na kolejnego kluczowego projektanta

Infrastruktura i lotniska

CPK: Przetarg na kolejnego kluczowego projektanta

Redakcja/inf. pras. 09 czerwca 2022

CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa – Łódź (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa – Łódź (wizualizacje)

Redakcja/inf. pras. 07 czerwca 2022

Studenci zaprezentowali akademicki model CPK

Infrastruktura i lotniska

Studenci zaprezentowali akademicki model CPK

Redakcja/inf. pras. 03 czerwca 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5