Finnair zamierza rozmontować i poddać recyklingowi airbusa A319 (OH-LVB), którego ekonomiczny cykl życia dobiegł końca po 21 latach służby we flocie fińskiego przewoźnika. Demontaż rozpocznie się na lotnisku w Helsinkach, gdzie mechanicy Finnaira wymontują części, które mogą być używane w innych samolotach rodziny airbusa A320 m.in. silniki, fotele, podwozie oraz elementy awioniki.
W zeszłym roku inny airbus A319 Finnaira (OH-LVA) został wysłany do Cotswolds w Anglii w celu demontażu przez ekspertów Finnaira, a teraz jeden z siostrzanych samolotów zostanie poddany demontażowi w Finlandii. To pierwszy raz, kiedy samolot Finnair jest demontowany i poddawany recyklingowi w Finlandii. Ten projekt pozwala podnieść Finnairowi efektywność kosztową działań konserwacyjnych i zaangażować swoich mechaników podczas pandemii, gdy ich normalne obciążenie pracą znacznie spadło. To niezwykły projekt dla Finnair, ponieważ różni się od zwykłych prac konserwacyjnych firmy, zwłaszcza jeśli chodzi o planowanie i zarządzanie projektami. A319 o rejestracji OH-LVB był drugim dostarczonym samolotem tego typu we flocie Finnaira w 1999 r.. W ciągu 21 lat wylatał 54,7 tys. godzin podczas 32,9 tys. lotów.
– Będzie to pierwszy komercyjny samolot pasażerski poddany recyklingowi w Finlandii. To wszystko jest częścią strategii zrównoważonego rozwoju Finnair, która zapewnia, że starsze samoloty po latach eksploatacji mogą być bezpiecznie rozbierane, a ich części ponownie używane – mówi Timo Rossi, kierownik projektu ds. operacji technicznych Finnaira.
Samoloty mają z góry określony maksymalny resurs, ponieważ kadłub statku powietrznego może obsłużyć tylko określoną liczbę cykli. Następnie statek powietrzny należy wycofać z użytku zgodnie z instrukcjami producenta. Możliwość recyklingu samolotu i jego części jest rozważana już na etapie projektowania. Aż 98 proc. nowych samolotów można ponownie wykorzystać i poddać recyklingowi. W przypadku starszych samolotów, takich jak ten A319, około 90 proc. można wykorzystać ponownie.
– Obliczyliśmy, że usuwanie komponentów i rozbiórka maszyny, która jest podzielona na trzy części, zajmie około ośmiu tygodni. Komponenty i części z całego samolotu będą ponownie wykorzystane w zależności od naszych potrzeb. Wszystkie części zostaną dokładnie sprawdzone i w razie potrzeby przygotowane do ponownego użycia. Podwozia można zamontować na innym samolocie, ponieważ zostały niedawno wyremontowane. APU będzie również ponownie użyte, podobnie jak wiele komponentów awioniki. Przechowujemy części we własnym magazynie, co daje nam większą elastyczność w obsłudze reszty naszej floty – dodaje Timo Rossi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.