Finnair zawarł umowę z Airbusem, zgodnie z którą dostawy ostatnich trzech ostatnich zamówionych samolotów A350-900 zostaną odroczone, zgodnie z przewidywaniami w związku z ogłoszeniem wyników za III kwartał. Umowa jest częścią kompleksowych działań Finnaira, które mają zapewnić firmie wyjście z pandemii COVID-19 jako silnej linii lotniczej.
Dostawy ostatnich trzech maszyn zaplanowano między drugim kwartałem 2021 r. a drugim kwartałem 2022 r. Według najnowszych informacji przewoźnika nowe terminy będą średnio o 24 miesiące późniejsze niż pierwotnie planowano. Ostatnie z zamówionych A350 pojawią w okresie od kwietnia 2023 r. do maja 2024 r. W wyniku odroczeń dostaw samolotów przepływy pieniężne Finnaira z działalności inwestycyjnej w 2021 r. będą o około 200 mln euro mniejsze.
– Finnair prowadził intensywne negocjacje ze wszystkimi swoimi dostawcami podczas pandemii COVID-19, starając się zmniejszyć wydatki, aby wesprzeć nasze plany przyspieszenia ruchu lotniczego po poprawie sytuacji pandemicznej. Umowa ta zapewni nam większą elastyczność w efektywniejszym rozmieszczaniu istniejącej floty i poprawie przepływu gotówki – powiedziała Christine Rovelli, starsza wiceprezes ds. finansów i zarządzania flotą Finnaira.
Finnair zamówił w sumie 19 nowych samolotów Airbus A350-900 XWB, z których 16 zostało już dostarczonych. Samoloty latają w dwóch konfiguracjach podkładu. Pierwsza z nich w dziewięciu samolotach, to konfiguracja mogąca pomieścić 227 pasażerów w trzech klasach: 46 w klasie biznes (1-2-1), 43 w klasie economy komfort (3-3-3) oraz 208 w klasie ekonomicznej (3-3-3). Natomiast kolejna konfiguracja w siedmiu A350 może pomieścić 336 pasażerów w trzech klasach: 32 w klasie biznes (1-2-1), 42 w klasie economy komfort (3-3-3) oraz 262 w klasie ekonomicznej (3-3-3). Ze względu na obecną sytuację Finnair przełożył uruchomienie klasy premium (Premium Economy) na 2021 r. Wiele linii lotniczych uważa premium economy za kabinę lub klasę zarabiającą pieniądze. Według ubiegłorocznych doniesień prasowych fińska linia oczekuje, że nowa kabina – z nowymi siedzeniami, większą przestrzenią i ulepszoną koncepcją gastronomiczną w porównaniu do klasy ekonomicznej – będzie dostosowana zarówno dla osób podróżujących w celach wypoczynkowych, jak i biznesowych.
Flota przewoźnika składa się obecnie z 73 samolotów: ośmiu airbusów A319, 10 A320, 19 A321, ośmiu A330-300, 16 A350-900 oraz 12 embraerów E190. Do Finnair należą także linie Nordic Regional Airlines, joint venture z Danish Air Transport, które w swojej flocie posiadają 12 ATR-ów 72-500.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.