Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Finnair inwestują w samoloty elektryczne. ES-19 obsłuży krótkie trasy


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2021-03-27 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Finnair inwestują w samoloty elektryczne. ES-19 obsłuży krótkie trasy
fot. Finnair
Linie lotnicze Finnair poinformowały w oficjalnym komunikacie o podpisaniu listu intencyjnego ze szwedzkim producentem Heart Aerospace w sprawie nabycia do 20 samolotów elektrycznych ES-19, które będą mogły zabrać na pokład 19 pasażerów i będą wykorzystywane na krótkich trasach.
Zawarte porozumienie pomoże narodowemu przewoźnikowi Finlandii w realizacji planów neutralizacji emisji dwutlenku węgla do 2045 roku. – Do opracowania zupełnie nowego samolotu potrzeba wsparcia całego ekosystemu, obejmującego także porty i linie lotnicze. Dzięki temu projekt ma szansę powodzenia w przyszłości – wyznała Anne Larilahti, dyrektor odpowiedzialna za zrównoważony rozwój Finnair.

Narodowy przewoźnik powietrzny Finlandii dołączył dwa lata temu do Nordyckiej Sieci Lotnictwa Elektrycznego (NEA), w ramach której rządy, linie lotnicze i firmy współpracują przy pionierskich pomysłach, pomagających opracować zrównoważone sposoby podróżowania. NEA zakłada cztery kluczowe cele:
  • Standaryzację elektrycznej infrastruktury lotniczej w krajach Skandynawii
  • Opracowanie modeli biznesowych dla regionalnych połączeń point-to-point
  • Rozwijanie technologii samolotów pod warunki atmosferyczne w Skandynawii
  • Tworzenie europejskiej i globalnej platformy współpracy.

    – Ściśle współpracowaliśmy z NEA, ale niezwykle ważne dla nas jest również zaangażowanie Finnair. Wielkim wyzwaniem jest nie tylko technologia, ale także impet do stworzenia takiego projektu. Początkowo samoloty elektryczne będą prawdopodobnie wykorzystywane do lotów na krótkich dystansach, pomagając zmniejszyć emisje, a także ożywiać lokalne gospodarki – podkreślił Anders Forslund, dyrektor generalny i założyciel Heart Aerospace.

    – Samoloty zeroemisyjne z bardzo niskim poziomem hałasu zastąpią w przyszłości niektóre floty regionalne, funkcjonujące obecnie. Poza tym pozwolą stworzyć nowy rynek i nowe połączenia. Samolot elektryczny będzie bowiem tym lepszy, im krótsza będzie trasa lotu. Krótsza trasa lotu oznacza bowiem mniejsze zużycie baterii oraz szybsze ich naładowanie – wyjaśnił Forslund.

    Sieć połączeń realizowanych przez samoloty elektryczny wymusi inwestycje w nową infrastrukturę. To potencjalnie oznacza rozwój mniejszych portów lotniczych, aby umożliwić rejsy między mniejszymi miastami w odejściu od tradycyjnego modelu lotnisk węzłowych. To duże przedsięwzięcie, które będzie wymagało lat pracy. – Trzeba naprawdę zrozumieć, co będzie potrzebne również na lotniskach. Projekt nie może rozwijać się szybciej niż dostępna infrastruktura, obsługująca takie samoloty – stwierdziła Larilahti.

    Stacje ładowania baterii będą więc niezbędne na każdym lotnisku, z którego startuje i ląduje elektryczny samolot. Forslund doprecyzował, że ​​choć firma Heart Aerospace, według ostrożnych szacunków, jest przekonana, że ​​akumulatory do ES-19 można w pełni naładować 1000 razy w ciągu całego okresu ich eksploatacji, to maszyny będą musiały być doładowywane za każdym razem, gdy wylądują. – Samoloty elektryczne w najbliższej perspektywie nie będą panaceum na całe zrównoważone lotnictwo. Niemniej usuniemy najdroższą część w postaci silnika odrzutowego i zastąpimy go bardzo prostym silnikiem elektrycznym, który jest tani w produkcji oraz utrzymaniu – wyjaśnił Forslund.

    – Usunięcie emisji z lotnictwa na obszarze Skandynawii będzie dobrym początkiem, ale to nie wystarczy. Musimy stworzyć zrównoważony model, który będzie dostępny na całym świecie. Właśnie w tym obszarze podzielamy nasze ambicje z Finnair – dodał założyciel Heart Aerospace. – Nie mamy srebrnej kuli, ale to jest coś niezwykle interesującego. Potrzebujemy energii elektrycznej, wodoru i biopaliw. Jeśli nie zbudujemy wszystkiego od podstaw, w tym infrastruktury, to projekt nie będzie mieć sensu – zakończyła Larilahti.
  • Podziel się z innymi:


    facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
    ZOBACZ RÓWNIEŻ:
    Komisja Europejska zatwierdziła 400 mln euro pożyczki dla Finnair

    Prawo i polityka

    Komisja Europejska zatwierdziła 400 mln euro pożyczki dla Finnair

    Emilia Derewienko 19 marca 2021

    Słaby luty Finnaira, ale wyniki trochę lepsze niż w styczniu

    Biznes i przemysł

    Słaby luty Finnaira, ale wyniki trochę lepsze niż w styczniu

    Rafał Dybiński 08 marca 2021

    Finnair straciły 76,2 proc. pasażerów, 1100 pracowników i pół mld euro

    Biznes i przemysł

    Finnair straciły 76,2 proc. pasażerów, 1100 pracowników i pół mld euro

    Rafał Dybiński 19 lutego 2021

     

     

     

     

     

     

    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


    współpraca

     Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5