Partner serwisu
Biznes i przemysł

Etihad wygenerował zysk rzędu 400 mln dolarów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Etihad wygenerował zysk rzędu 400 mln dolarów
fot. Etihad
Działalność Etihadu w końcu przynosi zyski, i to nie małe. Przychody z przewozów pasażerskich narodowych linii lotniczych ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich wzrosły o cztery mld dolarów, co przełożyło się na zysk netto w wysokości 394 mln dolarów. Poprawa rentowności lotów pasażerskich wynika w głównej mierze z obniżenia kosztów jednostkowych.

Szejkowie z Abu Zabi pozazdrościli sukcesu linii Emirates, które założone zostały przez szejków z pobliskiego Dubaju, i postanowili założyć własne linie lotnicze. Port lotniczy w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich [obecnie Lotnisko Zayeda, od red.] miało stać się nowym węzłem transportowy świata.

Pogoń za konkurencją wyrządziła więcej szkód niż korzyści. Szybka ekspansja sieci połączeń, odbieranie kolejnych samolotów, a przede wszystkim oferowanie biletów lotniczych w cenach dumpingowych [po kosztach, od red.] doprowadziły do notoryczne go notowania przez Etihad strat, które były pokrywane przez szejków z rodu Al Nahajjan.

Zarząd Etihadu pod przewodnictwem Tony’ego Douglasa zdecydował o restrukturyzacji działalności przewoźnika. Sieć połączeń została ograniczona, cześć samolotów sprzedana lub zwrócona leasingodawcom. Restrukturyzacja okazała się pomyślna, albowiem w roku 2022 linie zanotowały, pierwszy od siedmiu lat, zysk operacyjny. Jednym z głównych zamierzeń planu reorganizacyjnego było położenie nacisku na zwiększenie produktywności przy dużej kontroli wydatków.

Ubiegły rok był dla emirackiego operatora z Abu Zabi jeszcze lepszy. Przychody z przewozów pasażerskich wzrosły o 1,1 mld dolarów i osiągnęły poziom 4,5 mld dolarów. Całkowite przychody, w skład których wliczone zostały przychody spółki cargo, wyniosły 5,5 mld dolarów. W ciągu 365 dni roku 2023 samolotami bliskowschodniego przewoźnika przewiezione zostało blisko 14 mln pasażerów, o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wskaźnik zajętości foteli – kluczowy faktor rentowności pasażerskich operacji lotniczych – wzrósł o cztery pkt proc. rok do roku i wyniósł 86 proc.

O siedem proc. zmalały koszty jednostkowe. Jedynie koszty paliwa urosły, lecz cena paliwa była taka sama dla wszystkich linii lotniczych, więc nie jest to czynnik dyskredytujący zeszłoroczny wynik. 365-dniowa Działalność wygenerowała zysk operacyjny w kwocie 394 mln dolarów.

Emirackie linie lotnicze z powodzeniem wzmocniły także swój bilans, dzięki generowaniu silnych przepływów pieniężnych i kontrolowanym wydatkom inwestycyjnym, wspieranym przez poprawę wykorzystania samolotów i reaktywację wcześniej uziemionych maszyn. Szerokokadłubowa flota samolotów Etihad składa się z 78 proc. maszyn nowej generacji, co stanowi jeden z najwyższych wskaźników w branży, i podkreśla zaangażowanie operatora w efektywność operacyjną i realizację celów w zakresie redukcji emisji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Biznes i przemysł

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Piotr Bożyk 06 czerwca 2025

Linie Etihad zainaugurowały loty do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Linie Etihad zainaugurowały loty do Warszawy

Piotr Bożyk 03 czerwca 2025

Etihad Airways zamówią 28 boeingów B777X i B787

Pasażer i linie lotnicze

Rewolucja Etihad. Pierwsza klasa w A321XLR!

Pasażer i linie lotnicze

Rewolucja Etihad. Pierwsza klasa w A321XLR!

Mateusz Kieruzal 02 maja 2025

Etihad chce iść na giełdę

Pasażer i linie lotnicze

Etihad chce iść na giełdę

Mateusz Kieruzal 02 marca 2025

Etihad wyleasingował parę slotów na Heathrow

Infrastruktura i lotniska

Etihad wyleasingował parę slotów na Heathrow

Mateusz Kieruzal 17 stycznia 2025

Zobacz również:

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Biznes i przemysł

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Piotr Bożyk 06 czerwca 2025

Linie Etihad zainaugurowały loty do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Linie Etihad zainaugurowały loty do Warszawy

Piotr Bożyk 03 czerwca 2025

Etihad Airways zamówią 28 boeingów B777X i B787

Pasażer i linie lotnicze

Rewolucja Etihad. Pierwsza klasa w A321XLR!

Pasażer i linie lotnicze

Rewolucja Etihad. Pierwsza klasa w A321XLR!

Mateusz Kieruzal 02 maja 2025

Etihad chce iść na giełdę

Pasażer i linie lotnicze

Etihad chce iść na giełdę

Mateusz Kieruzal 02 marca 2025

Etihad wyleasingował parę slotów na Heathrow

Infrastruktura i lotniska

Etihad wyleasingował parę slotów na Heathrow

Mateusz Kieruzal 17 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij