Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Etihad Airways pod kreską. Jaka będzie przyszłość Air Berlin i Alitalii?


Wstecz Dalej

Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2017-07-28 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Etihad Airways pod kreską. Jaka będzie przyszłość Air Berlin i Alitalii?
Etihad opublikował swoje wyniki finansoweFot. Paul Spijkers, GFDL
Etihad Airways poinformował w Londynie o stracie 1,82 mld dolarów w zeszłym roku, pomimo przewiezienia rekordowej liczby pasażerów. Koncern mocno pociągnęły w dół wyniki Alitalii i Air Berlin, w których Etihad ma udziały.
Na stratę składają się głównie „sukcesy” finansowe włoskiej Alitalii i Airberlin. Etihad długo wstrzymywał się z publikacją wyników finansowych.

– Ten rok jest trudny i stawia wyzwania całemu przemysłowi lotniczemu ze względu na zmieniające się otoczenie konkurencyjne. Zapewne będzie miało to wpływ na ogólne wyniki całej branży z końcem 2017 r. – powiedział Ray Gammell, pełniący obowiązki prezesa zarządu Etihad Aviation Group.

Niekorzystne przejęcia

W przeciwieństwie do Emirates i Qatar, Etihad kilka lat temu zdecydował się na przejęcia kilku regionalnych europejskich przewoźników. Próbował rozwijać ich ofertę, nie spotkało się to jednak z wielkim zainteresowaniem pasażerów, którzy woleli korzystać z tanich marek takich jak EasyJet, Wizz Air czy Ryanair. Dało to nie tylko niekorzystny efekt finansowy, ale również personalny: poprzedni prezes Etihadu James Hogan, po 10 latach pracy w zarządzie koncernu, stracił stanowisko. Obecnie Etihad szuka inwestora dla Alitalii, której grozi jednak czarny scenariusz, o którym więcej piszemy tutaj.

Ciężko w Air Berlin  

Trudno przewidzieć, jaki los spotka Air Berlin. Przewoźnik mający siedzibę na lotnisku Berlin–Tegel, radykalnie ogranicza załogę, samoloty i siatkę połączeń. Niestety często dochodzi do odwołania połączeń, co odbija się mocno na wizerunku marki. Nie ma już zresztą jednego Air Berlin – firmę podzielono na trzy oddziały, z których jeden wykonuje loty dalekodystansowe, drugi obsługuje ruch czarterowy razem z austriackim partnerem, część samolotów i załóg lata w ramach tanich linii Eurowings podlegających Grupie Lufthansa. Rozmowy na temat ewentualnego przejęcia udziałów w Air Berlin przez Lufthansę utknęły. Na razie posiadający w Air Berlin 29% akcji Etihad wypożyczył Lufthansie 38 samolotów i załóg, nie chcąc powiększać złego wyniku finansowego.

Firma pod kreską, ale liczba pasażerów spora

Etihad jest w trakcie zmiany strategii – zdecydował się już na sprzedaż akcji szwajcarskiego Darwina, które kupiła Adria. Firma przeprowadza także redukcję etatów i oszczędności, które w efekcie przyniosły 4-proc. obniżkę kosztów działalności. Wydaje się, że mimo tego pasażerowie wciąż chętnie korzystają z usług Etihadu, który wciąż ma bardzo dobre opinie. Liczba pasażerów wyniosła w 2016 roku 18,5 mln i była nieco wyższa niż w 2015 roku. Zdaniem zarządu Etihada, przewoźnik odnotował ucieczkę klientów biznesowych do klasy ekonomicznej, co odbiło się mocno na wyniku finansowym.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Air Serbia na plusie i w trakcie niewielkich inwestycji

Pasażer i linie lotnicze

Air Serbia na plusie i w trakcie niewielkich inwestycji

Michał Szymajda 14 sierpnia 2017

Australia zaostrzy przepisy na lotniskach po udaremnionym zamachu

Pasażer i linie lotnicze

Australia zaostrzy przepisy na lotniskach po udaremnionym zamachu

Michał Szymajda 08 sierpnia 2017

Etihad sprzedaje akcje szwajcarskiego Darwina. Kupuje je Adria

Pasażer i linie lotnicze

Etihad sprzedaje akcje szwajcarskiego Darwina. Kupuje je Adria

Michał Szymajda 21 lipca 2017

 

Co Modlin przygotował na lato

Pasażer i linie lotnicze

Co Modlin przygotował na lato

27 czerwca 2018

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

Infrastruktura i lotniska

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

27 czerwca 2018

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

Prawo i polityka

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

27 czerwca 2018

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

27 czerwca 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS