Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Ethiopian Airlines – lider na afrykańskim rynku


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-03-18 11:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ethiopian Airlines – lider na afrykańskim rynku
fot. Piotr Bożyk
Katastrofa boeinga 737 MAX należącego do Ethiopian Airlines wstrząsnęła całym światem lotniczym. Jednak w doniesieniach prasowych często umyka, czym etiopskie linie są dla afrykańskiego rynku lotniczego.
Etiopia jest drugim krajem w Afryce po Nigerii pod względem liczby ludności, która wynosi prawie 90 mln osób. Połowa ludności ma poniżej 18 lat. Przyrost naturalny wynosi 3,1% (7. pozycja na świecie). Choć państwo nadal potrzebuje pomocy zagranicznej, to od kilku lat etiopska gospodarka rozwija się w bardzo dobrym tempie ponad 8 procent rocznie.

Etiopski rynek lotniczy

Transport lotniczy ma kluczowe znaczenie dla wielu regionów Etiopii dzięki połączeniom ze stolicą i innymi dużymi miastami, w których w sumie mieszka już blisko 20 procent Etiopczyków. Kraj dysponuje 82 lotniskami, z tego 14 ma pas startowy z utwardzoną nawierzchnią.

Addis Ababa Bole International Airport odgrywa zasadniczą rolę w międzynarodowym transporcie lotniczym i położone jest w bezpośrednim sąsiedztwie stolicy. Lotnisko w 2018 r. obsłużyło 12,1 mln pasażerów. Drugim portem lotniczym Etiopii o istotnym znaczeniu jest Dire Dawa International Airport.

Ethiopian Airlines, w 100 procentach należące do rządu, są obecnie jedną z najbardziej prestiżowych w Afryce. Poza węzłem przesiadkowym w Addis Abebie posiadają huby w Togo i Malawi. Pod względem przewożonych pasażerów, ilości oferowanych kierunków, wielkości floty i przychodów jest to największa linia lotnicza Czarnego Lądu.  Największa grupa lotnicza w Afryce zakończyła rok finansowy 2017-2018 na dużym plusie. Zarobki osiągnęły kwotę 6,8 mld etiopskich birr netto (248 mln dolarów), podczas gdy jego przychody operacyjne wzrosły o 43 proc. do 89,1 mld birr (3,2 mld dolarów). Liczba pasażerów wzrosła w tym czasie o 21 procent do 10,6 mln, a przewozy towarowe urosły aż o 18 procent (znacznie powyżej średniej światowej wynoszącej niespełna 5 procent) do 400 000 ton przewiezionego frachtu. 

Od grudnia 2011 r. przewoźnik jest także członkiem sojuszu Star Alliance, drugiego co do ilości obsługiwanej ilości pasażerów sojuszu lotniczego świata, którego członkiem są również PLL LOT. Siatka Ethiopiana składa się z 125 miast w ruchu pasażerskim oraz 44 w ruchu cargo. 

Obecnie we flocie przewoźnika znajdują się 112 samoloty (średnia wieku 6 lat). MAX, który rozbił 10 marca tego roku, był jednym z czterech samolotów tego typu w posiadaniu Ethiopian Airlines. Etiopski przewoźnik jest pierwszą afrykańską linią, która ma we flocie ponad sto maszyn.

Rozwój ruchu = rozwój przewoźnika

Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Lotniczego IATA prognozuje, że do 2037 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (Compound Annual Growth Rate, CAGR) rynku afrykańskich przewozów pasażerskich będzie wynosić 4,6 procent. Tempo wzrostu będzie wyższe niż na Bliskim Wschodzie. To przełoży się na 199 miliony nowych podróżnych. W sumie będzie ich na Czarnym Lądzie 334 mln.

W związku z rozwojem ruch pasażerskiego na całym kontynencie, pod koniec 2017 roku rząd Etiopii stworzył Aviation Holding Group w celu nadzorowania interesów związanych z branżą lotniczą w kraju. AHG zarządza Ethiopian Airlines, jak również spółkami zajmującymi się usługami okołolotniczymi. Etiopia chce tym samym podnieść poziom zarządzania portami do międzynarodowych standardów. 

Zgodnie z postanowieniem rządu, Aviation Holding Group nadzoruje prace nie tylko etiopskiego przewoźnika Ethiopian Airlines, ale także lotniczy rynek cargo oraz firmy usługowe, związanych z utrzymaniem, naprawą i zarządzaniem maszynami. Pod dozór nowego podmiotu trafiły również Etiopska Akademia Lotnicza oraz spółki związane z hotelarstwem i cateringiem.

Wewnętrzną autonomię i własną markę utrzymało Etiopskie Przedsiębiorstwo Lotniskowe (Ethiopian Airports Enterprises). Instytucja odgrywa ważną rolę w integracji usług wszystkich zainteresowanych stron, w tym linii lotniczych, usług imigracyjnych, służb celnych, służb bezpieczeństwa i obsługi naziemnych.

– Rząd Etiopii podjął ważną decyzję w dążeniu do utworzenia Etiopskiego Towarzystwa Lotniczego jako holdingu, zgodnie z najlepszymi międzynarodowymi praktykami. Umożliwi to przekształcenie wszystkich lotnisk w Etiopii i podniesienie ich usług do światowych standardów poprzez wdrożenie atrakcyjnego modelu biznesowego do strategii Ethiopian Airlines – mówił po stworzeniu AHG Tewolde Gebremariam, prezes etiopskich linii lotniczych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ethiopian Airlines z C919 zamiast MAX-ów?

Biznes i przemysł

Ethiopian Airlines z C919 zamiast MAX-ów?

Aleksander Domański 23 kwietnia 2019

Co mówią czarne skrzynki Ethiopian Airlines? Czekając na raport

Biznes i przemysł

Co mówią czarne skrzynki Ethiopian Airlines? Czekając na raport

Emilia Derewienko 21 marca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5