Partner serwisu
Prawo i polityka

Emirates, ANA, Japan Airlines, Air India odwołują loty do USA z powodu 5G

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Emirates, ANA, Japan Airlines, Air India odwołują loty do USA z powodu 5G
fot. Los Angeles World Airports
Emirates, Air India, ANA, Japan Airlines anulowały loty do Stanów Zjednoczonych z powodu obaw, że wdrożenie bezprzewodowej sieci 5G może wpłynąć na wysokościomierze w samolotach wykorzystywanych na tych trasach. Odwołane loty miały być wykonywane boeingami B777. PLL LOT nie planuje jednak ograniczania połączeń do USA.

Amerykański przemysł lotniczy i organy regulacyjne wciąż zmagają się z problemami bezpiecznego wdrożenia technologii w taki sposób, by nie miało to wpływu na loty. Z tego powodu zagraniczne linie lotnicze postanowiły zachować ostrożność i anulować loty.

Emirates, JAL, ANA, Air India odwołują loty

Linie lotnicze Emirates ogłosiły we wtorek, że loty do Bostonu, Chicago, Dallas-Fort Worth, Houston, Miami, Newark, Orlando, San Francisco, Seattle zostaną zawieszone od 19 stycznia. W komunikacie dodano, że zawieszenie będzie obowiązywać do odwołania. Nadal będą kontynuowane rejsy Nowego Jorku-JFK), Los Angeles i Waszyngtonu D.C.

Japońskie linie JAL odwołały w środę lot między Tokio-Hanedą a Nowym Jorkiem-JFK. ANA anulowały loty do Seattle, Los Angeles, Nowego Jorku-JFK, Chicago oraz Houston.

Wprowadzenie usług 5G w USA poważnie wpłynęło na loty Air India do tego kraju. Przewoźnik napisał na Twitterze, że loty z Delhi do Nowego Jorku-JFK, San Francisco, Chicago oraz z Mumbaju do Newark zostały na razie odwołane.

Zmiana last-minute

Późnym wieczorem we wtorek 18 stycznia operatorzy telekomunikacyjni AT&T i Verizon ogłosiły, że opóźnią aktywację nowego pasma sieci 5G na niektórych stacjach przekaźnikowych wokół określonych lotnisk. Rzeczniczka AT&T, Megan Ketterer, powiedziała: – Ogłosiliśmy opóźnienie wprowadzenia 5G, ponieważ współpracujemy z przemysłem lotniczym i Federalną Administracją Lotnictwa Cywilnego Stanów Zjednoczonych (FAA) w celu uzyskania dalszych informacji.

– Jesteśmy sfrustrowani niezdolnością FAA do zrobienia tego, co zrobiło prawie 40 krajów, czyli bezpiecznego wdrożenia technologii 5G, aby obyło się bez zakłóceń usług lotniczych, i nalegamy, aby [FAA, od red.] zrobiła to w odpowiednim czasie – dodała rzeczniczka.

Obawy linii ze Stanów

Amerykańskie linie lotnicze obawiają się potencjalnego „chaosu” spowodowanego wprowadzeniem 5G w Stanach Zjednoczonych. Niepokoje wynikają z ryzyka zakłóceń między częstotliwościami wykorzystywanymi przez tę technologię mobilnego Internetu a instrumentami pokładowymi niezbędnymi do lądowania samolotów. – Niewiele wiadomo na temat tego, w jaki sposób fale radiowe 5G mogą potencjalnie zakłócać fale radiowe z wysokościomierza, i z tego powodu FAA nałożyła szereg ograniczeń operacyjnych na samoloty, w tym dotyczące sposobów i terminów rejsów na niektóre lotniska, szczególnie przy niesprzyjającej pogodzie. Przewidujemy, że doświadczymy opóźnień, przekierowań i odwołań, które są poza naszą kontrolą – powiedział dyrektor operacyjny American Airlines, Henry Hartevdt, w liście skierowanym do pracowników firmy.

Częstotliwości wykorzystywane przez 5G są rzeczywiście zbliżone do częstotliwości używanych przez radiowysokościomierze samolotów. Amerykańscy operatorzy telefoniczni zapłacili dziesiątki miliardów dolarów za przydzielenie pasma częstotliwości od 3,7 do 3,98 GHz na potrzeby 5G.

Sektor lotniczy obawia się, że spowoduje to zakodowanie danych z radiowysokościomierzy, niezbędnych dla przyrządów używanych w nocy, które są niezbędne przy lądowaniach zwłaszcza w przypadku słabej widoczności. Działają one w paśmie od 4,2 do 4,4 GHz. W Europie podstawowe pasmo częstotliwości dla 5G zostało wyznaczone między 3,4 a 3,8 GHz, czyli w częstotliwościach mniej zbliżonych do radiowysokościomierzy niż po drugiej stronie Atlantyku. W Korei Południowej częstotliwości 5G nie przekraczają 3,7 GHz.

Jeśli nie ma ryzyka bezpośrednich zakłóceń między częstotliwościami, moc transmisji anten 5G lub część emisji skierowana w górę może stanowić problem dla niektórych wysokościomierzy, które prawdopodobnie zostaną zakłócone przez te pobliskie częstotliwości.

W grudniu Airbus i Boeing powiadomiły władze amerykańskie o tych potencjalnych problemach wpływu 5G na samoloty. Federalna Agencja Lotnicza, po rozmowach z operatorami, dostała zapewnienie przesunięcia w czasie uruchomienia 5G, które pierwotnie miało odbyć się 19 stycznia.

Biały Dom zadowolony z decyzji

W oświadczeniu, prezydent USA, Joe Biden podziękował operatorom telekomunikacyjnym za zgodę na opóźnienie wprowadzenia kontrowersyjnej technologii 5G w pobliżu lotnisk.

– Ta umowa pozwoli uniknąć potencjalnie katastrofalnych zakłóceń w podróżach pasażerskich, operacjach towarowych, nie zahamuje ożywienia naszej gospodarki, jednocześnie umożliwiając realizację ponad 90 proc. instalacji wież bezprzewodowych zgodnie z planem. Dodatkowo umożliwi korzystanie z lepszej opcji szybkiego Internetu milionom Amerykanów – powiedział prezydent Biden.

PLL LOT bez odwoływania połączeń

O komentarz do tej sytuacji poprosiliśmy także naszego narodowego przewoźnika. PLL LOT podkreśla, że na bieżąco analizuje wszystkie informacje na temat sytuacji związanej z ograniczeniami w amerykańskiej przestrzeni powietrznej. – Na podstawie zgromadzonych informacji nie planujemy ograniczenia połączeń do Stanów Zjednoczonych – informuje biuro prasowe przewoźnika.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Umowa Emirates i United. Więcej opcji lotów do i z Meksyku

Pasażer i linie lotnicze

Umowa Emirates i United. Więcej opcji lotów do i z Meksyku

Redakcja/inf. pras. 08 września 2023

Trzy wyjątkowe A380 linii ANA obsłużą wreszcie razem rejsy na Hawaje

Pasażer i linie lotnicze

Emirates i Air Canada z umową code-share na loty do i z Montrealu

Pasażer i linie lotnicze

Współpraca Emirates z CNN

Biznes i przemysł

Współpraca Emirates z CNN

inf. pras. 16 lipca 2023

Boeing sprzedał w czerwcu ponad 300 samolotów

Biznes i przemysł

Boeing sprzedał w czerwcu ponad 300 samolotów

Rafał Dybiński 17 lipca 2023

Pyrka (Emirates) o mundialu, A321XLR i rywalizacji z Qatar Airways

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Umowa Emirates i United. Więcej opcji lotów do i z Meksyku

Pasażer i linie lotnicze

Umowa Emirates i United. Więcej opcji lotów do i z Meksyku

Redakcja/inf. pras. 08 września 2023

Trzy wyjątkowe A380 linii ANA obsłużą wreszcie razem rejsy na Hawaje

Pasażer i linie lotnicze

Emirates i Air Canada z umową code-share na loty do i z Montrealu

Pasażer i linie lotnicze

Współpraca Emirates z CNN

Biznes i przemysł

Współpraca Emirates z CNN

inf. pras. 16 lipca 2023

Boeing sprzedał w czerwcu ponad 300 samolotów

Biznes i przemysł

Boeing sprzedał w czerwcu ponad 300 samolotów

Rafał Dybiński 17 lipca 2023

Pyrka (Emirates) o mundialu, A321XLR i rywalizacji z Qatar Airways

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5