Brazylijski Embraer odnotował 3,77 mld dolarów przychodów w 2020 roku, z czego 1,84 mld dolarów tylko w czwartym kwartale – poinformowano w oficjalnym komunikacie producenta odrzutowców z Kraju Kawy.
To spadek o 31 proc. w ujęciu rocznym oraz o 11,7 proc w odniesieniu do ostatnich trzech miesięcy 2019 roku. Wówczas przychody roczne osiągnęły blisko 5,5 mld dolarów. Straty tylko częściowo zostały skompensowane wzrostem przychodów z zamówień w segmencie Obrony i Bezpieczeństwa, a głównie dla Sił Zbrojnych Brazylii, aż o 68 proc. w odniesieniu do czwartego kwartału 2019 roku. W ujęciu rocznym producent z Kraju Kawy nawet w tym sektorze miał niższe przychody o 13,5 proc. Za ponad 80 proc. spadku przychodów odpowiada przede wszystkim segment Commercial Aviation i powiązany z nim sektor Usług i Wsparcia.
Strata netto w całym 2020 roku wyniosła 728,3 mln dolarów, z czego jedynie 5,5 mln dolarów w czwartym kwartale. Dwanaście miesięcy wcześniej producent z Kraju Kawy zanotował stratę 316,5 mln dolarów, z czego aż 209,2 mln tylko w czwartym kwartale.
Embraer dostarczył 130 samolotów w ubiegłym roku, w tym 44 pasażerskich i 86 odrzutowców biznesowych. Ponad połowę z nich, bowiem 71 maszyn, w tym 28 pasażerskich i 43 odrzutowce biznesowe, klienci odebrali w ostatnim kwartale minionego roku. Producent z Kraju Kawy dla porównania w 2019 roku dostarczył 198 samolotów. To o 35 proc. więcej w odniesieniu do 2020 roku. Według stanu na 31 grudnia portfel wiążących zamówień wynosił 14,4 mld dolarów.
Wśród ostatnich klientów Embraera była Belavia.
Przewoźnik z Białorusi odebrał swój pierwszy z trzech odrzutowców E195-E2, które mogą zabrać na pokład 125 pasażerów. Dziewięć foteli przewidziano w klasie biznes, a 116 w ekonomicznej. Belavia planuje wykorzystać samoloty do obsługi popularnych destynacji, takich jak Londyn, Barcelona, Nur-Sułtan, Monachium, Paryż, Soczi i Amsterdam. Zamówienia na dwie maszyny tej wersji złożyły również
Congo Airways. Wcześniej linie lotnicze z Czarnego Lądu zamówiły także mniejsze E190-E2.
Producent z Brazylii przedstawił również dziesięcioletnią prognozę rynku, uwzględniającą pojawiające się trendy, które będą miały wpływ na popyt i kształtowanie przyszłych flot linii lotniczych w różnych regionach świata. Embraer spodziewa się do 2029 roku dostaw 4420 nowych odrzutowców z pojemnością do 150 miejsc dla pasażerów oraz 1080 samolotów turbośmigłowych.