Rodzina E-Jetów E2 firmy Embraer, E190-E2 i E195-E2, otrzymała certyfikat typu od Transport Canada Civil Aviation (TCCA). Wcześniej takie certyfikaty przyznała Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa oraz brazylijska Narodowa Agencja Lotnictwa Cywilnego (ANAC).
Certyfikacja wykazała, że maszyna spełnia wymogi wszystkich przepisów lotniczych oraz ochrony środowiska wydanych przez kanadyjską agencję. Otrzymany certyfikat pozwala kanadyjskim liniom lotniczym, jak również tym, które stosują przepisy TCCA na użytkowanie i obsługę samolotów E-Jet E190-E2 oraz E195-E2.
Dostawa pierwszych dwóch maszyn z 50 E195-E2 zamówionych przez Porter Airlines, który będzie również pierwszym E195-E2 eksploatowanym w Ameryce Północnej, odbyła się kilka dni temu w siedzibie Embraera w São José dos Campos. Porter Airlines zamówił łącznie 50 embraerów E195-E2 oraz posiada także 50 praw do zakupu tych maszyn. W 2021 roku Porter zakupił 30 odrzutowców E195-E2, z prawami zakupu na kolejne 50 samolotów. W 2022 r. zwiększył zamówienie na kolejne 20 samolotów.
E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2Nowy embraer, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców embraera. Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 Embraer konkuruje przede wszystkim z airbusem A220-100, a nie z tylko rodziną dawnych bombardierów CRJ1000. Do tej pory zamówiono 255 embraerów E-jet E2, w tym 235 E195-E2. Do 23 grudnia dostarczono 57 samolotów z rodziny E2: 17 E190-E2 oraz 40 E195-E2.