Elektryczna Cessna 208B Grand Caravan odbyła w czwartek (28 maja) pierwszy lot z lotniska Moses Lake, co stanowi kolejny kamień milowy w projekcie, który ma na celu zapewnić w pełni elektryczne loty na potrzeby lotnictwa komercyjnego.
Podczas lotu Grand Caravan stał się, według firm stojących za projektem, największym całkowicie elektrycznym samolotem pasażerskim lub towarowym, jaki kiedykolwiek latał. Ekonomicznie opłacalne, w pełni elektryczne loty komercyjne przez lata pozostawały nieuchwytne, co było w dużej mierze spowodowane stosunkowo niską gęstością energii akumulatorów, co ograniczyła zasięg i ładowność samolotu. Jednak firma zajmująca się napędami elektrycznymi - MagniX oraz AeroTEC, specjalista ds. inżynierii i testów w locie, twierdzą, że zmodyfikowany Grand Caravan udowadnia, że małe całkowicie elektryczne samoloty mogą w realistyczny i ekonomiczny sposób obsługiwać krótkie trasy, które linie lotnicze dawno temu porzuciły jako nieopłacalne .
Samoloty Grand Caravan, które produkuje firma Cessna, są wyposażone w turbośmigłowy silnik Pratt & Whitney Canada PT6A o mocy 867 KM (647 kW) a na pokładzie mogą przewozić do 10 do 14 osób. Ale Grand Caravan, który latał 28 maja, otrzymał moc nie z silnika PT6A, ale z MagniX Magni500, w pełni elektrycznego jednostki napędowej o mocy 750 KM przy obrotach 1900 na minutę, a maksymalne obroty na minutę sięgają 2600. Masa silnika magni500, którego zainstalowała firma AeroTEC wraz z nowym systemem elektrycznym, wynosi 135 kg.
- Nasz eCaravan wystartował z lotniska Grant County International w Moses Lake i latał przez około 30 minut. Pilot testowy opisał ten dziewiczy lot jako bezbłędny, który był prawdziwym znaczącym przełomowym momentem dla lotnictwa - mówi Roei Ganzarski, dyrektor generalny MagniX.
Magnix i AeroTEC pracują nad certyfikacją tych samolotów do końca 2021 roku. Do tego czasu Ganzarski przewiduje, że technologia akumulatorów rozwinie się do miejsca, w którym Grand Caravan będzie mógł obsługiwać loty 100 mil z pełnym obciążeniem 10 pasażerów.
- Magnix i AeroTEC uważają, że napędzane Caravany przez Magni500 idealnie nadają się do obsługi tras o długości mniejszej niż 500 mil, łączących miasta w małych regionach. Kilkadziesiąt lat temu małe linie lotnicze zwane „dowożącymi do pracy” obsługiwały takie trasy w USA. Prawie wszyscy tego typu przewoźnicy już dawno upadli, ponieważ branża lotnicza dążyła do większych regionalnych odrzutowców. Obecnie istnieje ogromna luka w tej materii i żaden z istniejących samolotów nie ma ekonomii umożliwiającej wykonanie takich tras - powiedział Lee Human, dyrektor generalny AeroTEC.
- Elektryczne układy napędowe nie spalają paliwa i mają mniej części ruchomych i są mniej skomplikowane niż silniki spalające paliwo. Oznacza to, że ich eksploatacja kosztuje znacznie mniej nawet o połowę mniej niż silniki spalinowe. Magni500 zużył podczas 30-minutowego lotu testowego Grand Caravana energię o wartości 6 dolarów amerykańskich energii - dodaje Ganzarski.
Magni500 w Grand Caravan jest zasilany z akumulatorów litowo-jonowych 750 V o masie około jednej tony, chociaż MagniX bada obecnie inne technologie, w tym akumulatory litowo-siarkowe i wodorowe ogniwa paliwowe. W przypadku usług lotniczych operatorzy musieliby ładować akumulatory między lotami, przy czym czasy ładowania są ściśle powiązane z czasem lotu. Oznacza to, że akumulatory będą wymagać około 30-40 minut ładowania po 30-minutowym locie. Natomiast waga akumulatorów sprawia, że wymiana zużytych na nowe jest niewykonalna między lotami.
- Nie ujawniamy cen oraz ilu klientów samolotów zamówił napędzane elektrycznie samoloty. Mogę tylko powiedzieć, że w tym momencie jest znacznie większe zainteresowanie, niż się spodziewaliśmy - kwituje Ganzarski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.