Większy zasięg i jeszcze lepsza ekonomika, to kluczowe atrybuty nowego wariantu airbusa A330neo o zwiększonej maksymalnej masie startowej, który w pierwszej połowie października br. otrzymał certyfikat typu wydany przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
Korzystając ze wzrostu maksymalnej masy do startu (MTOW) do 251 ton, A330neo oferuje znaczący wzrost zasięgu o 650 mil morskich (1203 km) lub o sześć ton więcej ładunku - w porównaniu do obecnie oferowanej wersji A330neo, której MTOW wynosi 242 tony. Ten wzrost zasięgu i ładowności odpowiada zmieniającym się potrzebom rynku, umożliwiając liniom lotniczym czerpanie korzyści z wyjątkowej ekonomiki A330neo na jeszcze dłuższych trasach.
A330-900neo z MTOW 251 ton zapewnia idealne dopasowanie do dłuższych tras transpacyficznych do Azji i Europy. Natomiast A330-800, mniejsza wersja A330neo który może pomieścić 220–260 pasażerów w konfiguracji trzech klas, będzie mógł przyczynić się do otwarcia nowych tras o bardzo dalekim zasięgu w wersji 251 ton, zapewniając jednocześnie najniższy koszt przelecianej mili w swojej kategorii.
Droga do certyfikacji
A330-900neo ze zwiększoną masą startową do 251 ton posiada już certyfikat wydany przez EASA, a wkrótce otrzyma go także od amerykańskiej FAA. Natomiast certyfikacja mniejszego A330-800 ze zwiększonym MTOW ma nastąpić w 2021 r.
Airbus zachował 99 proc. wspólnych części zamiennych dla tych wersji A330neo, a ich maksymalne zwiększenie masy startowej osiągnięto dzięki kombinacji wzmocnień neutralnych pod względem masy i adaptacji podwozia. Modyfikacje dzioba i głównego podwozia umożliwiły także inżynierom Airbusa wydłużenie czasu przeglądu przed remontem (TBO), przedłużając poprzedni 10-letni okres do nowego 12-letniego przedziału czasowego, co przyniesie znaczne oszczędności w zakresie konserwacji.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Airbus sprzedał 332 maszyny A330neo: 14 A330-800neo oraz 318 A330-900neo. Producent z Tuluzy do tej pory dostarczył 49 A330-900neo.
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1818 samolotów, z czego 1501 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1110) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 317 samolotów A330, w tym trzy w wersji cargo oraz 10 wojskowych (A330 MRTT). Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".