Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

EASA: ETOPS powyżej 180 minut dla A330neo


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-01-28 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

EASA: ETOPS powyżej 180 minut dla A330neo
fot. Piotr Bożyk
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zatwierdziła dziś (28 stycznia) ETOPS powyżej 180 minut (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dla airbusów A330neo.
ETOPS dla A330neo zawiera podstawową opcję 180 minut, a także możliwość rozszerzenia go powyżej tej granicy do maksymalnie 285 minut. To zwiększa potencjalne powroty na jednym silniku do około 2000 mil morskich (3700 km). Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wyda stosowną zgodę w ciągu kilkunastu dni.

Użytkownicy A330neo, którzy wybiorą opcję ETOPS 285min, będą mogli obsłużyć nowe bezpośrednie trasy bez obecnych ograniczeń. Natomiast operatorzy latający na istniejących trasach z wykorzystaniem ETOPS 180 będą mogli pokonywać prostszą, szybszą i bardziej paliwooszczędną drogę, a także mieć dostęp do większej liczby – i ewentualnie lepiej wyposażonych – lotnisk, na które można zawrócić.

Czym jest ETOPS?

Procedury ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) to zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.

A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa

A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszył zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyniło go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego i dalekiego zasięgu samolotu szerokokadłubowego na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m. Nowe maszyny w wersji -900 zabierają 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony jest o 400 mil morskich (740 km). Pierwsze maszyny A330-900neo latają już od grudnia w portugalskiej linii TAP.

Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1736 samolotów, z czego 1427 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1014) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 299 samolotów A330, w tym osiem w wersji cargo oraz 10 wojskowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CityAirbus niedługo w powietrzu

Biznes i przemysł

CityAirbus niedługo w powietrzu

Aleksander Domański 28 stycznia 2019

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Prawo i polityka

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Tomasz Śniedziewski 25 stycznia 2019

SAS wyleasinguje trzy airbusy A321LR

Pasażer i linie lotnicze

SAS wyleasinguje trzy airbusy A321LR

Piotr Bożyk 24 stycznia 2019

 

Singapore Airlines stawia na cyfryzację

Biznes i przemysł

Singapore Airlines stawia na cyfryzację

04 lutego 2019

Emirates zrezygnują z części A380?

Biznes i przemysł

Emirates zrezygnują z części A380?

03 lutego 2019

Decyzja środowiskowa dla kolei do Modlina w kwietniu

Infrastruktura i lotniska

Decyzja środowiskowa dla kolei do Modlina w kwietniu

02 lutego 2019

Ryanair rozbudowuje siatkę na Ukrainie

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair rozbudowuje siatkę na Ukrainie

02 lutego 2019

Poznań: Nocne autobusy z lotniska do dworca

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Nocne autobusy z lotniska do dworca

01 lutego 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5