Od nowego roku weszły do porządku prawnego przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która ma na celu uporządkowanie antykonsumenckich praktyk przedsiębiorców oferujących różnorakie promocje. Jak przekazał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nowymi przepisami związane są linie lotnicze, jeśli oferują promocje na realizowane przez siebie loty. Do tej pory żaden przewoźnik operujący z Polski nie stosuje ustawowego wymogu.
Dyrektywa Omnibus przewiduje wprowadzenie licznych zmian w unijnym prawie ochrony konsumentów. Przepisy dyrektywy, a w ślad za nimi przepisy implementujących dyrektywę ustaw krajowych, mają znaczący wpływ na działalność wielu przedsiębiorców. Od momentu publikacji w Dzienniku Ustaw krajowej ustawy, wszyscy przedsiębiorcy zobowiązani są do stosowania jej zapisów. Przyjęcie tej dyrektywy przez Parlament Europejski oraz Radę na wniosek Komisji Europejskiej, miało na celu zaprzestanie wprowadzania przez przedsiębiorców konsumentów w błąd, poprzez oferowanie promocyjnych cen na towary, które okazywały się fikcyjne, gdyż wcześniej dany produkt był jeszcze tańszy.
Zgodnie z treścią nowego art. 6a ust. 1 dodanego dyrektywą Omnibus do dyrektywy 98/6/WE, w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny podaje się wcześniejszą cenę stosowaną przez podmiot gospodarczy przez określony okres przed zastosowaniem obniżki ceny. Ust. 2 tego przepisu wyjaśnia, że wcześniejsza cena oznacza najniższą cenę stosowaną przez podmiot gospodarczy w okresie, który nie może być krótszy niż 30 dni przed zastosowaniem obniżki ceny.
Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Informacja przekazana Rynkowi Lotniczemu przez polskiego regulatora antymonopolowego nie pozostawia złudzeń. Przepisami dyrektywy Omnibus, która została implementowana do polskiego porządku prawnego ustawą, związane są wszystkie linie lotnicze operujące do i z Polski. Przewoźnicy muszą informować kupujących bilety lotnicze pasażerów o cenie promocyjnej, tej przed promocją, ale również o najniższej cenie, jaka była w ostatnich 30 dniach.
– Linie lotnicze również są zobowiązane do stosowania przepisów ustawy i do podawania najniższej ceny z okresu 30 dni poprzedzających rozpoczęcie promocji obok ceny aktualnej. Te informacje powinny być przedstawione w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Przepisy dotyczą sprzedaży stacjonarnej, internetowej i reklamy – przekazał Rynkowi Lotniczemu Departament Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ostatnim czasie wiele linii lotniczych oferujących loty z Polski ogłosiło noworoczne wyprzedaże biletów. Przewoźnicy w swoich działaniach marketingowych wskazują, że klienci mogą kupić bilety w najniższych możliwych cenach, których od dłuższego czasu na wiele połączeń nie można było znaleźć. Takie zrobiły tanie linie lotnicze Ryanair, Wizz Air, ale również Polskie Linie Lotnicze LOT w ramach swojej wyprzedaży. Sęk w tym, że żaden przewoźnik nie wskazuje, jaka była najniższa cena w ostatnich 30 dniach. Tanie linie pokazują cenę promocyjną i tę, która wcześniej obowiązywała.
Oczywiście, trzeba wziąć pod uwagę, że linie lotnicze stosują dynamiczny system sprzedaży biletów, ale nieprzedstawianie klientowi trzech cen: promocyjnej, wcześniejszej i najniższej w ciągu ostatnich 30 dni, jest działaniem wbrew obowiązujących przepisom prawa.
Na przedsiębiorcę, który nie będzie wykonywał wprowadzonych ustawowo obowiązków w zakresie informowania o obniżkach cen towarów i usług, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej będzie mógł nałożyć karę pieniężną do wysokości 20 tys. złotych. Z kolei, jeśli przedsiębiorca nie wykona nowych obowiązków co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy, licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie przepisów po raz pierwszy, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej będzie mógł nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną do wysokości 40 tys. zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.