W środę (29 września) najnowszy ATR 42-600 linii Hokkaido Air System, należącej do grupy Japan Airlines, opuścił Tuluzę i udał się do Japonii wykorzystując zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) do pierwszego etapu lotu dostawczego. Samolot posiada także specjalne nowe malowanie sojuszu oneworld.
ATR okazał się skuteczny w łączeniu społeczności na całym archipelagu japońskim, dzięki swojej efektywności dot. startów i lądowań na krótkich pasach startowych. Jest to trzeci ATR 42-600, który linia lotnicza otrzymała od czasu pierwszej dostawy w grudniu 2019 r. i staje się 14. ATR w wersji -600, który lata w Japonii.
Innym powodem japońskiego sukcesu samolotu jest jego wydajność spalania paliwa w kraju, który jest niezwykle dokładny w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla. Samoloty ATR spalają do 40 proc. mniej paliwa niż podobnej wielkości regionalne odrzutowce, a tym samym emitują do 40 proc. mniej CO2. Dalsze ograniczenie emisji jest możliwe dzięki tankowaniu samolotu paliwem SAF, a firma
ATR ogłosiła niedawno projekt lotu samolotu ATR zasilanego w 100 proc. paliwem SAF. Lot demonstracyjny planowany jest na wiosnę 2022 r., a docelowo do 2025 r. ma powstać możliwość wykorzystania 100 proc. paliwa SAF w komercyjnych lotach ATR.
Flota linii Hokkaido składa się z pięciu samolotów: trzech ATR-ów 42-600 oraz dwóch saabów 340B+. Przewoźnik oczekuje jeszcze na dostawę kolejnych dwóch ATR-ów 42-600, które zastąpią starzejące się saaby.