Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Digital twin na lotniskach. Brazylia będzie mieć bliźniaczy port lotniczy


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-10-15 16:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Digital twin na lotniskach. Brazylia będzie mieć bliźniaczy port lotniczy
fot. Bentley Systems
Infraero, jeden z trzech największych operatorów portów lotniczych na świecie, skonstruuje bliźniaczy model cyfrowy 3D dla swojego lotniska Londrina, na południu Brazylii. Usprawni to korzystanie z obiektu oraz zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa pasażerom – dowiadujemy się na Year of Infrastructure, corocznej konferencji firmy Bentley.
Grupa Infraero (Empresa Brasileira de Infraestrutura Aeroportuária) zarządza 54 lotniskami w Brazylii. Co roku obsługuje ponad 100 mln pasażerów, co stanowi prawie 60% ruchu pasażerskiego w tym kraju. Lotnisko Londrina obsługuje rocznie niecały milion podróżnych.

Teraz Infraero tworzy parametryczny model 3D i bazę danych podziemnego, lądowego i naziemnego lotniska Londrina, które jako pierwsze w Brazylii zyska własnego cyfrowego bliźniaka. Projekt 3D będzie składał się z dwudziestu budynków, jednego pasa startowego, dwóch miejsc postojowych samolotów, a także modelowania drogi kołowania i dróg dojazdowych. Całkowita powierzchnia lotniska wynosi 920,35 tys. m kw.

Wykorzystując cyfrowe DNA do zarządzania swoimi zasobami, Infraero może bardziej efektywnie wykorzystać przestrzeń lotniska i poprawiać bezpieczeństwo na lotniskach. Bliźniaczy model będzie służyć jako zbiór informacji dużej skali i będzie używany w celu poprawy wydajności obiektu.

Jak to zrobić?

Cyfrowe dane projektu zostały sporządzone za pomocą oprogramowania projektowego Bentley. Funkcja importu chmury punktowej MicroStation umożliwiła zespołowi modelowanie całego lotniska za pomocą chmur punktów i przeprowadzanie analiz chmur punktów w celu weryfikacji istniejących obiektów.

Projektor OpenBuilding Designer został wykorzystany do modelowania istniejących budynków, takich jak terminal pasażerski czy terminal cargo. Z kolei program OpenRoads posłużył do stworzenia mapy geometrycznej projektu i mapy nawierzchni systemu dróg startowych: kompleksowego modelu pasów startowych, dróg kołowania i dróg serwisowych.

– Oprogramowanie Bentley umożliwiło współpracę w różnych obszarach firmy. Przyniesie to korzyść wszystkim sektorom biznesu i zaoferuje spójne i aktualne informacje wszystkim zainteresowanym stronom – mówi Patrícia Oliveira, specjalistka BIM.

Po ukończeniu, kompleksowy model budynków i infrastruktury będzie podstawą przyszłych projektów rozbudowy portów lotniczych, umożliwi skuteczną konserwację, obniży koszty utrzymania i zwiększy dostępność zasobów. Model na żywo ułatwi także szereg badań: przepływ pasażerów, popyt i pojemność, zmiany w układzie i badania startowe dla nowych obszarów komercyjnych.

Same korzyści

Koncepcja digital twins nie jest jednak nowa, gdyż inżynierowie od kilkudziesięciu lat posługują się komputerowymi modelami obiektów 3D, jednak w ciągu najbliższych kilku lat będziemy mieli do czynienia z prawdziwą rewolucją i zatarciem się rzeczywistości wirtualnej i realnej na tym polu.

Firma Infraero odnotowała już oszczędności w wysokości ok. 144 tys. dolarów rocznie dzięki ulepszonemu zarządzaniu informacjami. Firma planuje rozszerzyć wykorzystanie metody BIM w fazie eksploatacji i konserwacji pozostałych aktywów. Projekt pilotażowy lotniska cyfrowego na lotnisku Londrina będzie służył jako model – pozostałe 53 lotniska zarządzane przez Infraero dążą do efektywnego wykorzystania cyfrowego DNA.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Olsztyn: Wzrost ze znakiem zapytania

Pasażer i linie lotnicze

Olsztyn: Wzrost ze znakiem zapytania

Redakcja 16 października 2018

Czeskie linie Fischer Air zapowiadają powrót na rynek

Biznes i przemysł

Czeskie linie Fischer Air zapowiadają powrót na rynek

Tomasz Sniedziewski 16 października 2018

 

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

Prawo i polityka

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

23 października 2018

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

23 października 2018

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

Prawo i polityka

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

23 października 2018

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

Infrastruktura i lotniska

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

23 października 2018

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

Prawo i polityka

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

23 października 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS