Infraero, jeden z trzech największych operatorów portów lotniczych na świecie, skonstruuje bliźniaczy model cyfrowy 3D dla swojego lotniska Londrina, na południu Brazylii. Usprawni to korzystanie z obiektu oraz zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa pasażerom – dowiadujemy się na Year of Infrastructure, corocznej konferencji firmy Bentley.
Grupa Infraero (Empresa Brasileira de Infraestrutura Aeroportuária) zarządza 54 lotniskami w Brazylii. Co roku obsługuje ponad 100 mln pasażerów, co stanowi prawie 60% ruchu pasażerskiego w tym kraju. Lotnisko Londrina obsługuje rocznie niecały milion podróżnych.
Teraz Infraero tworzy parametryczny model 3D i bazę danych podziemnego, lądowego i naziemnego lotniska Londrina, które jako pierwsze w Brazylii zyska własnego cyfrowego bliźniaka. Projekt 3D będzie składał się z dwudziestu budynków, jednego pasa startowego, dwóch miejsc postojowych samolotów, a także modelowania drogi kołowania i dróg dojazdowych. Całkowita powierzchnia lotniska wynosi 920,35 tys. m kw.
Wykorzystując cyfrowe DNA do zarządzania swoimi zasobami, Infraero może bardziej efektywnie wykorzystać przestrzeń lotniska i poprawiać bezpieczeństwo na lotniskach. Bliźniaczy model będzie służyć jako zbiór informacji dużej skali i będzie używany w celu poprawy wydajności obiektu.
Jak to zrobić?
Cyfrowe dane projektu zostały sporządzone za pomocą oprogramowania projektowego Bentley. Funkcja importu chmury punktowej MicroStation umożliwiła zespołowi modelowanie całego lotniska za pomocą chmur punktów i przeprowadzanie analiz chmur punktów w celu weryfikacji istniejących obiektów.
Projektor OpenBuilding Designer został wykorzystany do modelowania istniejących budynków, takich jak terminal pasażerski czy terminal cargo. Z kolei program OpenRoads posłużył do stworzenia mapy geometrycznej projektu i mapy nawierzchni systemu dróg startowych: kompleksowego modelu pasów startowych, dróg kołowania i dróg serwisowych.
– Oprogramowanie Bentley umożliwiło współpracę w różnych obszarach firmy. Przyniesie to korzyść wszystkim sektorom biznesu i zaoferuje spójne i aktualne informacje wszystkim zainteresowanym stronom – mówi Patrícia Oliveira, specjalistka BIM.
Po ukończeniu, kompleksowy model budynków i infrastruktury będzie podstawą przyszłych projektów rozbudowy portów lotniczych, umożliwi skuteczną konserwację, obniży koszty utrzymania i zwiększy dostępność zasobów. Model na żywo ułatwi także szereg badań: przepływ pasażerów, popyt i pojemność, zmiany w układzie i badania startowe dla nowych obszarów komercyjnych.
Same korzyści
Koncepcja digital twins nie jest jednak nowa, gdyż inżynierowie od kilkudziesięciu lat posługują się komputerowymi modelami obiektów 3D, jednak w ciągu najbliższych kilku lat będziemy mieli do czynienia z prawdziwą rewolucją i zatarciem się rzeczywistości wirtualnej i realnej na tym polu.
Firma Infraero odnotowała już oszczędności w wysokości ok. 144 tys. dolarów rocznie dzięki ulepszonemu zarządzaniu informacjami. Firma planuje rozszerzyć wykorzystanie metody BIM w fazie eksploatacji i konserwacji pozostałych aktywów. Projekt pilotażowy lotniska cyfrowego na lotnisku Londrina będzie służył jako model – pozostałe 53 lotniska zarządzane przez Infraero dążą do efektywnego wykorzystania cyfrowego DNA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.