Deutsche Aircraft przesunęło pierwszy lot prototypu D328eco na połowę przyszłego roku, ale niemiecki producent twierdzi, że nie ma to wpływu na postawiony wcześniej cel wprowadzenia samolotu do eksploatacji pod koniec 2027 r.
W maju tego roku firma Deutsche Aircraft zaprezentowała prototyp oznaczony jako TAC1 jeszcze bez silników.
Zaprezentowanie D328eco było przełomowym moment dla zrównoważonego lotnictwa regionalnego. Po ogłoszeniu pierwszego cięcia kadłuba podczas Farnborough Airshow w lipcu 2024 r. program utrzymał stałe tempo, przyczyniając się do postępów w kierunku bardziej wydajnej i ekologicznej przyszłości regionalnego transportu lotniczego. Wówczas firma wyraziła nadzieję, że pierwszy lot samolotu z silnikiem turbośmigłowym odbędzie się pod koniec 2025 r.
Obecnie firma twierdzi jednak, że TAC1 nie wzbije się w powietrze przed przyszłym rokiem. - W ramach naszego nieustannego zaangażowania w dostarczanie certyfikowanych i gotowych do wprowadzenia na rynek samolotów, nasz pierwszy lot planujemy na 2026 r. Ta zmiana nie ma wpływu na harmonogram wprowadzenia samolotu do eksploatacji, który pozostaje niezmieniony i jest ustalony na IV kwartał 2027 r. - można przeczytać w kwartalnym raporcie Deutsche Aircraft.
Producent samolotu twierdzi, że testy naziemne samolotu z silnikami turbośmigłowymi rozpoczną się na początku 2026 r., a testy w locie odbędą się w połowie tegoż roku. Postępy w kierunku pierwszego lotu są „stałe”, a w najbliższych tygodniach prototyp zostanie wyposażony w kokpit Garmin G5000 Prime i pierwszy silnik PW127XT-S. Drugi silnik jest w drodze do zakładu w Oberpfaffenhofen i również niebawem będzie instalowany na testowej maszynie. Ponadto w czwartym kwartale br. rozpocznie się montaż wiązek przewodów elektrycznych – podstawowej infrastruktury elektrycznej samolotu.
Deutsche Aircraft planuje budowę D328eco na nowej linii montażu końcowego w Lipsku we wschodnich Niemczech. Obiekt ten jest obecnie w budowie, a producent samolotów twierdzi, że jest „na dobrej drodze” do wprowadzenia się do pierwszego budynku na terenie zakładu już w grudniu tego roku.
Podczas tegorocznego Paris Air Show mieliśmy możliwość porozmawiania o najnowszym D328eco z przedstawicielami firmy Deutsche Aircraft. Naszą rozmówczynią była Anastasija Visnakova, VP Sales & Marketing. Rozmawialiśmy z nią m.in. o pierwszym prototypie i planach certyfikacji nowego D328eco, a także pytaliśmy o potencjał sprzedaży nowej maszyny. Więcej w w wywiadzie "
Visnakova (Deutsche Aircraft): D328eco wyznaczy nowe standardy w lotnictwie regionalnym".