Partner serwisu
Biznes i przemysł

Dassault: Falcon 6X z certyfikatem stromego podejścia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Dassault: Falcon 6X z certyfikatem stromego podejścia
fot. Dassault Aviation
Dassault Falcon 6X uzyskał certyfikat stromego podejścia (steep approach), który jest wymagany do wykonywania operacji m.in. na lotnisku Londyn City Airport (LCY). Certyfikat Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) został przyznany wiosną tego roku. Tym samym zwiększa się liczba lotnisk dostępnych dla tego biznesowego odrzutowca.

Zatwierdzenie to zostało ujawnione przez EASA dokładnie 5 maja br., w aktualizacji danych certyfikacyjnych bizjeta. Dane te pokazują, że Falcon 6X może bezpiecznie podchodzić do lądowania na ścieżce o nachyleniu do 5,5 stopni, niemal dwukrotnie więcej niż standardowe 3 stopnie. System ten jest aktywowany poprzez specjalną aktualizację oprogramowania i zainstalowanie odpowiedniego przełącznika "Steep Approach" na panelu kontrolnym w kokpicie.

Lotniska dostępne dla odrzutowca napędzanego silnikami Pratt & Whitney Canada PW812D obejmują teraz London City oraz La Mole-St Tropez. Jednak inne porty lotnicze z bardziej stromymi podejściami, takie jak Lugano w Szwajcarii i Aspen w Kolorado - odpowiednio 6,65 i 6,5 stopnia - pozostają na razie poza zasięgiem biznesowego 6X. Dassault informował wcześniej, że Falcon 6X, który wszedł do służby pod koniec 2023 r., będzie w stanie latać na podejściach o nachyleniu do 6 stopni.

Według stanu na początek kwietnia, Dassault dostarczył dwucyfrową liczbę Falconów 6X, a ich produkcja stale rośnie. Jak twierdzi producent biznesowych samolotów, jest on używany przez operatorów w obu Amerykach, Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce. Warto dodać, że jeden z samolotów tego typu odebrała także rodzima linia JetStory.

Falcon 6X

Kabina Falcona 6X oferuje największy komfort i przekrój kabiny spośród wszystkich specjalnie zaprojektowanych odrzutowców biznesowych. Ma dokładnie 1,98 m wysokości, 2,58 m szerokości oraz 12,3 m długości i będzie mogła pomieścić do 16 pasażerów w trzech oddzielnych częściach wypoczynkowych, dając miejsce na wiele konfiguracji, w tym dużą przestrzeń wejściową samolotu, miejsce do odpoczynku dla załogi oraz przestronny tylny salon.

Zasięg samolotu to 5 500 mil morskich czyli 10 186 km, dzięki któremu połączy takie pary miast jak Paryż i Tokio czy Moskwę i Los Angeles. Jego prędkość przelotowa ma wynosić Mach .90 czyli 1 073 km/h. Nowy dwusilnikowiec Dassault jest również wyposażony w najnowsze innowacyjne technologie, w tym cyfrowy system sterowania lotem nowej generacji (DFCS), który zapewnia niezrównaną zwrotność w locie oraz kontroluje wszystkie ruchome powierzchnie i jest zaadaptowany z myśliwców Dassault. Tu warto dodać, że Falcon 6X jest pierwszym samolotem biznesowym wyposażonym w nowe klapolotki (flaperon), aktywne powierzchnie sterujące o dużym wychyleniu, które mogą działać zarówno jako klapy (zwiększające siłę nośną), jak i lotki (sterowanie przechyleniem samolotu).

Do napędu Falcona zostały wybrane silniki PW800 od Pratt & Whitney. PW800 to seria silników turbowentylatorowych w klasie ciągu 10 000-20 000 lbf (44-89 kN), produkowanych przez Pratt & Whitney Canada. Zastosowany w Falconie 6X PW812D jest najbardziej nowoczesnym, wydajnym i przyjaznym dla środowiska silnikiem w swojej klasie. Oferuje dwucyfrową poprawę w zakresie spalania paliwa, emisji spalin i hałasu w porównaniu z silnikami obecnej generacji. Oferuje również o 40 proc. mniej zaplanowanych czynności konserwacyjnych i o 20 proc. mniej przeglądów niż inne silniki w tej klasie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Prawo i polityka

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Łukasz Malinowski 10 maja 2025

IAG kupuje 71 szerokokadłubowców od Airbusa i Boeinga

Pasażer i linie lotnicze

China Airlines potwierdziły zakup 14 boeingów B777X

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Dassault: Certyfikacja Falcona 10X w 2027 r.

Biznes i przemysł

Dassault: Certyfikacja Falcona 10X w 2027 r.

Piotr Bożyk 21 kwietnia 2025

Irlandia zamówiła Falcona 6X do przewozu VIP-ów

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Prawo i polityka

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Łukasz Malinowski 10 maja 2025

IAG kupuje 71 szerokokadłubowców od Airbusa i Boeinga

Pasażer i linie lotnicze

China Airlines potwierdziły zakup 14 boeingów B777X

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Dassault: Certyfikacja Falcona 10X w 2027 r.

Biznes i przemysł

Dassault: Certyfikacja Falcona 10X w 2027 r.

Piotr Bożyk 21 kwietnia 2025

Irlandia zamówiła Falcona 6X do przewozu VIP-ów

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5