Partner serwisu
Biznes i przemysł

Irlandia zamówiła Falcona 6X do przewozu VIP-ów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Irlandia zamówiła Falcona 6X do przewozu VIP-ów
fot. Dassault Aviation
Irlandzkie Siły Powietrzne (Irish Air Corps) zamówiły biznesowego dassaulta Falcona 6X, który będzie pełnił rolę nowego strategicznego środka transportu w kraju. Dostawa nowego bizjeta zaplanowana jest na grudzień 2025 r. Samolot ma wejść do służby przed irlandzką prezydencją w Radzie Unii Europejskiej, która zaplanowana jest w drugiej połowie 2026 r.

Rząd Irlandii poinformował, że Falcon 6X będzie kosztował 53 mln euro, czyli około 8 mln euro powyżej planowanego początkowego budżetu.

- Będzie on wykorzystywany do szerokiego zakresu zadań, w tym do ewakuacji obywateli Irlandii z sytuacji kryzysowych, transportu pacjentów karetką powietrzną, ewakuacji medycznej lub repatriacji personelu Irlandzkich Sił Obronnych rozmieszczonego na misjach zagranicznych oraz wsparcia logistycznego w transporcie dostaw do misji zagranicznych Irlandzkich Sił Obronnych. Ponadto zapewni niezależną i elastyczną usługę transportu lotniczego, która jest coraz bardziej niezbędnym wymogiem, aby pomóc rządowi w wypełnianiu naszych krajowych i międzynarodowych zobowiązań - powiedział wicepremier i minister obrony Micheál Martin.

Samolot będzie zabierał na pokład maksymalnie 14 pasażerów, a jego operatorem zostaną irlandzkie siły powietrzne, Irish Air Corps. Nowa maszyna zastąpi starzejącego się Learjeta 45 (MSN 45-234). Wspomniany samolot ma już ponad 21 lat i w ostatnim czasie stawał się bardziej zawodny. Warto wspomnieć, że w tym roku nie obsługiwał już żadnych czarterów i przelotów z VIP-ami.

Falcon 6X

Kabina Falcona 6X oferuje największy komfort i przekrój kabiny spośród wszystkich specjalnie zaprojektowanych odrzutowców biznesowych. Ma dokładnie 1,98 m wysokości, 2,58 m szerokości oraz 12,3 m długości i będzie mogła pomieścić do 16 pasażerów w trzech oddzielnych częściach wypoczynkowych, dając miejsce na wiele konfiguracji, w tym dużą przestrzeń wejściową samolotu, miejsce do odpoczynku dla załogi oraz przestronny tylny salon.

Zasięg samolotu to 5500 mil morskich czyli 10 186 km, dzięki któremu połączy takie pary miast jak Paryż i Tokio czy Moskwę i Los Angeles. Jego prędkość przelotowa ma wynosić Mach .90 czyli 1 073 km/h. Nowy dwusilnikowiec Dassault jest również wyposażony w najnowsze innowacyjne technologie, w tym cyfrowy system sterowania lotem nowej generacji (DFCS), który zapewnia niezrównaną zwrotność w locie oraz kontroluje wszystkie ruchome powierzchnie i jest zaadaptowany z myśliwców Dassault. Tu warto dodać, że Falcon 6X jest pierwszym samolotem biznesowym wyposażonym w nowe klapolotki (flaperon), aktywne powierzchnie sterujące o dużym wychyleniu, które mogą działać zarówno jako klapy (zwiększające siłę nośną), jak i lotki (sterowanie przechyleniem samolotu).

Do napędu Falcona zostały wybrane silniki PW800 od Pratt & Whitney. PW800 to seria silników turbowentylatorowych w klasie ciągu 10 000-20 000 lbf (44-89 kN), produkowanych przez Pratt & Whitney Canada. Zastosowany w Falconie 6X PW812D jest najbardziej nowoczesnym, wydajnym i przyjaznym dla środowiska silnikiem w swojej klasie. Oferuje dwucyfrową poprawę w zakresie spalania paliwa, emisji spalin i hałasu w porównaniu z silnikami obecnej generacji. Oferuje również o 40 proc. mniej zaplanowanych czynności konserwacyjnych i o 20 proc. mniej przeglądów niż inne silniki w tej klasie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Dassault: Falcon 6X z certyfikatem stromego podejścia

Biznes i przemysł

Dassault: Falcon 6X z certyfikatem stromego podejścia

Piotr Bożyk 11 maja 2025

Dassault: Certyfikacja Falcona 10X w 2027 r.

Biznes i przemysł

Dassault: Certyfikacja Falcona 10X w 2027 r.

Piotr Bożyk 21 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Dassault: Falcon 6X z certyfikatem stromego podejścia

Biznes i przemysł

Dassault: Falcon 6X z certyfikatem stromego podejścia

Piotr Bożyk 11 maja 2025

Dassault: Certyfikacja Falcona 10X w 2027 r.

Biznes i przemysł

Dassault: Certyfikacja Falcona 10X w 2027 r.

Piotr Bożyk 21 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij