Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Czy Mitsubishi kupi program CRJ Bombardiera?


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-06-06 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/The Air Current

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy Mitsubishi kupi program CRJ Bombardiera?
fot. Bombardier Media
Mitsubishi Heavy Industries prowadzi zaawansowane rozmowy z Bombardierem dotyczące zakupu programu samolotów CRJ. Transakcja, o ile dojdzie do skutku, ma być częścią szeroko zakrojonej ekspansji japońskiego przemysłu lotniczego w zakresie rozwoju własnego regionalnego odrzutowca MRJ – donosi Jon Ostrower, prowadzący The Air Current, powołując się na prowadzących negocjacje.
Bombardier prowadził negocjacje z innymi potencjalnymi kupcami programu CRJ, ale jest obecnie bardzo zaangażowany w negocjacje z Mitsubishi. Oświadczenie w tej sprawie, jeśli transakcja zostanie sfinalizowana, może zostać ogłoszone już na salonie lotniczym Paris Air Show, który oficjalnie rozpocznie się 17 czerwca. Umowa oznaczałaby kolejną z serii "tąpnięć" w branży lotniczej i byłaby zwieńczeniem wyjścia Bombardiera z lotnictwa komercyjnego. Sprzedaż programu CRJ do Mitsubishi byłoby końcem ery historii lotnictwa Bombardiera, która rozpoczęła się w 1986 r., kiedy to przejął on Canadaira. Kanadyjski odrzutowiec narodził się z samolotu biznesowego CL-600 i wszedł do służby w Lufthansa Regional w październiku 1992 r.

Do czasu publikacji tego artykułu Bombardier nie odpisał na naszego maila, a przedstawiciele działu prasowego Mitsubishi Regional Jet odmówili nam na razie dokładnego komentarza w tej sprawie i przesłali oficjalnie oświadczenie Mitsubishi Heavy Industries.

– W wielu mediach pojawiły się informacje, że MHI prowadzi zaawansowane negocjacje w celu kupna programu CRJ firmy Bombardier. Potwierdzamy, że prowadzimy dyskusje dotyczące możliwej transakcji obejmującej regionalny program odrzutowy Bombardiera przy ścisłym przestrzeganiu obowiązujących zasad i przepisów dotyczących konkurencji. Jednak żadna decyzja korporacyjna nie została jeszcze podjęta. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, zostanie ona ujawniona – czytamy w oświadczeniu Mitsubishi.

Sprawy sądowe Bombardiera i Mitsubishi

Warto dodać, że jeszcze jakiś czas temu firmy nie chciały ze sobą rozmawiać lub robiły to poprzez sprawy sądowe, bo w październiku 2018 r. Bombardier pozwał lotniczą spółkę japońskiej korporacji Mitsubishi, twierdząc, że byli pracownicy Bombardiera przekazali tajemnice handlowe, aby pomóc Japończykom w ich pracach nad odrzutowcem o zasięgu regionalnym. Pozew złożony był w sądzie federalnym w Seattle przeciwko Mitsubishi Aircraft Corporation, Seattle Aerospace Testing Engineering & Certification Inc (AeroTEC) i kilku byłych pracowników Bombardier. Nielegalne działania miały dotyczyć pomocy przy bardzo trudnym, żmudnym, kosztownym procesie certyfikacji. AeroTEC miało dostarczyć poufne dokumenty i dane związane z certyfikacją samolotów w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

W październiku 2018 r. Mitsubishi Aircraft odpowiedziało, że firma uważa, że roszczenie Bombardiera było "bezpodstawne". Efektem analizy był 116-stronnicowy pozew japońskiego producenta złożony w styczniu tego roku, w którym zarzuca Bombardierowi działania mające na celu ograniczenie konkurencji na rynku samolotów odrzutowych komunikacji regionalnej, zdominowanym przez Kanadyjczyków i brazylijskiego Embraera. Przedstawiciele Mitsubishi twierdzili, że powszechną praktyką pracowników Bombardiera było wysyłanie pocztą elektroniczną dokumentów z kont firmowych na ich konta prywatne, aby mogli pracować i wykonywać zadania w domu. Jednak nie zawierały one informacji stanowiących tajemnicę handlową, które mogłyby być użyteczne przy opracowywaniu, produkcji lub certyfikacji MRJ.

Udana rodzina regionalnych samolotów

CRJ (Canadair Regional Jet) to jedna z najbardziej udanych rodzin regionalnych samolotów produkowanych przez Bombardiera. Samoloty CRJ są oparte na biznesowym modelu Canadair Challenger (CL-600). Projekt pierwszego CRJ100 pojawił się w 1989 r. W maju 1991 r. maszyna została oblatana, a rok później trafiła do niemieckiej Lufthansy, która była pierwszym klientem nowego programu. Samoloty, które rozpoczęły regionalną rewolucję odrzutową, zmieniły branżę lotniczą dzięki pionierskiej wydajności i wyjątkowej ekonomice eksploatacji. Obecnie dzięki nowej kabinie ATMOSPHÈRE samoloty serii CRJ nadal stanowią punkt odniesienia dla lotnictwa regionalnego. Do końca 2018 r. dostarczono 1733 maszyny CRJ: 227 CRJ100, 782 CRJ200, 333 CRJ700, 322 CRJ900 oraz 70 CRJ1000.

Warto dodać, że w lutym tego roku Bombardier Commercial Aircraft poinformował, że oficjalnie wprowadza na rynek nowy samolot CRJ550 (oparty na CRJ700). Według producenta to pierwszy na świecie 50-osobowy samolot, który podzielony może być na trzy klasy podróży i jest zaprojektowany tak, aby sprostać oczekiwaniom linii i pasażerów. Pierwszą taką maszynę otrzyma linia United, która zamówiła 50 samolotów w tej wersji.

MRJ nowy gracz na rynku regionalnym

Mitsubishi Regional Jet (MRJ) to nowy japoński samolot regionalny, który będzie produkowany w dwóch wariantach: MRJ-70, mieszczącym do 78 pasażerów, oraz MRJ-90, mieszczącym do 92 pasażerów. Producent wybrał silniki Pratt&Whitney PW1217G, odrzutowe jednostki w nowej technologii turbowentylatorowej z przekładnią (Geared Turbofan). Do tej pory MRJ zebrał zamówienia na 223 maszyny wraz z opcjami na kolejne 184 samoloty. Największe zamówienie złożyła amerykańska regionalna linia SkyWest (100 maszyn i 100 opcji). Warto przypomnieć, że pierwszy lot techniczny maszyny planowano na drugi kwartał 2012 r. po czym zmieniono datę na czwarty kwartał 2012. Pierwsza dostawa początkowo planowana była na drugi kwartał 2014 r., a następnie została przesunięta na lato 2015 r. Ostatecznie samolot po raz pierwszy wzbił się w powietrze w listopadzie 2015 r., a obecnie otrzymanie certyfikatu typu planowe jest w tym roku, a pierwsza dostawa w połowie 2020 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
PAŻP: Strajk kontrolerów nam nie grozi

Prawo i polityka

PAŻP: Strajk kontrolerów nam nie grozi

Aleksander Domański 06 czerwca 2019

Jakie powinno być lotnisko przyszłości?

Infrastruktura i lotniska

Jakie powinno być lotnisko przyszłości?

TOR Konferencje 06 czerwca 2019

Ryanair z miesięcznym raportem emisji CO2

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair z miesięcznym raportem emisji CO2

Aleksander Domański 06 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5