Centralny Port Komunikacyjny przedstawił plan postępowań na lata 2026-2028. Spółka jeszcze w tym roku zamierza ogłosić postępowania o łącznej wartości ok. 30 mld zł. W następnym roku mają zostać ogłoszone postępowania o wartości ok. 40 mld zł. Czy budowlanka da radę?
– Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że projekt CPK jest realizowany, pomimo tego, że wymagał dość gruntownej naprawy, co potwierdził ostatni audyt przeprowadzony przez Najwyższą Izbę Kontroli. My ten projekt konsekwentnie realizujemy i dzisiaj ogłaszamy plan przetargów. W tym roku CPK ogłosi przetargi na kwotę około 30 mld złotych – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. Spółka ogłosiła dzisiaj szczegółowy plan przetargów jakie będą ogłaszane do końca roku 2028 –
można go sprawdzić na stronie CPK lub w galerii tego tekstu.
Dodał przy tym, że spółka już ogłosiła postępowania o wartości ok. 18 mld zł i nie będzie miała problemów z wykonaniem planu w tym zakresie do końca roku. – Jestem spokojny, że zapowiedzi z początku maja tego roku zostaną dotrzymane. Istotne jest też, jak będzie wyglądał proces inwestycyjny w przyszłym roku. 2026 rok to rok, w którym planujemy ogłoszenie postępowań o orientacyjnej wartości 40 mld złotych – dodał Lasek.
Maciej Lasek przypomniał także, że gdyby nie została w międzyczasie zmodernizowana infrastruktura Lotniska Chopina, to port straciłby miliony pasażerów oraz jeszcze większe przychody. Zaznaczył także, że decyzja o wyborze Polskich Portów Lotniczych to jeden z najważniejszych przejawów repolonizacji projektu CPK.
CPK podkreśla, że w postępowaniach będzie wykorzystywało wyrok TSUE w zakresie możliwości ograniczania udziału w postępowaniach wykonawców z państw trzecich.
30 mld w roku 2025, 40 mld w roku 2026 CPK w tym roku planuje ogłosić postępowania o wartości 30 mld zł, z czego ogłoszono już postępowania o łącznej wartości 18 mld zł. Wśród tych ogłoszonych znalazła się m.in. budowa terminala pasażerskiego, w ramach której zgłosiło się 5 konsorcjów – to zadanie warte ok. 5 mld zł. Oprócz niego ogłoszono także przetarg na świadczenie usług generalnego inżyniera kontraktu o wartości 1 mld zł oraz postępowanie na zaprojektowanie i budowę bocznicy kolejowej do CPK o wartości ok. 200 mln zł. – To ostatnie postępowanie znacząco przyspieszyliśmy, aby zapewnić od samego początku wygodny dostęp do placu budowy – podkreśla dr Filip Czernicki, prezes zarządu CPK.
W ciągu najbliższych miesięcy zostaną ogłoszone duże postępowania na budowę i projekty wykonawcze KDP Warszawa Łódź (Warszawa Zachodnia – Węzeł Kotowice oraz Węzeł Kotowice – CPK) każdy o wartości ok. 5 mld zł. Do tego dojdzie budowa tunelu pod lotniskiem CPK o wartości powyżej 5 mld zł oraz wykonanie fundamentów pod terminal (są już umowy ramowe), także o wartości powyżej 5 mld zł. W ramach tego ostatniego konieczne będzie m.in. palowanie przy pomocy ok. 15 tys. pali i kolumn o długości 12-35 metrów.
Co ciekawe jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone postępowania na dostawę i montaż takich urządzeń, jak 256 wind czy 208 schodów ruchomych oraz 71 ruchomych chodników o wartości do 250 mln zł oraz odrębny przetarg na dostawę 92 rękawów pasażerskich o wartości od 500 mln do 1 mld zł.
Komponent lotniczy Na rok 2026 spółka planuje ogłoszenie przetargów o wartości ok. 40 mld zł, w tym w pierwszym kwartale ma to być 7 mld zł, w drugim ok. 20 mld zł, w trzecim ok. 3 mld zł oraz 10 mld zł w ostatnim kwartale przyszłego roku.
W 2026 r. w części lotniskowej zostanie ogłoszone 8 postępowań, z czego każde o wartości ponad 1 mld zł. Dwa z nich obejmą budowę układu drogowego po stronie wschodniej (ok. 37 km dróg o wartości od 1 do 3 mld zł) oraz zachodniej (ok. 30 km dróg o wartości od 500 mln do 1 mld zł). – Te drogi zapewnią komfortowy dojazd pasażerom i pracownikom na lotnisko – podkreśla Dariusz Kuś, odpowiadający w zarządzie CPK za część lotniskową.
W ramach pozostałych postępowań przeprowadzone zostaną m.in. roboty budowlane w obszarze Airside Centrum za ok. 3-5 mld zł oraz wykonanie makroniwelacji lotniska podzielone na dwa zadania, z których każde o wartości od 1 do 3 mld zł.
W roku 2027 zostaną ogłoszone dwa postępowania o wartości powyżej 1 mld zł. Jedno z nich obejmie budowę infrastruktury lotniskowej w obszarze Airside Północ o wartości 1-3 mld zł, kolejne realizację bazy paliw płynnych z kolejowym frontem rozładunkowym o wartości 1-3 mld zł.
Jak podkreśla Dariusz Kuś, członek zarządu CPK, do końca roku 2026 zostaną ogłoszone wszystkie najważniejsze postępowania wielkokwotowe. W kolejnym, 2028 roku, zaplanowane zostało 6 postępowań o wartości powyżej 600 mln zł, w tym budowa garażu wielopoziomowego. – Liczymy na to, że aktywność firm polskich będzie równie duża w tych postępowaniach, jak w przetargu na budowę terminala – podkreślał Kuś.
Komponent kolejowy W tym roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę linii Kolei Dużych Prędkości od Warszawy Zachodniej do węzła CPK. Obecnie trwają także prace nad bocznicą, która połączy CPK z linią nr 3 – tu otwarcie ofert nastąpi już 12 września. W tym roku zostanie ogłoszone także wspomniane już postępowanie na odcinek Warszawa Zachodnia – Konotopa o wartości powyżej 5 mld zł.
W roku 2026 ogłoszony zostanie przetarg na postępowania od Węzła CPK do Łodzi w podziale na 3 kontrakty dla odcinka od Węzła CPK do Brzezin (każdy o wartości ok. 1-3 mld zł). Kolejnym istotnym postępowaniem będzie odcinek od Brzezin do Łodzi o wartości powyżej 5 mld zł. Ogłaszane będą także postępowania na inżyniera kontraktu, podstacje trakcyjne oraz srk i teletechnikę.
W roku 2027 CPK zamierza ogłosić postępowania na budowę węzła CPK o wartości ok. 3-5 mld zł, budowę odcinka Sieradz Północny – Kępno o wartości powyżej 5 mld zł oraz postępowanie na budowę KDP z Pleszewa do Poznania o wartości powyżej 5 mld zł.
Czy budowlanka da radę? Pytany o to, czy branża budowlana da sobie radę nie tylko z realizacją prac planowanych przez CPK, ale także przez PKP PLK, GDDKiA czy innych wykonawców publicznych, prezes CPK podkreślił, że nie widzi większego ryzyka z tej strony.
– To, czego można było się obawiać jeszcze kilka lat temu, kiedy rynek nie był tak dojrzały i doświadczony wtedy górki i kumulacje zleceń wydawały się groźniejsze. To mamy za sobą. Obecne postępowania potwierdzają, że to nie powinno być problemem. Potencjał firm po stronie finansowania, zdolności inżynierskich i wykonawczych wydaje się być obecnie jak najbardziej wystarczający. Polska budowlanka nie boi się dużych zleceń i to jest bardzo dobry prognostyk – mówił Czernicki.
– Nie ukrywam, że jedną z ambicji zarządu było to, żeby branża jak najszybciej mogła się przygotować do realizacji tych zleceń i poznała nasze plany. Wiemy, że rynek musi się do tego przygotować i dajemy mu taką szansę, to było jedno z naszych priorytetowych zadań – podkreśla Czernicki. Prezes CPK zaznaczył także, że rozbicie prac na postępowania różnej wielkości, od tych powyżej 5 mld zł po takie za kilkaset milionów odpowiada na potrzeby wykonawców i przyczyni się do rozwoju sektora.
CPK podkreśla także, że istotną rolę w zakresie planowania prac odgrywa Forum Dialogu Technicznego, w ramach którego prowadzone są na bieżąco rozmowy z branżą.