Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Zapowiedzi inwestycji drogowych

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
03-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Rynekinfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Zapowiedzi inwestycji drogowych
fot. Pixabay
– Podjąłem decyzję o rozbudowie A2 Łódź – Warszawa (…). Prace przygotowawcze już są prowadzone, a GDDKiA ogłosiła już pierwsze przetargi – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas dzisiejszej konferencji prasowej dotyczącej między innymi rozbudowy autostrady A2.

Jak informował szef resortu infrastruktury – A2 na odcinku Łódź – Pruszków zostanie poszerzona do trzech pasów, a na odcinku Pruszków – Konotopa do czterech pasów w każdym kierunku. Koszt tej inwestycji jest wstępnie szacowany na ok. 600 mln zł, a infrastruktura ma być gotowa do 2025 roku.

Oczekiwana inwestycja

Podczas posiedzenia plenarnego KPZK PAN, który odbył się na początku grudnia zeszłego roku, dr Raczyński wskazywał, że mówi się bardzo dużo o tzw. komponencie kolejowym, ale za mało poświęca się uwagi drogom: – Życie mnie nauczyło, że plany planami, a ludzie i tak bardzo często wybierają drogi, a nie kolej. Trzeba to koniecznie uwzględnić w planach budowy – stwierdził.

Profesor Tomasz Komornicki wtórował, pokazując, że wedle jego i profesora Piotra Rosika, gdy planowano A2, w swoich pracach zwracali uwagę, że potrzeba trzech, a nie dwóch pasów w każdym kierunku. Problem będzie jeszcze większy w przypadku uruchomienia wielkiego lotniska w pobliżu autostrady. Jak widać, uwagi wymienionych specjalistów podzielają odpowiedzialni za inwestycje transportowe w Polsce.

– To połączenie Warszawy i Łodzi jest niezwykle ważne w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego – podkreślał dzisiaj pełnomocnik ds. budowy CPK i wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. – To lotnisko ma nie tylko przybliżyć Warszawie cały świat, ale także zbliżyć Warszawę i Łódź – zaznaczał.

Duża obwodnica stolicy

Na konferencji podane zostały także informacje dotyczące tzw. dużej autostradowej obwodnicy Warszawy. Jak podał szef GDDKiA – trwają analizy korytarza w odległości ok. 40-50 km od stolicy. Przewidywany koszt to ok. 15 mld zł, a w tym ma się mieścić także mała obwodnica planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów.

– W Ministerstwie Infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są także prowadzone prace nad dużą autostradową obwodnicą Warszawy. Inwestycja ta będzie powiązana z budową Centralnym Portem Komunikacyjnym – mówił podczas wydarzenia Andrzej Adamczyk.

Przetargi w toku

Pod koniec grudnia 2018 roku ruszyły dwa przetargi dotyczące przygotowania elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach dla poszerzenia autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Równolegle prowadzone jest postępowanie dotyczące zlikwidowania niedziałającego punktu poboru opłat w Pruszkowie.

Komentarz specjalisty

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zwraca uwagę, że zapowiedzi i działania władz być może zbyt bardzo koncentrują się wokół CPK. Zapomina się, że „mała obwodnica” Warszawy cały czas nie jest domknięta.

– Dzisiaj najważniejsze jest jak najszybsze zażegnanie sporu wokół przebiegu ostatniego fragmentu wewnętrznej obwodnicy Warszawy przez Wesołą. Grozi nam bowiem niewyrobienie się z budową w obecnej perspektywie finansowej i dziura w przebiegu drogi skutkująca wylaniem się dziesiątek tysięcy samochodów w wąskie ulice tej części miasta – podkreśla Furgalski. – Kolejnym dopiero priorytetem powinna być budowa dużej obwodnicy dla ruchu ciężkiego, której elementu już zresztą są realizowane jak choćby obwodnice Góry Kalwarii czy Kołbieli. Jeżeli powstanie CPK, musi być doskonale wkomponowany w sieć drogowo-kolejową, zwłaszcza że przewiduje się dla niego także istotne funkcje cargo dostarczane właśnie dzięki drodze A50 (chodzi o "dużą obwodnicę" Warszawy – przyp. red.) – dodaje wiceprezes ZDG TOR.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Pasażer i linie lotnicze

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Łukasz Malinowski, wsp. Przemysław Jezierski 18 marca 2024

Air Serbia: Agresywny wzrost wygenerował zysk

Biznes i przemysł

Air Serbia: Agresywny wzrost wygenerował zysk

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Biznes i przemysł

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Zobacz również:

CPK z umową na usługi inżyniera kontraktu prac przygotowawczych

Infrastruktura i lotniska

CPK z umową na usługi inżyniera kontraktu prac przygotowawczych

Redakcja 14 marca 2024

Pozostałe z wątku:

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Pasażer i linie lotnicze

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Łukasz Malinowski, wsp. Przemysław Jezierski 18 marca 2024

Air Serbia: Agresywny wzrost wygenerował zysk

Biznes i przemysł

Air Serbia: Agresywny wzrost wygenerował zysk

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Biznes i przemysł

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Zobacz również:

CPK z umową na usługi inżyniera kontraktu prac przygotowawczych

Infrastruktura i lotniska

CPK z umową na usługi inżyniera kontraktu prac przygotowawczych

Redakcja 14 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5