– Podjąłem decyzję o rozbudowie A2 Łódź – Warszawa (…). Prace przygotowawcze już są prowadzone, a GDDKiA ogłosiła już pierwsze przetargi – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas dzisiejszej konferencji prasowej dotyczącej między innymi rozbudowy autostrady A2.
Jak informował szef resortu infrastruktury – A2 na odcinku Łódź – Pruszków zostanie poszerzona do trzech pasów, a na odcinku Pruszków – Konotopa do czterech pasów w każdym kierunku. Koszt tej inwestycji jest wstępnie szacowany na ok. 600 mln zł, a infrastruktura ma być gotowa do 2025 roku.
Oczekiwana inwestycjaPodczas posiedzenia plenarnego KPZK PAN, który odbył się na początku grudnia zeszłego roku, dr Raczyński wskazywał, że mówi się bardzo dużo o tzw. komponencie kolejowym, ale za mało poświęca się uwagi drogom: – Życie mnie nauczyło, że plany planami, a ludzie i tak bardzo często wybierają drogi, a nie kolej. Trzeba to koniecznie uwzględnić w planach budowy – stwierdził.
Profesor Tomasz Komornicki wtórował, pokazując, że wedle jego i profesora Piotra Rosika, gdy planowano A2, w swoich pracach zwracali uwagę, że potrzeba trzech, a nie dwóch pasów w każdym kierunku. Problem będzie jeszcze większy w przypadku uruchomienia wielkiego lotniska w pobliżu autostrady. Jak widać, uwagi wymienionych specjalistów podzielają odpowiedzialni za inwestycje transportowe w Polsce.
– To połączenie Warszawy i Łodzi jest niezwykle ważne w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego – podkreślał dzisiaj pełnomocnik ds. budowy CPK i wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. – To lotnisko ma nie tylko przybliżyć Warszawie cały świat, ale także zbliżyć Warszawę i Łódź – zaznaczał.
Duża obwodnica stolicyNa konferencji podane zostały także informacje dotyczące tzw. dużej autostradowej obwodnicy Warszawy. Jak podał szef GDDKiA – trwają analizy korytarza w odległości ok. 40-50 km od stolicy. Przewidywany koszt to ok. 15 mld zł, a w tym ma się mieścić także mała obwodnica planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów.
– W Ministerstwie Infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są także prowadzone prace nad dużą autostradową obwodnicą Warszawy. Inwestycja ta będzie powiązana z budową Centralnym Portem Komunikacyjnym – mówił podczas wydarzenia Andrzej Adamczyk.
Przetargi w tokuPod koniec grudnia 2018 roku
ruszyły dwa przetargi dotyczące przygotowania elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach dla poszerzenia autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Równolegle
prowadzone jest postępowanie dotyczące zlikwidowania niedziałającego punktu poboru opłat w Pruszkowie.
Komentarz specjalistyAdrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zwraca uwagę, że zapowiedzi i działania władz być może zbyt bardzo koncentrują się wokół CPK. Zapomina się, że „mała obwodnica” Warszawy cały czas nie jest domknięta.
– Dzisiaj najważniejsze jest jak najszybsze zażegnanie sporu wokół przebiegu ostatniego fragmentu wewnętrznej obwodnicy Warszawy przez Wesołą. Grozi nam bowiem niewyrobienie się z budową w obecnej perspektywie finansowej i dziura w przebiegu drogi skutkująca wylaniem się dziesiątek tysięcy samochodów w wąskie ulice tej części miasta – podkreśla Furgalski. – Kolejnym dopiero priorytetem powinna być budowa dużej obwodnicy dla ruchu ciężkiego, której elementu już zresztą są realizowane jak choćby obwodnice Góry Kalwarii czy Kołbieli. Jeżeli powstanie CPK, musi być doskonale wkomponowany w sieć drogowo-kolejową, zwłaszcza że przewiduje się dla niego także istotne funkcje cargo dostarczane właśnie dzięki drodze A50 (chodzi o "dużą obwodnicę" Warszawy – przyp. red.) – dodaje wiceprezes ZDG TOR.