Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska
fot. CPK
Spółka CPK uzyskała decyzję środowiskową dla pierwszego z dwóch odcinków projektowanej linii KDP między Warszawą a Łodzią. W ciągu najbliższych dni zostanie ogłoszony przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi.

– Z całego serca dziękuję za te ponad cztery lata niełatwej, ale pasjonującej pracy. Jej efektem są m.in. dzisiejsze znakomite informacje dotyczące inwestycji kolejowych CPK – powiedział Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. – Zostawiam projekt CPK z zapewnionym finansowaniem do 2030 roku, z wybranym inwestorem mniejszościowym dla lotniska i z dofinansowaniem unijnym dla części kolejowej projektu. Dla lotniska mamy gotowy projekt, badania przyrodnicze, wykupionych ponad 1200 ha bez wywłaszczania ani jednej osoby, decyzję środowiskową i wniosek o lokalizacyjną. Trwają już prace w terenie: na obszarze węzła lotniskowego i przy tunelu w Łodzi – wyliczał Horała.

Warszawa – Łódź. Jest decyzja środowiskowa

Decyzję środowiskową dla priorytetowej inwestycji kolejowej CPK wydał w ubiegłym tygodniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie. Dokument dotyczy odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła CPK, a dokładnie do drogi wojewódzkiej nr 579. To pierwsza uzyskana przez CPK decyzja środowiskowa dotycząca Kolei Dużych Prędkości.

– Ta decyzja środowiskowa to zielone światło dla budowy priorytetowej linii kolejowej Warszawa – Łódź w poszanowaniu dla ludzi i środowiska naturalnego. Naszym celem jest prowadzenie tej inwestycji w sposób optymalny dla regionu oraz z maksymalną korzyścią dla mieszkańców i pasażerów. To jest kluczowy fragment linii Warszawa – Łódź – Wrocław, czyli najbardziej potrzebnego odcinka torów w Polsce – podkreślił minister Marcin Horała.

Wniosek o wydanie decyzji został złożony we wrześniu ubiegłego roku. Wcześniej spółka CPK przeprowadziła całoroczne drobiazgowe badania środowiskowe. Na tej podstawie powstał raport oddziaływania na środowisko, który wraz z załącznikami liczy kilka tysięcy stron. Uwagi do raportu składali mieszkańcy w ramach procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu.

Decyzja warszawskiego RDOŚ posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Dokument otwiera przed CPK drogę do wnioskowania o zgody wodnoprawne, decyzję lokalizacyjną, a następnie o pozwolenie na budowę. Jednocześnie w RDOŚ w Łodzi toczy się zaawanasowana procedura uzyskiwania wniosku o decyzję środowiskową dla odcinka węzeł CPK - Łódź, a dokładnie od drogi krajowej nr 50 po zachodniej stronie projektowanego lotniska do Łodzi Fabrycznej. Odcinek między Warszawą a Łodzią, zgodnie z harmonogramem, powinien być przejezdny jednocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska.

Tunel w Łodzi. Dwie nowe umowy i przetarg
 
Gotowy jest również wyczekiwany przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. W przypadku łódzkiego tunelu toczą się już prace. Po pierwsze, od września trwa palowanie w ramach wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna. To efekt umowy o wartości 93 mln zł podpisanej przez CPK z firmą Keller Polska. Po drugie w ubiegłym tygodniu spółka CPK podpisała wart 147 mln zł kontrakt z Budimeksem na budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM: startowej (na Retkini) oraz odbiorczej w sąsiedztwie ŁDK i Łodzi Fabrycznej. Podczas podpisywania tego kontraktu padła deklaracja, że trzecim etapem inwestycji będzie drążenie tunelu kolejowego CPK.

–  Dotrzymujemy słowa. Przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest gotowy. W ciągu najbliższych dni to postępowanie zostanie formalnie ogłoszone. Prace związane z budową tunelu CPK w Łodzi konsekwentnie i zgodnie z planem idą do przodu –  podsumował Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
 
Tunel CPK w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych. W przypadku linii CPK pociągi będą zatrzymywały się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia oraz istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa prowadzi na zachód w stronę Sieradza i Wrocławia. Między komorami Fabryczna i Retkinia tunel dalekobieżny CPK będzie liczył ponad 4,6 km długości. Ze względu na gęstą zabudowę na powierzchni i trudne  warunki gruntowo-wodne, tunel będzie wykonywany metodą drążenia tarczą TBM. Zmieszczą się w nim dwa tory. Średnica tarczy TBM przewidzianej do wiercenia tunelu to ok. 14 metrów. Linia będzie zelektryfikowana w systemie 3kV prądu przemiennego. Prędkość projektowa w tunelu to 160 km/h, ale na wyjeździe na powierzchnię w rejonie Retkini pociąg będzie mógł rozpędzić się do 200 km/h.

Tunel Łódź - Warszawa będzie pierwszym odcinkiem nowej sieci KDP w Polsce. To priorytetowy fragment tzw. "Igreka", czyli nowej linii kolejowej między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Na tej trasie pociągi będą rozpędzały się do 250 km/h. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Łodzią a Warszawą skróci się do ok. 45 minut. Założenia są takie, że z Łodzi do lotniska CPK pasażerowie dojadą w pół godziny. Z kolei czas podróży z Wrocławia do Łodzi skróci się do ok. 70 minut, a do Warszawy do ok. 115 minut. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rząd przyjął politykę rozwoju lotnictwa cywilnego. Priorytetem CPK

Prawo i polityka

Rząd przyjął politykę rozwoju lotnictwa cywilnego. Priorytetem CPK

Przegląd prasy 08 grudnia 2023

Szybka kolej coraz bliżej. CPK i Budimex podpisały ważną umowę

Infrastruktura i lotniska

Porozumienie CPK z hiszpańskim zarządcą sieci kolejowej ADIF

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Szybka kolej coraz bliżej. CPK i Budimex podpisały ważną umowę

Infrastruktura i lotniska

Szybka kolej coraz bliżej. CPK i Budimex podpisały ważną umowę

inf. pras. CPK 07 grudnia 2023

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Infrastruktura i lotniska

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Redakcja/przegląd prasy 04 grudnia 2023

Horała: Twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna. Stracimy reputację

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Rząd przyjął politykę rozwoju lotnictwa cywilnego. Priorytetem CPK

Prawo i polityka

Rząd przyjął politykę rozwoju lotnictwa cywilnego. Priorytetem CPK

Przegląd prasy 08 grudnia 2023

Szybka kolej coraz bliżej. CPK i Budimex podpisały ważną umowę

Infrastruktura i lotniska

Porozumienie CPK z hiszpańskim zarządcą sieci kolejowej ADIF

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Szybka kolej coraz bliżej. CPK i Budimex podpisały ważną umowę

Infrastruktura i lotniska

Szybka kolej coraz bliżej. CPK i Budimex podpisały ważną umowę

inf. pras. CPK 07 grudnia 2023

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Infrastruktura i lotniska

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Redakcja/przegląd prasy 04 grudnia 2023

Horała: Twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna. Stracimy reputację

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5