Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

CPK: Tunel w Łodzi z wnioskiem o decyzję lokalizacyjną


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2022-08-12 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: Tunel w Łodzi z wnioskiem o decyzję lokalizacyjną
fot. CPK
Prace przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wchodzą w kolejną fazę. Spółka CPK złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną. To jeden z ostatnich elementów przygotowania do budowy, która ma ruszyć w pierwszej połowie 2023 roku. Tunel jest elementem tzw. igreka, czyli trasy łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem.
Prace nad projektem budowlanym tunelu KDP trwają od listopada 2021 roku. Wtedy spółka CPK podpisała umowę z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Projekt jest na ukończeniu, a inwestor, czyli spółka Centralny Port Komunikacyjny, czeka na wydanie decyzji lokalizacyjnej, aby złożyć wnioski o pozwolenie na budowę. Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych jest planowane na pierwszą połowę przyszłego roku.

– Ten tunel to ważny element infrastruktury transportowej w Łodzi, ale nie tylko. To również łącznik na tzw. igreku, czyli przygotowywanej linii dużych prędkości między Warszawą i Łodzią a Poznaniem i Wrocławiem. To kluczowy element Programu CPK w Polsce, dzięki któremu podróże koleją staną się łatwiejsze, szybsze i wygodniejsze. W bezpośrednim zasięgu inwestycji kolejowych CPK znajdzie się ok. 24 mln Polaków – powiedział Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK.

Tunel o długości ponad czterech kilometrów będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jego początek jest zaplanowany na stacji Łódź Fabryczna, a wyjście na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14.



– Możemy powiedzieć, że wbicie pierwszej łopaty pod budowę tunelu jest już „o krok”. Mam nadzieję, że za niespełna rok spotkamy się z tej okazji na placu budowy. Tunel dalekobieżny w Łodzi to obecnie najbardziej zaawansowany projekt w ramach CPK. To też bardzo istotny element przygotowywanych przez nas licznych inwestycji kolejowych – podkreślił Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.

Drążenie tunelu zostanie przeprowadzone przy pomocy automatycznych tarcz TBM. Typ zostanie wybrany przez wykonawcę robót, który weźmie pod uwagę wymagania opisane w projekcie budowlanym, m.in. wymóg nienaruszenia położenia zwierciadła wód gruntowych i uniemożliwienia wpływu wody do wykopu, dzięki czemu zostaną zminimalizowane osiadania powierzchni gruntu. To pozytywnie wpłynie na ochronę budynków, innych obiektów i infrastruktury podziemnej, znajdujących się w strefie wpływu obiektu.

W projekcie przewidziano obudowę tunelu wykonaną z prefabrykowanych, żelbetowych pierścieni  o grubości 55 cm. Wewnętrzna średnica projektowanego tunelu wyniesie 12,60 m, a zewnętrzna 13,70 m. Projektowane zagłębienie tunelu będzie zmieniało się wzdłuż jego trasy. W najpłytszym miejscu, na wyjściu z szybu startowego, wierzch obudowy tunelu będzie wynosił 10,60 m poniżej terenu, a w najgłębszym 20,65 m.



– Jesteśmy bardzo zadowoleni z zastosowanej metody prac zespołów zintegrowanych. Dzięki niej projektanci CPK i wykonawcy wykorzystują jeden model koordynacyjny, co skutecznie wpływa na eliminowanie błędów, przyśpiesza wymianę danych i podejmowanie decyzji. Wiele wskazuje na to, że będzie to najszybciej wykonana praca projektowa dla tak złożonego i dużego zadania inwestycyjnego – stwierdził Sławomir Kanik, dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego w CPK.

Jak podkreśla, sukces tego przedsięwzięcia zależy od uzgodnień projektu. – Już teraz intensywnie i efektywnie współpracujemy z zarządcami sieci, miastem Łódź i jego jednostkami, a także m.in. Urzędem Wojewódzkim, Konserwatorem Zabytków i Nadzorem Budowalnym oraz Samorządem Województwa Łódzkiego, w tym Łódzkim Domem Kultury. Mamy nadzieję, na skuteczną i szybką współpracę również z innymi podmiotami.

Projektowany tunel CPK w Łodzi ma największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce i jest najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem. Spółka CPK przygotowuje budowę dwunastu tras kolejowych, w tym dziesięciu tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku. Spółka CPK przedstawiła wcześniej wariant inwestorski dla prawie 200-kilometrowego odcinka z Łodzi do Wrocławia, a w czerwcu dla 140 km z Warszawy do Łodzi.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Podstacje trakcyjne dla szprych CPK wciąż w zawieszeniu

Infrastruktura i lotniska

Podstacje trakcyjne dla szprych CPK wciąż w zawieszeniu

Jakub Madrjas 11 sierpnia 2022

CPK: Wariant inwestorski nowej linii kolejowej Łódź – Sieradz – Wrocław

Infrastruktura i lotniska

CPK: Wariant inwestorski nowej linii kolejowej Łódź – Sieradz – Wrocław

Redakcja/inf. pras. 10 sierpnia 2022

CPK projektuje KDP. Rusza pierwsze postępowanie wykonawcze na trasę Warszawa – Łódź

Infrastruktura i lotniska

CPK projektuje KDP. Rusza pierwsze postępowanie wykonawcze na trasę Warszawa – Łódź

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2022

 

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

Prawo i polityka

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

22 września 2022

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

Pasażer i linie lotnicze

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

22 września 2022

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

22 września 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5