Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Projektujemy pierwszy odcinek KDP w Polsce. Umowy już podpisane

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Projektujemy pierwszy odcinek KDP w Polsce. Umowy już podpisane
fot. CPK
Ruszają prace projektowe dla odcinka kolejowego między Warszawą a Łodzią. Spółka CPK podpisała umowy na zaprojektowanie linii, która jest pierwszym elementem nowej sieci kolejowej, a zarazem pierwszym fragmentem Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Wykonawcy zostali wyłonieni w ramach największej umowy ramowej na tego typu usługi w Europie.

Projektowanie ok. 140-kilometrowej linii kolejowej zostało podzielone na trzy zadania. Pierwsze dotyczy odcinka od Warszawy do linii kolejowej nr 11 (gmina Bolimów), czyli obszaru za planowanym węzłem CPK (opracowywanym w ramach oddzielnego projektu). Drugie obejmuje dalszy fragment linii aż do Łodzi, a trzecie – sieć GSM-R, czyli radiowy system łączności na potrzeby sterowania ruchem na całym odcinku.

Pierwsze zadanie wykona konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” wraz z Sud Architekt Polska, które dotychczas współpracowało z CPK przy projektowaniu tunelu KDP w Łodzi. Drugim elementem zajmie się konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika. Projekt sieci GSM-R przygotuje Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu wraz z Biurem Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firmą FONON. Łączna wartość wszystkich zadań to ponad 300 mln zł netto.

– Wkraczamy w kolejny etap prac. Zakres zadań obejmuje: opracowanie dokumentacji przedprojektowej oraz projektowej wraz ze wsparciem technicznym i uzyskaniem decyzji administracyjnych, w tym projektu budowlanego, pozwolenia na budowę, zgód wodnoprawnych, decyzji lokalizacyjnej oraz opinii na temat wartości nieruchomości. Na realizację prac wykonawcy mają 17 miesięcy, a w przypadku projektowania radiowego, 3 miesiące od podpisania umów – mówi Maciej Jagielski z Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego.



Nowy odcinek kolejowy między Warszawą i Łodzią (bez węzła CPK) będzie częścią linii kolejowej nr 85 i tzw. „szprychy” nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania, całość będzie stanowić tzw. „igrek”. Na pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (prędkość projektowa). 

Dzięki tej inwestycji skróci się czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do ok. 45 minut (dziś to około 70 min). Podróżni dojadą do lotniska CPK – z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny. Po wybudowaniu całego “igreka” podróż kolejowa z Poznania do Warszawy potrwa niecałe 2 godz. (zamiast obecnie ok. 3 godz.), a z Wrocławia – 1 godz. 55 min (dwa razy krócej niż dziś).  

Rozpoczęcie przygotowawczych prac budowlanych jest zaplanowane na koniec 2023 roku. Jednym z zadań wykonawców jest uzyskanie niezbędnych do tego zezwoleń. Zasadnicze roboty budowlane na odcinku Warszawa – Łódź powinny ruszyć w 2024 roku, po uzyskaniu pozwolenia na budowę. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5