Początków dyskusji o ewentualnej zmianie zasilania na polskiej sieci kolejowej lub jej fragmentach możemy wiązać z projektem budowy kolei dużych prędkości. Został on jednak zawieszony przez ministra Nowaka w roku 2012. Teraz sprawa wróciła w związku z planami budowy CPK.
Aktualnie prowadzony przez PKP Intercity i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
dialog techniczny na pociągi “lotniskowe” do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada zamówienie pociągów wielosystemowych – wyposażonych zarówno w systemy zasilania dla prądu stałego 3 kV, jak i prądu przemiennego 15 kV i 25 kV. Jak potwierdził “Rynek Kolejowy”, potrzeby te wynikają nie tylko z ewentualnej możliwości wykorzystywania taboru w połączeniach międzynarodowych, co z chęci wdrożenia nowego systemu zasilania sieci trakcyjnej w Polsce.
Nam udało się ustalić, że kwestia wyboru nowego systemu zasilania musi zostać rozstrzygnięta przed rozpoczęciem prac nad infrastrukturą kolejową budowaną w ramach projektu CPK. W ocenie odpowiedzialnej za tą inwestycję spółki system zasilania prądu zmiennego 25 kV AC, w przypadku szybkich kolei, a więc na planowanych nowych liniach Warszawa – CPK – Łódź oraz na przedłużeniu Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) na północ, jest nie tylko pożądany, ale i bardziej uzasadniony ekonomicznie.
– Obowiązujący w Polsce system zasilania prądem stałym 3kV DC jest nieefektywny ekonomicznie, zwłaszcza przy dużym zapotrzebowaniu mocy np. przy dużych prędkościach pociągów – podkreśla Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR w CPK. – Co istotne, obecnie użytkowany w Polsce nowoczesny tabor elektryczny na prędkości 200km/godz. i większej (składy ED250 i lokomotywy ES64U4) jest dwusystemowy, czyli umożliwia pracę zarówno w systemie prądu stałego, jak i systemach prądu zmiennego – dodaje.
Na tym jednak nie koniec. Zdaniem przedstawiciela spółki projekt przebudowy i modernizacji sieci kolejowej związanej z CPK wraz z powiązanymi z nim zakupami nowego taboru może stać się początkiem procesu wieloletniej ewolucyjnej konwersji systemu zasilania polskiej sieci kolejowej z prądu stałego 3kV DC na zmienny 25kV AC. – Pozwoli to również na integrację z planowaną siecią KDP Grupy Wyszehradzkiej, czyli KDP V4 – przypomina Majszyk. Zastrzega przy tym, że zmiana technologii zasilania będzie musiała odbyć się z uwzględnieniem takich czynników, jak dostępność środków finansowych i stopniowa zmiana parku taborowego przewoźników.