Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2019-03-10 13:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy,pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei
Istotnym elementem projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego jest kolejowa infrastruktura dojazdowa. Odpowiadająca za realizację projektu spółka uważa, że budowa nowych linii dużych prędkości biegnących do CPK musi oznaczać przejście na system zasilania prądem zmiennym.
Początków dyskusji o ewentualnej zmianie zasilania na polskiej sieci kolejowej lub jej fragmentach możemy wiązać z projektem budowy kolei dużych prędkości. Został on jednak zawieszony przez ministra Nowaka w roku 2012. Teraz sprawa wróciła w związku z planami budowy CPK.

Aktualnie prowadzony przez PKP Intercity i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dialog techniczny na pociągi “lotniskowe” do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada zamówienie pociągów wielosystemowych – wyposażonych zarówno w systemy zasilania dla prądu stałego 3 kV, jak i prądu przemiennego 15 kV i 25 kV. Jak potwierdził “Rynek Kolejowy”, potrzeby te wynikają nie tylko z ewentualnej możliwości wykorzystywania taboru w połączeniach międzynarodowych, co z chęci wdrożenia nowego systemu zasilania sieci trakcyjnej w Polsce.

Nam udało się ustalić, że kwestia wyboru nowego systemu zasilania musi zostać rozstrzygnięta przed rozpoczęciem prac nad infrastrukturą kolejową budowaną w ramach projektu CPK. W ocenie odpowiedzialnej za tą inwestycję spółki system zasilania prądu zmiennego 25 kV AC, w przypadku szybkich kolei, a więc na planowanych nowych liniach Warszawa – CPK – Łódź oraz na przedłużeniu Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) na północ, jest nie tylko pożądany, ale i bardziej uzasadniony ekonomicznie.

– Obowiązujący w Polsce system zasilania prądem stałym 3kV DC jest nieefektywny ekonomicznie, zwłaszcza przy dużym zapotrzebowaniu mocy np. przy dużych prędkościach pociągów – podkreśla Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR w CPK. – Co istotne, obecnie użytkowany w Polsce nowoczesny tabor elektryczny na prędkości 200km/godz. i większej (składy ED250 i lokomotywy ES64U4) jest dwusystemowy, czyli umożliwia pracę zarówno w systemie prądu stałego, jak i systemach prądu zmiennego – dodaje.

Na tym jednak nie koniec. Zdaniem przedstawiciela spółki projekt przebudowy i modernizacji sieci kolejowej związanej z CPK wraz z powiązanymi z nim zakupami nowego taboru może stać się początkiem procesu wieloletniej ewolucyjnej konwersji systemu zasilania polskiej sieci kolejowej z prądu stałego 3kV DC na zmienny 25kV AC. – Pozwoli to również na integrację z planowaną siecią KDP Grupy Wyszehradzkiej, czyli KDP V4 – przypomina Majszyk. Zastrzega przy tym, że zmiana technologii zasilania będzie musiała odbyć się z uwzględnieniem takich czynników, jak dostępność środków finansowych i stopniowa zmiana parku taborowego przewoźników.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Europejskie lotniska ze wzrostem. Problemem jest niewystarczająca infrastruktura

Infrastruktura i lotniska

Europejskie lotniska ze wzrostem. Problemem jest niewystarczająca infrastruktura

Justyna Urbaniak 10 lutego 2019

Boeing zmodernizuje całą hiszpańską flotę śmigłowców Chinook

Biznes i przemysł

Boeing zmodernizuje całą hiszpańską flotę śmigłowców Chinook

Redakcja 08 stycznia 2019

Kraków Airport zatwierdził Plan Generalny

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport zatwierdził Plan Generalny

Emilia Derewienko 26 listopada 2018

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5