Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Funkcjonalne węzły przesiadkowe CPK. Sieradz doskonałym przykładem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Funkcjonalne węzły przesiadkowe CPK. Sieradz doskonałym przykładem
fot. CPK
Program CPK to nie tylko nowe lotnisko i sieć szybkich kolei. Projektowane linie przyczynią się do powstania węzłów przesiadkowych dla pasażerów korzystających z pociągów i autobusów oraz dla rowerzystów i kierowców. Poprawie ulegnie również wygląd otoczenia stacji kolejowych. Tak się stanie m.in. w Sieradzu, gdzie spotykają się projektowane linie Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadzące z Warszawy i Łodzi do Wrocławia i Poznania.

W połowie lipca przedstawiciele spółki CPK i lokalnych władz podpisali porozumienie o współpracy dotyczące zagospodarowania okolic stacji kolejowej w Sieradzu. Po wybudowaniu tzw. igreka, czyli linii KDP Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań, miasto Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym. To właśnie Sieradz znajduje się u zbiegu linii dużych prędkości, które zostaną poprowadzone ze stolicy i CPK do Wrocławia i Poznania, z istniejącą linią kolejową nr 14.

– Nowe linie kolejowe CPK projektujemy i budujemy dla pasażerów. Żeby zachęcić ich do korzystania z pociągów, dużą wagę przykładamy do standardu i funkcjonalności stacji kolejowych i ich otoczenia. Celem jest stworzenie kompletnych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, w których pasażer będzie miał wygodny dostęp do różnych środków transportu, np. pociągów, autobusów, rowerów i taksówek – mówił podczas konferencji prasowej w Sieradzu wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Na inwestycjach CPK zyskają nie tylko duże ośrodki, ale też miasta powiatowe, w tym dawne wojewódzkie, czego Sieradz jest doskonałym przykładem – dodał.



W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w nowoczesny węzeł przesiadkowy połączona z całkowitą rewitalizacją jej otoczenia. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią Sieradza. Obecnie niezagospodarowane tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, np. odnowionego dworca i wieży wodnej, w sąsiedztwie których powstanie nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów. Całość prac w zakresie węzła przesiadkowego w Sieradzu realizowana jest równolegle i w ścisłym związku z pracami nad dokumentacją projektową dla całego odcinka Łódź – Wrocław.

– Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że wręcz idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. To bardzo dobra wiadomość, że kolej nie będzie już dzielić naszego miasta. Wręcz przeciwnie: dzięki wspólnym inwestycjom CPK i samorządu, Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd – mówi Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.



Podpisane porozumienie to kontynuacja wspólnych działań spółki CPK i władz Sieradza. W sprawie założeń projektowych otoczenia stacji kolejowej i koncepcji przestrzennej węzła przesiadkowego w kwietniu tego roku spółka CPK i władze miasta zorganizowały warsztaty urbanistyczne, w których uczestniczyli przedstawiciele m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP S.A., MPK Sieradz, PKS Sieradz, Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu, a także eksperci branżowi i projektanci CPK. Podczas warsztatów powstały trzy rozwiązania zagospodarowania otoczenia stacji kolejowej. W tej chwili trwają prace nad finalną koncepcją.

– Z dużą starannością planujemy nasze węzły przesiadkowe. Najpierw przeprowadzamy analizę otoczenia i potencjału ruchowego poszczególnych lokalizacji: wykonujmy pomiary ruchu, badania pasażerskie na stacjach, analizy dostępności, zarówno piesze, jak i kołowe. Na koniec klasyfikujemy poszczególne stacje i w ramach warsztatów wielobranżowych następuje proces wymiarowania elementów infrastruktury poszczególnych węzłów, tak aby były skrojone na miarę potrzeb ich użytkowników – mówi Magda Niewęgłowska, Kierownik ds. Analiz Transportowych z Pionu Kolejowego spółki CPK.



W najbliższym czasie spółka CPK planuje podpisanie kolejnych porozumień z samorządami w zakresie planowania węzłów przesiadkowych i ich powiązań funkcjonalnych z otoczeniem. Po latach zastoju w tej dziedzinie spółka CPK przygotowuje budowę ok. 2 000 km nowych linii kolejowych. Jednocześnie z pierwszym etapem lotniska ma być gotowy odcinek KDP między Warszawą i Łodzią, który włączy port lotniczy w system kolejowy. Trwa już zaawansowane projektowanie dla ponad 400 km linii dużych prędkości, w tym dla odcinka Warszawa – Łódź, który ma zostać uruchomiony jednocześnie z pierwszym etapem lotniska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kuś: Nie CPK a przeniesienie Lotniska Chopina

Infrastruktura i lotniska

Kuś: Nie CPK a przeniesienie Lotniska Chopina

Mateusz Kieruzal 14 listopada 2023

Prezydent w nowym Sejmie o CPK i portach

Prawo i polityka

Kaczmarzyk (Buzz): Modlin i Chopin poradzą sobie, CPK to projekt polityczny

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Infrastruktura i lotniska

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Łukasz Malinowski 17 listopada 2023

Konferencja „Lotniska hubowe i ich otoczenie. Synergia kluczem do sukcesu”

Infrastruktura i lotniska

Tusk: Wolę taksówką dojechać do Gdańska niż pociągiem do CPK

Infrastruktura i lotniska

Tusk: Wolę taksówką dojechać do Gdańska niż pociągiem do CPK

Redakcja/przegląd prasy 08 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Kuś: Nie CPK a przeniesienie Lotniska Chopina

Infrastruktura i lotniska

Kuś: Nie CPK a przeniesienie Lotniska Chopina

Mateusz Kieruzal 14 listopada 2023

Prezydent w nowym Sejmie o CPK i portach

Prawo i polityka

Kaczmarzyk (Buzz): Modlin i Chopin poradzą sobie, CPK to projekt polityczny

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Infrastruktura i lotniska

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Łukasz Malinowski 17 listopada 2023

Konferencja „Lotniska hubowe i ich otoczenie. Synergia kluczem do sukcesu”

Infrastruktura i lotniska

Tusk: Wolę taksówką dojechać do Gdańska niż pociągiem do CPK

Infrastruktura i lotniska

Tusk: Wolę taksówką dojechać do Gdańska niż pociągiem do CPK

Redakcja/przegląd prasy 08 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5