Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK: Duże zainteresowanie konsultacjami w branży. „To dobry sygnał”


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2019-12-30 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: Duże zainteresowanie konsultacjami w branży. „To dobry sygnał”
wiz. Zaha Hadid Architects
Zakończone właśnie konsultacje założeń koncepcyjnych Centralnego Portu Komunikacyjnego wzbudziły wielkie zainteresowanie w branży lotniczej i poza nią – cieszą się władze spółki celowej CPK. Złożono prawie 9,5 tysiąca uwag, które po analizie posłużą do aktualizacji Briefu Strategicznego. Uzupełniony dokument ma zostać włączony do specyfikacji istotnych warunków zamówienia w przetargu na przygotowanie masterplanu CPK.
Jak przekonuje w wypowiedzi dla RL dyrektor ds. PR i komunikacji spółki CPK Konrad Majszyk, nie da się mądrze zaplanować nowoczesnego lotniska bez pytania o opinię jego przyszłych użytkowników, ale też firm, które mają świadczyć związane z nim usługi. – Dlatego pytamy o zdanie przewoźników, zarządców infrastruktury, firm handlingowych, utrzymaniowych i kurierskich, operatorów cargo oraz dostawców surowców i usług oraz tych, którzy mogą być związani z projektowaniem i budową lotniska – wylicza Majszyk.

Od IATA po Sztab Generalny

Wśród przeszło 130 firm i instytucji, które zgłosiły uwagi, znalazły się podmioty z branży lotniczej, zarówno polskie (Polska Grupa Lotnicza, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe), jak i międzynarodowe (IATA, Star Alliance, zarządcy portów lotniczych Changi w Singapurze, Incheon w Seulu oraz Aéroports de Paris). Udział w konsultacjach wzięli przedstawiciele służb mundurowych (Straż Graniczna, Sztab Generalny Wojska Polskiego), państwowych jednostek budżetowych (CUPT, Urząd Transportu Kolejowego), największych firm kontrolowanych przez Skarb Państwa (Orlen, Poczta Polska) oraz liczących się spółek prywatnych (PKP Energetyka, liczne firmy projektowe, wykonawcze i logistyczne), uczelni (Politechnika Krakowska) i organizacji branżowych (Polska Izba Spedycji i Logistyki, Towarzystwo Urbanistów Polskich).

Łączna liczba zgłoszonych uwag wynosi 9459. Dotyczyły one – między innymi – zmian w planowanym układzie infrastruktury CPK oraz wyposażeniu obiektów. Wszystkie, według zapewnień Majszyka, zostaną uważnie przeanalizowane. Efekt – w postaci uzupełnień lub korekt liczącego 350 stron raportu – ma być gotowy do końca lutego. Z powodu ogromnego zainteresowania spółka CPK wydłużyła proces o półtora miesiąca (planowano zakończenie go w październiku).

Zdaniem władz CPK tak intensywna uwaga poświęcana planowanej inwestycji to dobry sygnał, pozwalający optymistycznie patrzeć na jej przyszłość. – Zależało nam na włączeniu przyszłych użytkowników, operatorów i dostawców dla nowego lotniska już na początkowym etapie planowania – i tak się stało. Cel został zrealizowany bardziej niż w 100%. Im lepsze i bardziej wszechstronne planowanie, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia podczas projektowania i budowy błędów, których usunięcie może być kosztowne lub niemożliwe – uzasadnia Majszyk.

W ciągu pół roku - zlecenie masterplanu

Spółka CPK zamierza wybudować lotnisko „pod wymiar” oczekiwań i potrzeb partnerów branżowych. Będzie temu sprzyjała formuła realizacji inwestycji. – CPK jako jedyny obecnie obiekt tego typu w Europie będzie projektowany i budowany jako „greenfield”, czyli od podstaw. Dzięki temu nie będziemy skrępowani ograniczeniami istniejącej infrastruktury, jak działoby się, gdyby port był budowany np. na bazie istniejącego lotniska – mówi przedstawiciel spółki.

Opracowanie masterplanu ma zostać zlecone w pierwszej połowie 2020 r. Niezależnie od tego trwa dialog techniczny na wybór doradcy strategicznego, doradców techniczno-biznesowych oraz konsultantów do spraw badań terenowych i ochrony środowiska. Założenia strategiczne CPK są konsultowane z przewoźnikami lotniczymi na forum komitetu powołanego przez IATA.

Pierwszy etap budowy CPK ma obejmować budowę dwóch równoległych dróg startowych, w przyszłości jednak będzie możliwe zwiększenie ich liczby do czterech. Przepustowość infrastruktury lotniczej ma sięgać 90 operacji lotniczych na godzinę, czyli przeszło dwukrotnie więcej, niż może dziś obsłużyć Lotnisko Chopina. Elementem projektu CPK jest też nowy węzeł kolejowy oraz szereg inwestycji w linie kolejowe (modernizacje i budowa nowych połączeń – tzw. komponent kolejowy) w całej Polsce. W efekcie przejazd między Warszawą a największymi miastami ma zajmować nie dłużej, niż 2,5 godziny.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Mikołaj Wild prezesem CPK. Sylwia Matusiak członkiem zarządu

Prawo i polityka

Mikołaj Wild prezesem CPK. Sylwia Matusiak członkiem zarządu

Łukasz Malinowski 23 grudnia 2019

Pesa: Pojazdy do CPK to dla nas ogromna szansa

Infrastruktura i lotniska

Pesa: Pojazdy do CPK to dla nas ogromna szansa

Rynek Lotniczy 23 grudnia 2019

Projekt CPK w 2019: Plany kolejowe, zmiany kadrowe

Infrastruktura i lotniska

Projekt CPK w 2019: Plany kolejowe, zmiany kadrowe

Emilia Derewienko 24 grudnia 2019

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5